انواع برندسازی چیست و چطور در صنایع مختلف برندسازی کنیم؟

معراج محمدی
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ . ۲۳ دقیقه مطالعه

آیا بهبود کیفیت محصول یا خدمات برای موفقیت کسب‌وکار کافی‌ست؟ یا همه چیز به ایده اولیه کسب‌وکار برمی‌گردد؟ شاید هم حفظ رضایت مشتری عامل کلیدی موفقیت در بازار باشد. اما هیچ‌کدام از این دلایل نمی‌توانند قیمت ۶۳.۷۵۰ دلاری کیف میکروسکوپی برند لویی ویتون که هیچ کارکرد واضح و مشخصی ندارد را توضیح دهند؛ چنین ارزش افزوده‌ای از کجا حاصل شده است؟

نام برند به‌منزله اعتبار کسب‌وکار شما در بازار و نزد مشتریان است؛ از همین رو، افزایش آگاهی از کارکرد برندینگ و یادگیری استراتژی و اصول برندسازی از مهم‌ترین مراحل گسترش و پیشرفت در بازارهای رقابتی به‌شمار می‌آید.

اما برندسازی  یا برندینگ به زبان ساده فرآیندی‌ست که طی آن، کسب‌وکارها یا اشخاص در صنایع مختلف، هویت و ارزش‌های خود را برای مخاطبان هدف تعریف می‌کنند. این هویت و ارزش‌ها تأثیر زیادی در شکل‌گیری برندی قدرتمند و ماندگار دارند.

نام برند، هویت، فرهنگ برند، تجربه برند، صدا و تصویر برند، آگاهی از برند، و پیام برند تنها بخشی از عوامل تشکیل‌دهنده و اساسی برندینگ هستند که پیوند همزمان و دائم‌شان برای رشد و موفقیت فرآیند برندسازی ضرورت دارد.

آیا برندسازی مختص به شرکت‌ها و سازمان‌هاست؟ کسب‌وکارها در چه صنایعی به برندینگ نیاز دارند؟ در ادامه این مقاله به بررسی انواع مختلف برندسازی، نقش برندسازی در صنایع گوناگون و همچنین نقش تاثیرگذار فرم‌ها و پرسشنامه‌های آنلاین در فرآیند برندینگ می‌پردازیم.

انواع مختلف برندسازی از برندینگ شخصی تا برندینگ سازمانی

تدوین استراتژی برندینگ بسته به شرایط روز بازار هدف، نیازهای مشتریان هدف، جایگاه فعلی کسب‌وکار در بازار و نیازهای جامع حوزه فعالیت کسب‌وکار می‌تواند جنبه‌های مختلفی را شامل شود. برای نمونه، اگر مدیر فروشگاه آنلاین لباس نوپایی هستید و به جذب بیشترین تعداد مشتریان در کمترین زمان ممکن برای افزایش تعامل‌ها و تراکنش‌ها در ابتدای کار هستید، تمرکز بر روی اصلی‌ترین دغدغه‌های مشتریان هدف مانند کیفیت و قیمت مقرون‌به‌صرفه استراتژی کارآمدی محسوب می‌شود. پرسشنامه تحلیل رقبا از ابزارهای کاربردی برای جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند در این راستاست که درک شما از وضعیت فعلی بازار و نقاط قابل‌بهبود را گسترده‌تر می‌کند.

این در حالی‌ست که با گذشت زمان و شکل‌گیری ارتباط پایه با مشتریان به تغییر رویکرد در استراتژی برندینگ یا توسعه برنامه مارکتینگ نیاز دارید و می‌بایست تمرکز اصلی‌تان را بر ایجاد رابطه عاطفی و پایدار با مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان منعطف کنید. اما انواع برندسازی کدامند و چطور می‌توان مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب و اجرایی کرد؟

برندسازی شخصی (Personal Branding)

گسترش دامنه ارتباطات از راه شبکه‌های اجتماعی و بسترهای آنلاین دیگر موجب شده تا افراد بیش‌ازپیش به منابع مختلف اطلاعات و تجربه‌ها دسترسی داشته باشند. تازه‌ترین یافته‌های تیم تحقیقاتی هاب‌اسپات نیز نشان می‌دهند که بیش از ۷۵% شهروندان آمریکایی به افراد دارای برند شخصی اعتماد دارند و ۶۳% شهروندان به مرحله خرید هم می‌رسند.

برندسازی شخصی

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ فرآیندی‌ست که طی آن فرد هویتی عمومی برای خود ایجاد می‌کند که به‌گونه‌ای خاص و دقیق، شخصیت منحصربه‌فرد او را نشان می‌دهد. این شخصیت عمومی معمولاً در رسانه‌های اجتماعی و محیط‌های رو در رو شکل می‌گیرد و می‌تواند علاوه‌بر افزایش شهرت حرفه‌ای و اجتماعی فرد، فرصت‌های گسترده‌ای در ارتباط‌گیری با مشتریان جدید، سرمایه‌گذاران و افراد سرشناس دیگر حوزه کاری ایجاد کند.

تونی رابینز یکی از هزاران چهره موفقی‌ست که توانسته با ساختن برند شخصی خودش و تقویت مستمر آن به شخصیتی شناخته‌شده و قابل‌اعتماد در دید بسیاری از مردم تبدیل شود. او موفق شده تا با چندین دهه فعالیت مستمر در نوشتن کتاب‌های انگیزشی، سخنرانی‌های متعدد و مشاوره‌دادن، شخصیتی متدبر و قاطع از خود به نمایش عموم بگذارد و نام خود را به برندی موفق تبدیل کند.

پس حتما در نظر داشته باشید که برندسازی شخصی فرآیندی مستمر است و نیاز دارید تا به‌طور مستمر در حال یادگیری و رشد باشید تا برند شخصی خود را تقویت کنید. به‌علاوه، با مخاطبان خود صادق باشید و سعی کنید تصویری دلپذیر، متفاوت و متمایز از رقبا به نمایش بگذارید. عوامل زیر همگی در ساخت و توسعه برند شخصی نقش مهمی ایفا می‌کنند:

  • تعیین اهداف
  • دستیابی به شناخت کامل از ویژگی‌های شخصی ازجمله نقاط قوت و ضعف، ارزش‌ها و باورهای متناسب با شخصیت‌تان
  • ایجاد پیام برند کوتاه، واضح و قابل‌فهم برای نمایش اهداف و ارزش‌هایتان
  • حضور آنلاین مستمر و مفید در شبکه‌های اجتماعی
  • تعامل مستمر با مخاطبان و افراد فعال در حوزه فعالیت

برندسازی محصول (Product Branding)

هر محصول در فرآیند برندسازی محصول یا پروداکت برندینگ هویت و ارزش‌های منحصربه‌فردی پیدا می‌کند که آن را از سایر محصول‌های بازار متمایز می‌کنند. طراحی، نام، نماد، مواد به‌کاررفته، بسته‌بندی و پیام برند همه از عوامل تاثیرگذار در برندسازی محصول هستند که باعث می‌شوند مخاطب با محصول ارتباط برقرار کند، آن را به یاد بسپارد. در واقع، ایجاد ارتباط قوی بین محصول و مخاطب هدف مهم‌ترین هدف در برندینگ محصول است که با همراهی بخش‌های دیگر کمپین‌های تبلیغاتی، پتانسیل رقابت با محصول‌های دیگر بازار را افزایش می‌دهد.

برندسازی محصول

کمتر کسی پیدا می‌شود که اَپِل (Apple) را نشناسد یا با شنیدن اسمش به فکر برخی ویژگی‌های بارز محصول‌هایش نیفتد. لوگوی ماندگار، طراحی ظریف، بسته‌بندی جذاب، قابلیت‌های به‌روز و کیفیت بالا همه از ویژگی‌هایی هستند که نه به‌طور اتفاقی بلکه کاملا آگاهانه در همه محصول‌های اَپِل مشترک هستند. رعایت این مسائل است که باعث می‌شوند تا محصول‌های اَپِل به‌سادگی قابل‌تشخیص باشند و مشتریان بتوانند آنچنان با این محصول‌ها ارتباط برقرار کنند که موجب برانگیختگی حس افتخار و رضایت شود.

دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز در برندسازی محصول نیازمند زمان و برنامه‌ریزی مشخصی‌ست که موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • تعیین اهداف برندینگ؛ برای مثال، تمایز از باقی برندها، جذب قشر خاصی از مشتریان هدف یا تسهیل فعالیت‌های بازاریابی
  • شناسایی مخاطب هدف به‌کمک ابزارهایی مانند پرسشنامه پرسونای مشتری
  • انتخاب پیام برند محصول
  • انتخاب نام و نماد مرتبط و منحصربه‌فرد
  • طراحی بسته‌بندی جذاب و چشمگیر
  • تعامل با مخاطبان

برندسازی خدمات (Service Branding)

برندسازی خدمات یا سرویس برندینگ فرآیندی‌ست که طی آن کسب‌وکارهای ارائه‌دهنده خدمات سعی می‌کنند هویت منحصربه‌فردی هنگام ارائه خدمات به مشتریان ایجاد کنند. در واقع، ایجاد تجربه کاربری منحصربه‌فرد اصلی‌ترین هدف برندسازی خدمات است. بنابراین، اولین سوالی که باید در این رابطه از خودتان بپرسید این است که چه چیزی خدمات شما را از باقی متمایز می‌کند.

برای نمونه، ایرآسیا یک شرکت هوایپیمایی مالزیایی‌ست که به‌خوبی توانسته با ارائه طرح اشتراک سوپرپلاس، وجه تمایزی در خدماتش ایجاد کند تا رضایت و وفاداری مشتریانش را افزایش دهد؛ طرحی که به موجب آن مشتریان می‌توانند به مدت یک‌سال پروازهای محلی و آسیایی نامحدود داشته باشند. چنین تجربه برند بی‌سابقه‌ای در حوزه خدمات مسافرت هوایی توانسته شرکت ایرآسیا را به نامی شناخته‌شده تبدیل و افزایش رضایت مشتری و سود بیشتری حاصل کند.

با ایجاد تجربه کاربری خاص می‌توان اطمینان حاصل کرد که مشتریان برندتان را به یاد می‌سپارند و به آن وفادار می‌شوند. برای رسیدن به این هدف می‌توانید از راهکارهای زیر بهره ببرید:

  • ارائه خدمات فراتر از رقبا؛ مانند شامل راه‌اندازی باشگاه مشتریان یا ارائه تخفیف‌ها، هدایا و خدمات سفارشی
  • برآورده‌کردن انتظارات خاص مخاطبان
  • ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان

برندسازی خرده فروشی (Retail Branding)

هدف از برندسازی خرده‌فروشی یا ریتیل برندینگ ایجاد تجربه خرید منحصربه‌فرد است که موجب وفاداری بیشتر مشتریان می‌شود و حتی می‌تواند جذب بیشتر مخاطب و افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) را به همراه داشته باشد.

باوجوداینکه در عصر حاضر خرید و فروش‌های اینترنتی رونق زیادی پیداکرده‌اند، اما همچنان طیف گسترده‌ای از جامعه علاقه دارند تا به‌صورت حضوری از شما خرید کنند. در این روش خرید، نما و چیدمان فروشگاه اولین چیزی‌ست که مخاطب با آن روبرو می‌شود. در واقع، طراحی فضای فروشگاه باید جذاب و چشمگیر باشد و پیام برند شما را به‌خوبی به مخاطب انتقال دهد؛ این طراحی شامل مواردی مانند چیدمان فروشگاه، نورپردازی، دکوراسیون، موسیقی و حتی بو و عطر می‌شود.

افزون بر این، نوع ارائه خدمات و محصول‌ها نیز از اهمیت بالایی در برندسازی خرده‌فروشی برخوردار است و در انتقال پیام برند شما به بهترین شکل و بالاترین کیفیت تاثیر به‌سزایی دارد. برای انتقال پیام خود به مخاطبان و دسترسی به آن‌ها می‌توانید از کانال‌های ارتباطی زیر استفاده کنید:

  • حضور فعال آنلاین
  • تبلیغات آنلاین و آفلاین
  • بازاریابی مستقیم
  • تبلیغات دهان‌به‌دهان

همچنین برای متمایز شدن از سایر رقبا می‌توانید خدمات اضافه‌تری مانند تحویل رایگان، برگشت کالای رایگان، تعویض رایگان یا مشاوره رایگان نیز به‌طور دائم یا موقت ارائه دهید.

برندسازی فرهنگی و جغرافیایی (Geographical & Cultural Branding)

برندسازی فرهنگی و برندسازی جغرافیایی دو استراتژی مرتبط با یکدیگر به شمار می‌آیند که برای ایجاد هویت منحصربه‌فرد مرتبط با یک منطقه، شهر، استان یا کشور استفاده می‌شوند. این استراتژی‌ها می‌توانند برای تقویت گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز مفید باشند.

برندسازی فرهنگی

برندسازی جغرافیایی روی ویژگی‌های فیزیکی یک منطقه تمرکز دارد؛ مانند جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی، یا غذاهای محلی. به‌عنوان‌مثال برج ایفل نماد پاریس و برج آزادی نماد تهران است. برندسازی فرهنگی روی ارزش‌ها و سنت‌های یک منطقه متمرکز است؛ مثلاً، فرانسه اغلب با فرهنگ عاشقانه، ایران با تاریخ و فرهنگ غنی و ایتالیا با غذاهای خوشمزه شناخته می‌شود.

کسب‌وکارهای مختلف گردشگری و محلی مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و آژانس‌های مسافرتی می‌توانند از برندسازی جغرافیایی و فرهنگی برای جذب بیشتر مشتریان، تقویت هویت کسب‌وکار و بهبود ارتباط عاطفی با مشتریان بهره ببرند. البته در نظر داشته باشید که این نوع برندسازی لزوما با وسعت کسب‌وکارها ارتباطی ندارد و دایره دسترسی به مشتریان بیشتر در سایر نقاط را محدود نمی‌کند.

رستوران‌های زنجیره KFC یا همان Kentucky Fried Chicken نمونه بارز این نوع برندسازی‌ست که با برقراری ارتباط بین هویت ایالت کنتاکی و محصول‌هایش توانست از ابتدا خود را از رستوران‌ها متمایز کند. نام ایالت کنتاکی افزون بر خود برند در نام بسیاری از محصول‌های این رستوران نیز به چشم می‌خورد که به آن‌ها اعتبار و حس نوستالژی فرهنگ جنوب ایالات متحده اضافه می‌کند. این در حالی‌ست که KFC با بیش از ۲۵.۰۰۰ رستوران در بیش از ۱۴۰ کشور به یکی از مشهورترین برندهای رستوران‌های زنجیره‌ای امروز تبدیل شده است و بخش گسترده‌ای از مشتریان KFC از تاریخچه و نقش ایالت کنتاکی در هویت KFC اطلاعی ندارند.

برندسازی سازمانی

برندسازی سازمانی باید چیزی فراتر از شعارها و تبلیغات باشد. سازمان‌ها و شرکت‌ها طی فرآیند برندسازی سازمانی تلاش می‌کنند تا با همکاری کارکنان، منابع انسانی و مدیریت استعدادها و امکانات، جایگاهی متمایز و ارزشمندی در ذهن مخاطبان هدف بدست آورند و عناصر مختلفی همچون هویت، ارزش‌ها و اهداف منحصربه‌فردشان را به برندی معتبر تبدیل می‌کنند.

امروزه کاربران نسبت به گذشته آگاه‌تر و باهوش‌تر شده‌اند و به‌راحتی می‌توانند اطلاعات موردنیاز خود را از منابع مختلف به دست آورند و بر آن اساس تصمیم‌گیری کنند. در چنین شرایطی، برند سازی نقش مهمی در جذب و حفظ مشتریان، رقابت‌پذیری سازمان‌ها، تقویت اعتماد مشتریان و تقویت اعتبار سازمان‌ها ایفا می‌کند.

با ایجاد برندی قوی می‌توان اطمینان حاصل کرد که شرکت در ذهن مخاطبان ماندگار شده است و به‌عنوان تشکیلاتی قابل‌اعتماد و ارزشمند شناخته می‌شود. دقت کنید که حتماً تمام عناصر برند از جمله نام، لوگو، پیام و انواع طراحی برند باید با یکدیگر هماهنگ باشند؛ این هماهنگی به ایجاد برندی منسجم و یکپارچه کمک می‌کند و در جذب حداکثری مخاطبان مؤثر واقع می‌شود.

راهکارهای زیر به شما در اجرای هوشمندانه‌تر برندسازی سازمانی کمک می‌کنند:

  • فرهنگ سازمانی خود را تقویت کنید؛
  • بر مسئولیت‌های اجتماعی متمرکز باشید؛
  • مسائل اخلاقی در کسب‌وکار را رعایت کنید.

برندسازی آنلاین (Online Branding)

برندسازی آنلاین یا آنلاین برندینگ سعی دارد تا هویت و پیام برند را در فضای آنلاین تقویت کند و به گوش مخاطبان هدف برساند. با ایجاد برندی قدرتمند در فضای آنلاین می‌توان از ماندگاری برند در ذهن مخاطبان به‌عنوان برندی قابل‌اعتماد و خوب اطمینان حاصل کرد.

راهکارهای زیر می‌توانند به شما در اجرای برندسازی آنلاین کمک کنند:

  • ایجاد وب‌سایت جذاب و کاربردی: وب‌سایت جذاب و کاربردی از مهم‌ترین عناصر برندسازی آنلاین است که به شما کمک می‌کند تا برند خود را به مخاطبان بیشتری معرفی کنید و با آن‌ها تعامل هدفمندتری داشته باشید.
  • برندینگ در شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی از بهترین و محبوب‌ترین کانال‌های ارتباط‌گیری با مخاطبان در فضای آنلاین به‌شمار می‌آیند و با ایجاد فرصت‌هایی ارزشمند به شما کمک می‌کنند تا با مخاطبان خود ارتباط مؤثرتری برقرار کنید، برند خود را به آن‌ها معرفی کنید و محتوای کاربردی تولید و به اشتراک بگذارید.
  • استفاده از تبلیغات آنلاین: تبلیغات آنلاین نه تنها به‌عنوان ابزاری کاربردی برای هدف‌گیری مخاطبان خاص و افزایش بازدید از وب‌سایت مورداستفاده کسب‌وکارها قرار می‌گیرند، بلکه در افزایش آگاهی از برند در فضای مجازی نیز موثر واقع می‌شوند.

برندسازی آفلاین (Offline Branding)

برندسازی آفلاین یا آفلاین برندینگ (Offline Branding) به شما کمک می‌کند تا با ایجاد برندی معتبر در دنیای واقعی بتوانید فروش بیشتر و بهتری داشته باشید. شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد از نمونه‌های قدرتمند برندسازی آفلاین میان برندهای شناخته‌شده در دنیای واقعی به‌شمار می‌آید که با استفاده از راهکارهای مناسب تبلیغات آفلاین مانند حفظ رنگ قرمز و زرد به‌عنوان هویت بصری در لوگو، بسته‌بندی سفارش‌ها و موارد دیگر توانسته تجربه مشتری منحصربه‌فردی ایجاد کند.

از نکته‌های کلیدی در فرآیند برندسازی آفلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هویت بصری از مهم‌ترین عناصر برند سازی آفلاین است؛ پس هویت بصری جذاب و خاص ایجاد کنید تا برند شما را در اذهان مخاطبان ماندگار کند.
  • اهمیت مدیریت تجربه مشتری را فراموش نکنید. وقتی مشتریان تجربه‌ای منحصربه‌فرد از خرید داشته باشند، آن برند و محصول را به خاطر می‌سپارند و به دیگران معرفی می‌کنند.
  • از تبلیغات آفلاین مانند بروشورها، بیلبوردها، تبلیغات مجله‌ها و روزنامه‌ها برای هدف‌گیری مخاطبان خاص و افزایش بازدید از محل کسب‌وکار خود کمک بگیرید. این نوع از تبلیغات یکی از راه‌های مؤثر برای افزایش آگاهی از برند و گسترش برندینگ در دنیای واقعی به شمار می‌آید.

کارکرد برندینگ در صنایع مختلف

برندسازی نه‌تنها در استراتژی و نحوه اجرا تنوع بالایی دارد، بلکه در موارد کاربرد در صنایع مختلف از کسب‌وکارهای دیجیتال تا صنایع پوشاک تا پزشکی و غیره نیز گستردگی قابل‌توجهی دارد.

برای نمونه، شرکت نایکی (Nike) از شناخته‌شده‌ترین برندهای پوشاک و لوازم ورزشی در دنیاست که به‌خوبی توانسته با به‌کارگیری طیف گسترده‌ای از استراتژی‌های برندینگ، از پیام معروف «Just Do It!» تا طراحی‌های منحصربه‌فرد تا به‌کارگیری عناصر احساسی و داستان‌های انگیزشی، ارزش برند خود را تا میزان قابل‌توجهی افزایش دهد و اعتماد میلیون‌ها مخاطب را جذب و تقویت کند.

در ادامه به بررسی جزئی‌تر نقش برندینگ در صنایع مختلف می‌پردازیم:

برندینگ کسب‌وکارهای آنلاین

در دنیایی که کسب درآمد فروشگاه‌های اینترنتی اینستاگرامی از طریق فرم‌های آنلاین به امری روزمره و متداول تبدیل شده است نمی‌توان از حجم بالای تعامل ما با برندها از طریق فضای دیجیتال چشم‌پوشی کرد. از خرید محصول و خدمات گرفته تا کسب اطلاعات و ارتباط با پشتیبانی مشتریان، همه از طریق اینترنت صورت می‌گیرید.

به همین دلیل، برندسازی دیجیتال یا دیجیتال برندینگ اهمیت دوچندان پیدا کرده و بخشی ضروری از هر استراتژی بازاریابی موفق شده است. با ایجاد برند دیجیتال قدرتمند می‌توانید به مشتریان هدف خود دسترسی پیدا کنید، آگاهی از برند خود را افزایش دهید و وفاداری به برندتان را در مشتریان‌تان تقویت کنید.

البته نباید دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ را یک مقوله یکسان قلمداد کرد؛ هدف دیجیتال برندینگ ایجاد هویت و ارزش‌های برند در ذهن مشتریان است، درحالیکه دیجیتال مارکتینگ بر جذب مشتریان جدید و افزایش فروش تمرکز دارد.

به‌کارگیری سئو یکی دیگر از بخش‌های مهم برندسازی دیجیتال است، زیرا به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در فضای آنلاین بهتر دیده شوند و با مشتریان بالقوه بیشتری ارتباط برقرار کنند. برای رسیدن به این هدف و اجرای سئو حرفه‌ای به نکات زیر توجه کنید:

  • محتوای وب‌سایت باید برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه باشد. این امر شامل استفاده از کلمه‌های کلیدی مرتبط، ساختاربندی مناسب محتوا و ارائه اطلاعات مفید و ارزشمند است.
  • وب‌سایت باید ازنظر فنی نیز بهینه باشد تا بتواند در نتایج جستجو رتبه بالایی کسب کند. این امر شامل موارد زیر است:
    • سرعت بارگذاری سریع
    • کدهای تمیز و بدون خطا
    • امنیت وب‌سایت
  • لینک‌سازی کنید؛ افزودن لینک‌های داخلی و همینطور لینک‌های خارجی از وب‌سایت‌های دیگر به محتوای وب‌سایت شما به بهبود رتبه آن در نتایج جستجو کمک شایانی می‌کند.

افزون بر این می‌توانید با به‌کارگیری روش‌هایی ازجمله ساختن محتوای جذاب و خلاقانه، همکاری با اینفلوئنسرها، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و حضور فعال در فضای مجازی از پتانسیل قابل‌توجه وایرال‌شدن محتوا و برندتان در شبکه‌های اجتماعی نیز بهره‌مند شوید.

برندینگ پزشکان

انتخاب رستوران یا برند لباس نامناسب در بدترین حالت شما را از خریدتان پشیمان می‌کند و باعث می‌شود دیگر نزدیک آن برندها نشوید؛ اما عملکرد پزشکان و مراکز درمانی با سلامت شما ارتباط مستقیم دارد و جایی برای آزمون و خطا باقی نمی‌گذارد. بر اساس نتایج تحقیق دلویته در سال ۲۰۲۱، ۵۵% شرکت‌کننده‌ها بعد از داشتن تجربه‌ای منفی، اعتمادشان را به آن پزشک یا مرکز خدمات درمانی از دست داده‌اند.

برندسازی پزشکی در دنیای امروز، به‌اندازه هر کسب‌وکار دیگری اهمیت دارد و پزشکان و کلینیک‌های زیبایی که به دنبال رضایت، وفاداری و جذب بیشتر مشتریان هستند باید توجه بیشتری به آن داشته باشند. این در حالی‌ست که حساسیت فعالیت‌های پزشکی آنچنان بالاست که حتی یک‌بار تجربه منفی می‌تواند اعتبارتان را به‌سادگی مخدوش کند.

بازاریابی اصولی و پیاده‌سازی صحیح آن اولین و مهم‌ترین قدم در برندسازی پزشکان به شمار می‌آید. پزشکان باید از تمام ابزارهای موجود از تولید محتوا و انتشار مقاله تا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیامک برای بازاریابی خود استفاده کنند. پزشکان با استفاده از بازاریابی می‌توانند اطلاعات کاملی در مورد عملکرد و موفقیت‌های خود به مخاطبان ارائه دهند تا با جلب اعتماد و افزایش وفاداری، بیماران بیشتری به آن‌ها مراجعه کنند.

برای نمونه، مرکز خدمات درمانی Humana با به‌کارگیری استراتژی‌های بازاریابی مختلف توانسته تا جایگاه سومین برند درمانی برتر جهان در ۲۰۲۱ را از آن خود کند. “مسئله تنها خدمات درمانی نیست بلکه اهمیت به انسان‌هاست” پیام این برند است که در نگاه اول نه‌تنها با نام برند ارتباط مشخصی دارد، بلکه دغدغه‌مندی این مجموعه نسبت به وضعیت سلامت بیمارانش را نیز منتقل می‌کند و از همین رو می‌تواند اعتماد اولیه مشتریان بالقوه را جلب کند. تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از داستان‌های انگیزشی از بیماران قبلی نیز از راهکارهای دیگر این مجموعه در راستای برندسازی هستند.

عوامل تاثیرگذار دیگری که می‌توانند در فرآیند برندینگ پزشکی به شما کمک کنند عبارتنداز:

  • به‌کارگیری نظرها و تجربه‌های بیماران فعلی برای جذب بیماران جدید
  • گستردگی خدمات و موارد رفع نیاز‌ بیماران
  • رفتار شایسته کارکنان و پزشکان برای بهبود تجربه مشتری
  • برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از طرح‌های خلاقانه مانند تخفیف‌های دوره‌ای

برندینگ رستوران و کافه

در استراتژی این نوع از برندینگ، ارزش‌های بنیادی رستوران یا کافه تعیین می‌شود و سپس، خدمات و نحوه ارائه آن‌ها بر اساس این ارزش‌ها شکل می‌گیرند. به‌عنوان مثال، رستورانی ممکن است رفتار شایسته با مشتری، کارکنان ماهر و غذای باکیفیت جزو ارزش‌هایش باشند؛ در این صورت، خدمات این رستوران باید در راستای رسیدن به این اهداف شکل بگیرد؛ غذاها باید توسط آشپزان ماهر تهیه شوند؛ می‌بایست از مواد اولیه باکیفیت استفاده شود؛ و رفتار اعضای مجموعه با مشتریان نیز باید بسیار محترمانه و صمیمانه باشد.

استراتژی‌های متعددی برای برندینگ رستوران‌ها و کافه‌ها از جمله برندینگ آنلاین و آفلاین وجود دارند که بسته به موقعیت جغرافیایی، پیشینه، جایگاه رستوران و موارد مرتبط دیگر می‌توانند در برقراری و حفظ ارتباط با مشتریان نقش مهمی ایفا کنند. این استراتژی‌ها عبارتنداز:

  • لوگوی رستوران
  • وبسایت
  • هدایای تبلیغاتی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • بسته‌بندی غذا و نوشیدنی و طراحی منو
  • اینفلوئسر مارکتینگ
  • اپلیکیشن موبایل
  • بازاریابی محتوایی
  • تبلیغات چاپی و سنتی مانند کاتالوگ و بیلبورد
  • برگزاری رویدادهای خاص مانند مسابقه‌ها یا حضور در نمایشگاه‌های غذا و رستوران

برندینگ پوشاک

هدف از برندینگ پوشاک این است که برند شما را از رقبا متمایز کرده و ارزش آن را در برابر تغییرهای اقتصادی بازار حفظ کند. برندهای موفق در صنعت پوشاک قادرند ارزش‌های خاصی را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند و آن‌ها را به خرید محصول‌هایشان ترغیب کنند؛ مثلا کیف میکروسکوپی ۶۴.۰۰۰ دلاری!

امروزه بازار جهانی شاهد رقابت شدیدی در این زمینه است؛ محصول‌های جدید به‌سرعت وارد بازار شده و در جریان تغییر سریع مدهای گوناگون منسوخ می‌شوند. برندسازی در چنین بازاری بدون‌شک ابزاری ضروری برای کسب‌وکارهای فعال در صنعت پوشاک به شمار می‌آید و میزان قدرتی که می‌تواند به کسب‌وکارها بدهد بسیار قابل‌توجه و مهم است.

در دنیای پوشاک، لیبل و برچسب‌ها نقش مهمی در ایجاد و تقویت برند ایفا می‌کنند. این برچسب‌ها شامل لوگوی برند، نام برند و سایر عناصری هستند که بیانگر هویت برند هستند و توجه به طراحی آن‌ها بسیار مهم و حیاتی‌ست، چراکه:

  • لیبل، هویت برند را بیان می‌کند: به‌عنوان‌مثال، لیبل‌های برندهای لوکس معمولاً از متریال باکیفیت و طراحی‌های خلاقانه استفاده می‌کنند.
  • لیبل، اعتماد مصرف‌کننده را جلب می‌کند: معمولاً محصول‌های برندهای شناخته‌شده را باکیفیت‌تر از محصول‌های برندهای ناشناخته می‌دانند.
  • لیبل، ارزش برند را افزایش می‌دهد: مصرف‌کنندگان معمولاً حاضرند برای محصول‌های برندهای شناخته‌شده هزینه بیشتری پرداخت کنند.

برندینگ املاک

برندسازی به شرکت‌ها و بنگاه‌های املاک کمک می‌کند تا با ایجاد ویژگی‌های هویتی متمایز، دلایل مستحکمی برای همکاری با مشتریان بالقوه فراهم کنند. این هویت باید در ذهن مشتریان ماندگار شود و آن‌ها را به همکاری با آن شرکت یا بنگاه ترغیب کند. برای برندسازی املاک نیاز است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تعیین جایگاه برند
  • حفظ انسجام و یکپارچگی هویت بصری برند مانند لوگوی شرکت، طراحی سایت، طرح‌های تبلیغاتی و رنگ‌های سازمانی
  • تلاش اصولی برای حفظ کیفیت خدمات
  • به‌کارگیری ابزارهای آنلاین و آفلاین بازاریابی

برندینگ جواهرات

در عصر دیجیتال، به‌کارگیری استراتژی‌های برندینگ برای طلاسازان و جواهرفروشان به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده، چراکه شیوه خرید مردم تغییر کرده است و آن‌ها بیشتر از قبل، از طریق اینترنت تحقیق و خرید می‌کنند. از همین رو، طلاسازان و جواهرفروشان باید حتماً در این فضا حضور داشته باشند و برای جذب مشتری، افزایش فروش و ماندگاری بیشتر برندشان در ذهن مشتریان تلاش کنند.

برای این امر نیاز دارید تا:

  • اهداف برندتان را مشخص کنید؛
  • شخصیت برندتان را متمایز از رقبا تعریف کنید؛
  • پیام برندی مختصر و ماندگار داشته باشید؛
  • کانال‌های ارتباطی مناسب را انتخاب کنید؛
  • با تولید محتوای جذاب به‌طور مستمر با مشتریان‌تان تعامل داشته باشید.

به‌علاوه نیاز دارید تا اهمیت بالای بسته‌بندی محصول‌ها در برندینگ جواهرات و ویژگی‌های مانند رنگ، جنس و طراحی بسته‌بندی را نیز در نظر بگیرید چراکه به برجسته‌ترشدن برند شما و ایجاد تجربه‌ مثبت بصری کمک می‌کند.

در میان موفق‌ترین برندهای جواهرات، بولگاری از برندهای خوش‌نامی‌ست که با استفاده هوشمند از شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها و مدل‌های متناسب با هویت برندش ثابت کرده که نقش شبکه‌های اجتماعی و افراد مورداعتماد مردم در برندسازی جواهرات را به خوبی درک کرده است و می‌تواند از این طریق برندینگ خود را با سرعت بیشتر و در مقیاس گسترده‌تری توسعه دهد.

دانلود رایگان ایبوک برندسازی از تبیین هدف تا تدوین استراتژی

کتاب الکترونیک راهنمای برندینگ، اطلاعات کاملی درباره برندسازی برای کسب‌وکارها در اختیار شما قرار می‌دهد. سرفصل‌های اصلی این ایبوک شامل موارد زیر است:

-بخش اول: برندینگ یا برندسازی چیست؟ تعریف ساده و کامل
-بخش دوم: مراحل برندسازی
-بخش سوم: انواع برندسازی چیست؟
-بخش چهارم: استراتژی برندینگ را چگونه تعیین کنیم؟
-بخش پنجم: اصول و قوانین برندسازی چیست؟
-بخش ششم: ۱۰ ایده متمایز برای برندسازی در کسب و کارهای مختلف
-بخش هفتم: ارتباط برندینگ با مارکتینگ چیست؟
-بخش هشتم: چطور از پرسشنامه ها برای موفقیت در برندینگ بهره مند شویم

همچنین در این ایبوک درباره برندسازی شخصی، برندسازی در اینستاگرام، برندینگ پزشکان، برندینگ سازمانی، برندینگ دیجیتال، برندینگ پوشاک، برندینگ رستوران‌ها، برندسازی محصول و برندسازی شرکت‌ها هم صحبت کرده‌ایم پس این ایبوک رایگان را برای کسانی که صاحب چنین کسب‌وکارهایی هستند هم بفرستید.

شما می‌توانید ایبوک برندینگ را به صورت رایگان دانلود کنید و از آن برای تعریف استراتژی برندینگ سازمان خود استفاده کنید.

دانلود ایبوک برندینگ

دانلود کتاب الکترونیک برندسازی

نقش فرم‌ها و پرسشنامه‌های آنلاین در فرآیند برندسازی

توسعه کسب‌وکار به کمک پرسشنامه‌ها و فرم‌های آنلاین از به‌روزترین تکنیک‌های مورداستفاده شرکت‌ها و سازمان‌ها شمرده می‌شود. این پرسشنامه‌ها ابزاری قدرتمند برای مارکتینگ کسب‌وکارهای آنلاین نیز به‌شمار می‌آیند و با حفظ ارتباط مؤثر با مشتریان فعلی، هم‌زمان به یافتن مخاطبان جدید هم کمک می‌کنند و باعث افزایش فروش، آگاهی از برند و جلب اعتماد بیشتر مشتریان نیز می‌شوند.

برای نمونه، به‌کمک پرسشنامه پرسونای مشتری و پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک می‌توانید اطلاعات ارزشمندی در زمینه عادت‌ها و سلایق مخاطبان، نحوه انتخاب رسانه‌ها و همچنین خواسته‌ها و نیازهای واقعی آن‌‌ها جمع‌آوری کنید و آن‌ها را در تعیین جایگاه برند و انتخاب استراتژی‌های برندینگ متناسب با شرایط کسب‌وکارتان به‌کار بگیرید.

پرسشنامه نام برند یکی دیگر از پرسشنامه‌های پرکاربرد است که در آغاز پروسه برندینگ کاربرد دارد و فرصتی را فراهم می‌آورد تا بتوانید با جمع‌آوری نظر‌های مشتریان در خصوص نام‌های تجاری گوناگون، نسبت به برجستگی برند، تصویر برند، تاثیر برند و ارزش نام برندتان اطلاعات مفیدی کسب کنید.

در ادامه پروسه برندسازی و پس از شکل‌گیری پایه‌های برندنتان نیاز دارید تا نسبت به آگاهی از برند کسب‌وکارتان اقدام کنید تا به ارزیابی دقیق و جامعی نسبت به میزان آگاهی مخاطبان خود از لوگو و نام برند، محصولات و خدمات، و ارزش‌ها و پیام‌های برندتان برسید. پرسشنامه عملکرد برند و پرسشنامه آگاهی از برند  پُرس‌لاین ابزارهای قدرتمندی هستند که با تعبیه انواع مختلف سوال از سوال‌های دو و چهارگزینه‌ای گرفته تا طیف لیکرت و سوال‌های باز، تمام دسترسی‌های لازم برای جمع‌آوری انواع پاسخ‌های تحلیلی یا قابل‌اندازه‌گیری را به شما ارائه می‌دهند.

پرسشنامه شاخص وفاداری به برند یکی دیگر از فرم‌های پراستفاده برای بهبود عملکرد استراتژی‌های برندسازی‌ست که با ارائه سوال‌هایی درخصوص مورد میزان رضایت از محصول‌ها و خدمات، احتمال خرید مجدد و میزان تمایل به توصیه برند به دیگران می‌کوشد میزان وفاداری مخاطبان به برند را اندازه‌گیری کند. اهمیت این پرسشنامه در تشخیص و رفع به‌موقع نقطه‌ضعف‌ها همچنین تأکید بر نقاط قوت کسب‌وکارتان است تا بتوانید با حفظ و افزایش وفاداری مشتریان فعلی، هزینه‌های برندینگ و مارکتینگ را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهید.

از ویژگی‌های برجسته و پرکاربرد فرم‌ها و پرسشنامه‌های پُرس‌لاین برای اهداف برندینگ و مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • امکان ارسال پرسشنامه از طریق ایمیل یا پیامک
  • امکان دریافت پاسخ‌های پرسشنامه به‌صورت خودکار
  • دریافت انواع فایل از جمله عکس و PDF حین پاسخ‌دهی
  • خروجی داده‌ها در قالب‌های اکسل و csv
  • گزارش‌ساز با امکان اعمال فیلترهای پیشرفته روی داده‌ها
  • افزودن شرط بر اساس مقادیر اطلاعات مختلف
  • جلوگیری از ثبت چندباره پاسخ
  • وزن‌دهی به سوال‌ها با افزودن امتیاز
  • انواع سفارشی‌سازی‌های مفید
  • یکپارچگی با انواع نرم‌افزارها و پلتفرم‌ها مانند گوگل شیت
  • به اشتراک‌گذاری فرم‌ها از طریق لینک، وب‌سایت، کد QR، و شبکه‌های اجتماعی

برندینگ: عملیات یکباره یا فرآیندی دائمی؟

برندینگ همواره پیچیده‌تر و مبهم‌تر از مارکتینگ است، چراکه دستیابی به رضایت قلبی و علاقه افراد عوامل مختلف شناخته‌شده یا ناشناخته‌ای را دربرمی‌گیرد و همین امر، برنامه‌ریزی برای تبدیل‌کردن برند به انتخاب شماره یک مشتریان را سخت‌تر می‌کند.

فرآیند برندینگ اگرچه شباهت‌ها و نقاط اشتراک بسیاری با مارکتینگ دارد، اما صبر و حوصله بیشتری می‌طلبد. با این حال، کسب‌وکارهایی که صرف منابع برای چنین امر بلندمدتی را بیهوده تلقی می‌کنند یا به دنبال نتایج زودهنگام هستند، شانس کمتری برای به‌دست گرفتن بازار هدف دارند.

با این همه، ضرورت به‌کارگیری استراتژی‌های هوشمند برای افزایش بهره‌وری اقدامات مختلف در راستای برندسازی و تقویت برند در بازار هدف آن‌چنان بالاست که بی‌توجهی به آن تنها راه را برای کسب‌وکارهای رقیب هموارتر می‌کند. پرسشنامه‌ها و فرم‌های آنلاین از قدرتمندترین ابزارهای جمع‌آوری داده هستند که به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا تکه‌های پازل پیچیده و بی‌انتهای برندینگ را هوشمندانه‌تر و سریع‌تر پیدا کنند و در جای درست قرار دهند.

پُرس‌‌لاین با ارائه پرسشنامه‌ها و فرم‌های آنلاین متنوع در انواع برندینگ ازجمله برندسازی شخصیت به شما کمک خواهد کرد. علاوه‌بر این پرسشنامه‌ها، به‌کارگیری تکینک‌های کاربردی برای افزایش تعداد پاسخ‌ها به پرسشنامه‌های آنلاین نیز در استفاده بهینه از پروژه‌های نظرسنجی موثر واقع می‌شود.

تنها کافی‌ست در پُرس‌لاین ثبت‌نام کنید تا از ده‌ها نمونه فرم و پرسشنامه رایگان به همراه قابلیت‌های متعدد بهره‌مند شوید. به‌علاوه، می‌توانید با ارتقا حساب کاربری خود به حرفه‌ای یا سازمانی، از قابلیت‌های ویژه و به‌روز پُرس‌لاین سدر طراحی و تحلیل فرم‌ها برخوردار شوید.

ارسال نظر

Privacy Preference Center