بریف چیست؟ هر آنچه باید درباره انواع بریف و آماده‌سازی آن‌ها بدانید

معراج محمدی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳ . ۲۰ دقیقه مطالعه

تا به حال برایتان پیش آمده است که پروژه‌ای بگیرید و نتوانید خود را با اهداف و انتظارهای کارفرمایتان همسو کنید؟ به عنوان مثال، در موقعیتی قرار بگیرید که خواسته‌های کارفرما دقیقا مشخص نباشد و رویکرد و نتایج کار شما نیز با مطلوب کارفرما فاصله داشته باشد. احتمالا در ادامه نیز ناچار به چکش‌کاری و اعمال تغییرات بزرگ و کوچکی شده‌اید که فرآیند کار را هم برای شما و هم برای کارفرما فرسایشی کرده است.

همسو شدن با اهداف و انتظارهای کارفرماها از جدی‌ترین چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان محتوا، تیم‌های مارکتینگ، و طراحان است. فاجعه بزرگ زمانی رخ می‌دهد که صرف هزینه و وقت در این مسیر نتایج مطلوب را به همراه نداشته باشد. سناریویی مشابه این می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز اتفاق بیفتد و اتلاف منابع و سرمایه هر دو طرف را به همراه داشته باشد.

راه حل کاربردی برای مدیریت بهینه این مسئله، استفاده از بریف است. به کمک فرم بریف، می‌توانید به سادگی و با کمترین هزینه اصلی‌ترین شاخصه‌ها و اطلاعات موردنیاز را از کارفرما بگیرید و بازده کاریتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

در ادامه این مقاله، به توضیح انواع مختلف بریف، کاربردها، و نحوه تهیه فرم‌های آنلاین بریف می‌پردازیم.

بریف چیست‌؟

بریف چیست

بریف یا به انگلیسی “brief” در لغت به معنای کوتاه و مختصر است. در اصطلاح، هر سندی حاوی جزئیات دقیق برنامه کاری یا پروژه، بریف شمرده می شود. این اطلاعات مواردی مانند اهداف، مقیاس پروژه، و ددلاین‌ها را شامل می‌شود.

بریف در طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها اعم از تولید محتوا، طراحی سایت، روزنامه‌نگاری، بازاریابی، حقوق، و پژوهش‌های دانشگاهی کاربرد دارد. بریف به شما این امکان را می‌دهد تا زمان و منابع را بهتر مدیریت کنید و استفاده بهینه از ابزارها داشته باشید.

به کمک بریف، تمامی افرادی که در پیشبرد پروژه نقش دارند به یک اتفاق نظر در خصوص تاکتیک‌ها و استراتژی لازم می‌رسند. در نتیجه، وقت و منابع معین پروژه در جهت صحیح و بهینه‌سازی‌شده صرف می‌شوند. بعلاوه، نتایجی که در فازهای مختلف پروژه حاصل می‌شوند قابل پیش‌بینی هستند و تطابق کامل‌تری با انتظارات تیم دارند.

انواع بریف چیست؟

بریف‌ها اطلاعات مهم پروژه‌ها و استراتژی‌های مربوط را در ساختاری منظم و قابل استناد تعریف و سازمان‌دهی می‌کنند و از این رو، بخش گسترده‌ای از مجموعه‌ها در حوزه‌های گوناگون می‌توانند از بریف برای بهینه‌سازی رویکردها و برنامه‌هایشان بهره ببرند.

انواع بریف

نیاز همه‌گیر مجموعه‌ها و ارگان‌ها به سازمان‌دهی جنبه‌های مختلف پروژه‌ها سبب شده است تا بریف کاربردهای وسیعی داشته باشد. از انواع بریف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • بریف محتوا
  • بریف تبلیغاتی
  • بریف سرمایه‌گذاری
  • بریف تحقیقاتی
  • بریف اجرایی
  • بریف منابع انسانی
  • بریف طراحی
  • بریف حقوقی
  • بریف مشاوره

 

کاربردهای بریف در صنایع مختلف چیست؟

منعطف بودن بریف در ارائه اطلاعات کلیدی سازمان‌دهی شده به شکل مختصر و راهبردی، موارد استفاده از آن را افزایش داده است.

 

نقش بریف

هدف اصلی از تهیه بریف، افزایش شفافیت و رسیدن به اتفاق نظر میان افراد پیش از شروع کار است. با این وجود، بریف در صنایع مختلف کاربرد‌های متفاوتی دارد و اشکال متفاوتی نیز به خود می‌گیرد.

به عنوان مثال، بریف حقوقی حاوی اطلاعات مهمی از جمله سوابق قانونی، اسناد و مدارک مربوط به پرونده، و استدلال‌هاست. به کمک بریف می‌توان کلیت پرونده حقوقی و موارد مربوط را در قالبی مختصر و منظم سازمان‌دهی کرد. در ادامه، بریف را می‌توان به دادگاه قضایی ارائه داد یا در مواقع نیاز مانند مباحثه‌ها استفاده کرد.

کارشناسان منابع انسانی و مشاورین دسته دیگری از افراد هستند که با استفاده از بریف می‌توانند اثربخشی فعالیت‌هایشان را ارتقا دهند.

به عنوان نمونه، یک کارشناس منابع انسانی می‌تواند طرح کلی از ویژگی استخدامی‌های مجموعه مانند وظایف و شرایط احراز را در قالب بریف تعریف کند. در نتیجه این امر، فرآیند استخدام تسریع پیدا می‌کند و تصمیم‌گیری‌های نامناسب به حداقل می‌رسد.

به طور مشابه، مشاورین نیز می‌توانند بریف مخصوصی را در اختیار مراجعین خود قرار دهند تا عملکرد بهتری داشته باشند. مشکلات مراجعین، چالش‌های آن‌ها در مواجهه با این مشکلات، و خواسته آن‌ها از مشاوره از مواردی هستند که می‌توانند اطلاعات سودمندی را در اختیار مشاورین قرار دهند.

دستیابی به نتایج مطلوب

در دیگر حوزه‌ها نیز نیازمند شفافیت و دستورالعمل‌های مشخص است. طراحان و مهندسین معمار از جمله متخصصینی هستند که به کمک بریف می‌توانند ترجیح‌ها، انتظارها، و محدودیت‌های کارفرما را در نظر بگیرند و رویکرد و راه‌حل‌های مناسب را اجرایی کنند.

مارکتینگ، تولید محتوا، و مدیریت پروژه از دیگر حوزه‌هایی هستند که جای خالی بریف برای مواجه صحیح با فضاهای رقابتی بالا در آن‌ها حس می‌شود. به کمک بریف می‌توانید تمام پیش‌نیازهای این حوزه‌ها مانند برنامه زمان‌بندی، جامعه هدف، و اهداف را تعیین کنید.

بعلاوه، می‌توانید نیاز بازار و رقیبانتان را زیر ذره‌بین ببرید و نتایج و آمار را در بریف ذکر کنید. در نتیجه این کار، رویارویی با فضاهای رقابتی ساده‌تر می‌شود، کارهایتان با بازدهی بالاتری جلو می‌رود، و منابع شما در جهت درست و برای عملکرد بهتر صرف می‌شود.

ارسال بریف چه کمکی به پیشرفت کارها می‌کند؟

بریف‌نویسی اصول‌مند می‌تواند با مشخص‌کردن دستورالعمل‌ها و اهداف پروژه‌ها کمک شایانی به پیشرفت کارها کند. در واقع، بریف حکم نقشه راه برای تولیدکنندگان محتوا، مارکترها، طراحان، و افراد دیگر دارد.

با این همه، نکته کلیدی ارتباط دائم و موثر بین اعضای تیم و تغییر و تطبیق هدفمند بریف با شرایط است. با تلفیق بریف و روحیه انعطاف‌پذیری، اهداف و تاکتیک‌های پروژه به طور مداوم دستخوش تحولات سازنده می‌شوند تا سازگاری خود با تغییرات احتمالی شاخصه‌های بریف را حفظ کنند. در نتیجه، رویکرد تیم در مسیر سازنده باقی می‌ماند تا تضمینی برای روند پیشرفت کارها باشد.

بریف ابزاری قدرتمند برای پرداختن به ابعاد و اهداف پروژه است و با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و چالش‌های پیش رو، می‌تواند درک درستی از وضعیت به افراد بدهد. بعلاوه، هدف‌گذاری و تنظیم برنامه برای پیشبرد اهداف تعیین‌شده در چارچوب بریف کمک شایانی به تصمیم‌گیری‌های منطقی و مناسب شرایط می‌کند.

در نتیجه شفافیت و نظم حاصل از تهیه و تبیین بریف، سرمایه‌گذاران و اسپانسرها نیز با اطمینان خاطر بیشتری تصمیم به تقبل هزینه‌های پروژه یا رویداد می‌گیرند. بریف این امکان را به شما می‌دهد تا با در نظر گرفتن مواردی همچون ریسک‌های احتمالی و بودجه‌بندی در کنار باقی جزئیات پروژه، تکه‌های پازل را بدون صرف زمان زیاد کامل کنید و تمامی الزامات مذاکره با سرمایه‌گذاران را در سندی منظم سازمان دهید.

 

چرا باید بریف داشته باشیم؟

چرا باید بریف داشته باشیم

شاید با خودتان بگویید آماده کردن بریف پیش از انجام کار جز مسئولیت‌های شما نیست و در قبال آن چیزی دریافت نمی‌کنید. این نگرش تا حدی هم درست است، اما باید این را در نظر بگیرید که بدون داشتن اطلاعات کافی در خصوص پروژه، نمی‌توانید نتایج مطلوب کارفرما را حاصل کنید و به احتمال زیاد، مجبور می‌شوید با خرده فرمایش‌های کارفرما و روند رفت و برگشتی اصلاح پروژه سر و کله بزنید.

این در حالی‌ست که بریف ارتباطی معنادار بین توانایی‌های شما و الزامات پروژه می‌سازد و بازدهی حداکثری و موفقیت پروژه را تضمین می‌کند.

از دلایل برجسته تهیه بریف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارتباط شفاف و تطابق اهداف

بریف این امکان را ایجاد می‌کند تا افراد فعال در پروژه مسیر مشترک و درک واضحی از شرایط بازار، فعالیت‌های رقبا، مخاطبین هدف، و اهداف پروژه را داشته باشند. همچنین به کمک بریف، احتمال بروز چالش‌های قابل پیشگیری مانند درک نادرست از وضعیت و اختلاف نظرها تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

  1. استراتژی متمرکز

بریف این امکان را فراهم می‌آورد تا با آنالیز بازار و در نظرگرفتن فاکتورهای کلیدی‌ای همچون سنجیدن رقبا و درک صحیح حوزه مربوطه بتوانید یک برنامه موثر، متمرکز، و بر اساس مخاطب هدف تنظیم کنید.

  1. بازدهی بالا و انسجام

مشخص کردن اهداف پروژه و مخاطب هدف پیش از شروع کار به شما کمک می‌کند تا روند پیشبرد کار را در ساده‌ترین و موثرترین حالت شروع کنید. همین امر به ذخیره حداکثری زمان و منابع کمک می‌کند و در عین حال، بازدهی و تاثیر کار نهایی را افزایش می‌دهد.

  1. ارزیابی و سنجش عملکرد

بریف حکم توافق میان کارفرما و کارگزار را دارد و حاوی تمامی اطلاعات مربوطه از جمله شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) و اهداف موردنظر است. بنابراین، از آن می‌توان برای ارزیابی مداوم عملکرد شما و سنجش دستاوردها پس از یک دوره مشخص استفاده کرد. به کمک بریف، ارزیابی موثر و مفید در جهت ارتقا کیفیت خدمات یا اعمال تغییرات با کمترین هزینه و اختلاف‌های احتمالی میان اعضای تیم میسر است.

انواع بریف در کسب‌وکارهای مختلف

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، بریف در طیف وسیعی از حوزه‌ها و کسب و کارها کاربرد دارد. در این بخش به چند نمونه بریف در حوزه‌های مختلف و بخش‌های متداول آن‌ها می‌پردازیم.

انواع بریف

نمونه فرم بریف طراحی

بریف طراحی

طراحان سایت، لوگو، پوسترها و غیره پیش از شروع پروژه‌ها نیاز به درک صحیح و عمیق از نیاز کارفرما و اهداف و انتظارهای پروژه دارند. در غیر این صورت، نتیجه کار رضایت کارفرما را به دنبال نخواهد داشت.

برخی از موارد مرسوم در بریف طراحی که اطلاعات کافی را برای طراحان مهیا می‌سازند عبارتند از:

  • توضیحات جامع درباره برند: شناخت کلی نسبت به فعالیت‌های برند مربوطه و حوزه فعالیت آن می‌تواند اطلاعات مفیدی به طراح بدهد و پیش‌زمینه شروع کار را ترسیم کند.
  • اهداف: با طرح سوال‌هایی در خصوص اهداف و انتظارهای کارفرما، می‌توانید رویکرد صحیحی نسبت به انجام پروژه داشته باشید. برای مثال می‌توانید بپرسید: طرح ایده‌آل شما چه شاخصه‌هایی دارد؟ آیا اولین بار است که در خصوص این پروژه اقدام می‌کنید؟
  • جامعه هدف: پیشبرد هدفمند پروژه‌های طراحی بدون شناخت نیازها و ویژگی‌های منحصر به فرد جامعه هدف امکان‌پذیر نیست. با طرح سوالاتی درباره پرسونای مشتریان، می‌توانید اطلاعات به‌روز و سودمندی مانند حرفه، سن، علاقیات، و محدودیت‌های مشتریان و مخاطبین کسب کنید و در جهت صحیح برای طراحی گام بردارید.
  • جزئیات پروژه: در این بخش می‌توانید با درج سوالاتی درباره فرمت، رزولوشن، و دیگر موارد تخصصی مشخص کنید که کار نهایی چه ویژگی‌هایی دارد.
  • برنامه زمانی: مدیریت پروژه‌های طراحی چند مرحله‌ای می‌تواند طاقت‌فرسا شود و دیرکرد در تحویل پروژه‌ها را در پی داشته باشد. بریف طراحی این امکان را به شما می‌دهد تا پروژه‌های چندلایه به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و به هر بخش موعد تحویل معینی اختصاص دهید.

نمونه فرم بریف منابع انسانی

بریف منابع انسانی عمدتا در دو نوع استفاده می‌شود: گزارشی از موقعیت شغلی و شرایط احراز برای متقاضیان و گزارشی از اطلاعات منابع انسانی برای سهامداران و مدیر بخش‌های متفاوت شرکت.

نوع اول بریف منابع انسانی برای بسیاری کم و بیش آشناست و در بیشتر موارد ساختاری مشابه دارد:

  • عنوان شغل و خلاصه کار
  • شرایط احراز: حاوی موارد متفاوت از جمله مهارت‌های موردنیاز، صلاحیت‌های لازم، تحصیلات، گواهینامه‌ها، و تجربه‌های کاری
  • مسئولیت‌های اصلی
  • حقوق و مزایا
  • توضیحات درباره شرکت
  • اطلاعات تماس

افزون بر این موارد، می‌توانید روند معمول استخدام شرکت را هم اضافه کنید و متذکر شوید که سازمان شما در برابر حفظ فرصت یکسان برای استخدام تمامی متقاضیان متعهد است و گزینش نابرابر و جهت‌دار ندارد.

نوع دیگر فرم بریف منابع انسانی برای انتقال اطلاعات مرتبط با بخش منابع انسانی مانند رویه جدید استخدام است. به موازات طیف گسترده‌ای از موضوع‌ها در این نوع بریف منابع انسانی، می‌توانید ساختار مناسب با بخش‌های مختلفی برای بریف‌تان انتخاب کنید. برخی از مواردی که می‌توانید در بریف منابع انسانی بگنجانید عبارتند از:

  • خلاصه اجرایی
  • معیارهای منابع انسانی
  • جذب نیرو و استخدام
  • کارآموزی و ارتقا سطح کارکنان
  • مدیریت اجرایی
  • روابط کارکنان
  • مزایا و پاداش‌ها
  • برنامه‌های آینده

نمونه فرم بریف حقوقی

بریف حقوقی

هر فرم بریف حقوقی شامل پنچ بخش کلی است:

  • مقدمه: در این بخش مقدمه‌ای از پرونده و ادعاهای مدعی حق در پرونده عنوان می‌شوند.
  • منابع موثق: این بخش که به Table of Authorities (TOA) نیز شناخته می‌شود حاوی تمامی منابع موثقی‌ست که در ادامه بریف به آن‌ها ارجاع داده می‌شود. برخی از این منابع عبارتند از: اساسنامه و احکام قانونی، پرونده‌های مرتبط، و منابع قانونی موثق دیگر.
  • شرح وقایع: در این بخش، خلاصه‌ای از پرونده با تمامی اطلاعات مهم و کلیدی و پیشینه آن عنوان می‌شوند. لحن و گفتار شما در این بخش می‌تواند عاملی تعیین‌کننده در رای دادگاه داشته باشد، لذا سعی کنید به جای متقاعد کردن دادگاه، وقایع پرونده را ساده و واضح بیان کنید.
  • استدلال: این بخش که قلب بریف حقوقی است به موضوعات و مشکلات پرونده می‌پردازد و برداشت و استدلال‌های مدعی حق را عنوان می‌کند. برای حفظ شفافیت بریف، بهتر است تا این بخش را با استفاده از تیتر و زیرتیتر ساختاربندی کنید و ارتباطی منطقی میان هر تیتر برقرار کنید.
  • نتیجه‌گیری: در پایان بریف حقوقی و پیش از وارد کردن اطلاعات وکیل، می‌توانید خلاصه‌ای از مسائل پرونده و استدلال‌ها را به عنوان نتیجه بریف عنوان کنید.

نمونه فرم بریف سرمایه‌گذاری

کارآفرینان و شرکت‌های نوپا با ایده‌های استارتاپی همواره به دنبال راه‌های موثر در متقاعد کردن سرمایه‌گذاران برای شروع فعالیت‌های جدی‌شان هستند. شرکت‌های سهام خصوصی، سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر (venture capitalists)، و سرمایه‌گذاران فرشته (angel investors) از دسته سرمایه‌گذارانی هستند که می‌توانند علاوه بر فراهم‌کردن بودجه موردنیاز استارتاپ‌ها و کارآفرینان، نقش چشمگیری در پیشرفت کسب و کارهای نو و افزایش اعتبار آن‌ها در بازار دارند.

از این رو، متقاعد کردن سرمایه‌گذاران از چالش‌های اساسی و انکارناپذیر استارتاپ‌هاست. بریف سرمایه‌گذاری روشی خلاقانه و کارآمد برای ترسیم و ارائه تمامی زوایای ایده استارتاپی یا شرکتی تازه تاسیس است که با نشان‌دادن اهداف و ارزش‌ها، تحلیل‌های آماری، وضعیت فعلی کارکنان شرکت، و ریسک‌های کسب و کار می‌تواند ارتباطی شفاف و مشخص با سرمایه‌گذاران برقرار سازد و آن‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری سوق دهد.

از اصلی‌ترین بخش‌های فرم بریف سرمایه‌گذاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چکیده اجرایی: در ابتدای بریف، لازم است توضیحات مختصری از شرکت یا ایده استارتاپی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، و برنامه زمانی سرمایه‌گذاری ارائه کنید. چکیده اجرایی در ادامه به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا درک بهتری از وضعیت کسب و کار شما و ارزیابی صحیح از ریسک‌های سرمایه‌گذاری داشته باشند.
  • چشم‌انداز سرمایه‌گذاری: این بخش حاوی اطلاعات جامعی از بازار هدف، جامعه هدف، و همینطور رقبا فعال در حوزه مربوطه است که نقشه‌راه سرمایه‌گذاری و میزان سرمایه مدنظر شما را برای سرمایه‌گذاران مشخص می‌کند.
  • مدل کسب و کار: این قسمت نقطه عطف بریف سرمایه‌گذاری است و راه‌های در‌آمد استارتاپ را با جزئیات نشان می‌دهد. اطلاعاتی درباره خدمات یا محصول شرکت، قیمت‌گذاری، و راه‌های عرضه از مواردی هستند که سرمایه‌گذاران را با مدل کسب و کارتان آشنا می‌کند و به تئوری‌های دو بخش قبلی جامه عمل می‌پوشاند.
  • تحلیل مالی و ریسک‌ها: در این بخش می‌توانید برآوردی از هزینه‌ها و درآمدها داشته باشید و با در نظر گرفتن مواردی مانند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و ریسک‌های مالی به لایه‌های عمیق‌تر کسب و کار و سرمایه‌گذاری بپردازید. افزون بر این، ارائه چند استراتژی کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌تواند چهره‌ای حرفه‌ای و مسلط از شما ترسیم کند و تاثیر به‌سزایی در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران داشته باشد.
  • هیئت مدیره: اضافه کردن اطلاعات جامع درباره اعضای هیئت مدیره و تجربیات پیشین آن‌ها به بریف سرمایه‌گذاری در نقش اعتبارسنجی استارتاپ شماست. سرمایه‌گذاران بدون داشتن شناخت کافی از اعضای اصلی شرکت به سختی می‌توانند ارتباط کامل با استارتاپ بگیرند و از این رو، تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری خواهند داشت.
  • استراتژی خروج: در پایان بریف سرمایه‌گذاری، می‌توانید با طرح برنامه‌هایی مانند عرضه اولیه عمومی یا فروش سهام می‌توانید چند استراتژی خروج به سرمایه‌گذاران ارائه کنید و آن‌ها را از بابت کاهش سهام و کاهش حداکثری میزان ضرر احتمالی خاطرجمع سازید.

نمونه فرم بریف محتوا و بریف تبلیغاتی

فرم بریف محتوا و بریف تبلیغاتی مزایای زیادی دارند اما تهیه آن‌ها نیازمند دقت و تا حدی خلاقیت است. برای اینکه بتوانید به عنوان یک نویسنده محتوا یا مارکتر حرفه‌ای اطلاعات کافی مربوط را از کارفرما بگیرید لازم است سوالات به جا و مناسبی را در فرم‌تان قرار دهید. این سوالات می‌توانند بسته به حوزه فعالیت مجموعه تغییر کنند، اما ساختار کلی این فرم‌ها مشخص و مشابه است.

برخی از مواردی که می‌توانند به شما در دستیابی به اطلاعات کلیدی کمک کنند عبارتند از:

  • اطلاعات کلی درباره مجموعه و انتظارات آن‌ها از محتوا یا کمپین تبلیغاتی
  • اطلاعات کامل درباره مخاطب هدف مجموعه و خصوصیات آن‌ها اعم از سن، حوزه فعالیت، علاقیات، دغدغه‌ها، و رابطه مجموعه با مخاطبین
  • منابع پیشنهادی مجموعه برای مطالعه بیشتر کسب‌وکار مربوطه
  • زمان پیشنهادی مجموعه برای تحویل پروژه

در کنار این موارد، فرم بریف تولید محتوا می‌تواند حاوی مواردی در خصوص کلمات کلیدی، فرمت محتوا، و همینطور لحن موردنظر مجموعه نیز باشد.

این در حالی‌ست که فرم بریف تبلیغاتی می‌تواند اطلاعات مناسبی را در خصوص اقدامات پیشین مجموعه برای بازاریابی و برندینگ، شاخص‌های کلیدی عملکرد، بودجه اختصاص‌داده شده، و کانال‌های مد نظر مجموعه برای بازاریابی مانند شبکه‌های اجتماعی را در برگیرد.

نمونه بریف مشاوره

بریف مشاوره با طبقه‌بندی بخش‌های مختلف پروژه مشاوره‌ای می‌تواند برای گروه‌های مشاوره در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مشاوره مارکتینگ، مشاوره مدیریت، مشاوره IT، و مشاوره راهبردی کارآیی داشته باشد. سوالات و قسمت‌های بریف مشاوره می‌توانند بسته به نوع کسب و کار، اهداف مشاوره، و انتظارهای مراجع تغییر کنند.

نمونه بریف مشاوره در زیر شامل بخش‌های مهم و مرسومیست که تمام زوایای پروژه را در برمی‌گیرند و شفافیت و نتایج مطلوب در روند مشاوره را تضمین می‌کنند:

  • مقدمه: اطلاعات کلی درباره سازمان یا مجموعه و اهداف و خواسته‌ها از مشاوره
  • اهداف: اهداف مشخص از مشاوره پیش رو
  • چشم‌انداز پروژه: زمان‌بندی کلی، محدودیت‌ها، و کارهای مشخص پروژه
  • روش‌شناسی: رویکرد تیم مشاوره برای بررسی و پیشبرد پروژه مانند مصاحبه، تحلیل داده، و تحقیق
  • انتظارات مراجع
  • برنامه زمانی
  • بودجه
  • شرایط و ضوابط مشاوره: در پایان بریف مشاوره و در صورت ضرورت ذکر مفاد قانونی قرارداد و شرایط و ضوابط مشاوره، می‌توانید مواردی مانند حقوق مالکیت معنوی، رویه‌های حل اختلاف، و شرایط قراردادهای محرمانه را عنوان کنید.

نمونه فرم بریف اجرایی

جلسات مهم مثل جلسات هیئت مدیره محفل تصمیم‌گیری‌ها و ارزیابی‌های نهایی طرح‌های گوناگون است. با این همه، این جلسات معمولا محدودیت‌های زمانی دارند و جای مناسبی برای بررسی مفصل مسائل نیستند. یکی از راه‌های مناسب برای تسریع روند ارائه مطالب در این جلسات استفاده از بریف اجرایی است.

بریف اجرایی گزارشی مختصر از پروژه یا طرح پیشنهادی است که موضوعات اصلی، یافته‌ها، برنامه اجرایی پیشنهادی، و لایه‌های دیگر طرح را در قالبی منسجم و هدفمند را در برمی‌گیرد.

برخی از مواردی که می‌توانید در فرم بریف اجرایی ذکر کنید عبارتند از:

  • چکیده اجرایی: پیش از مقدمه بریف، می‌توانید با عنوان کردن تمام نکات کلیدی بریف اجرایی در این بخش، نمایی کلی از هر آنچه در ادامه بریف ذکر شده را ترسیم کنید.
  • مقدمه: پیش‌زمینه موضوعات بریف اجرایی و اهداف اصلی در این بخش قرار می‌گیرند.
  • طرح مسئله: در این بخش می‌توانید با عنوان کردن و بررسی کامل چالش‌های پیش رو برای اجرایی کردن پروژه راه را برای قسمت‌های بعدی بریف اجرایی باز کنید.
  • یافته‌ها و تحلیل وضعیت: این بخش مهم‌ترین قسمت هر بریف اجرایی‌ست. مواردی مانند آمار و نتایج بررسی‌ها حول محور موضوع بریف، سود و زیان احتمالی طرح پیشنهادی، و برآورد بودجه موردنیاز همه در این بخش جا می‌گیرند.
  • طرح پیاده‌سازی: بعد از ارائه چالش‌ها و نتایج بررسی‌های انجام‌گرفته، نوبت به ارائه طرح پیاده‌سازی پروژه است. هر پیشنهاد و راه‌حلی که با در نظر گرفتن اهداف سازمان می‌تواند پروژه یا طرح آماده اجرا را وارد فاز اجرایی کند در این بخش عنوان می‌شود. برای حفظ شفافیت و انسجام بریف اجرایی‌تان، می‌توانید این بخش را در برنامه زمانی با اقدامات معین تعریف کنید.

نمونه فرم بریف تحقیقاتی

بریف تحقیقاتی در دامنه وسیعی از حوزه‌ها از دانشگاه و پژوهش‌های علمی تا مارکتینگ و تحقیقات بازار کاربرد دارد. محققین و پژوهشگران می‌توانند با تنظیم بریف تحقیقاتی تمامی ابعاد پروژه‌های تحقیقاتی را به اعضای دیگر پروژه، سرپرست تحقیق، یا سرمایه‌گذاران منتقل کند.

بریف تحقیقاتی را می‌توان به شکل‌های مختلف و با توجه به مناسبات پروژه و مخاطبین بریف آماده کرد. با این حال، ساختار زیر می‌تواند نقطه مناسبی برای شروع آماده‌سازی بریف تحقیقاتی باشد:

  • پیشینه پژوهش: در ابتدای بریف تحقیقاتی می‌توانید با فراهم‌آوردن زمینه‌ی کلی تحقیق و مسائل قابل بررسی در آن ضرورت و دلایل انجام تحقیق پیش‌رو را عنوان کنید.
  • اهداف: صرف هزینه و زمان قابل توجه از ویژگی‌های انکارناپذیر بیشتر پژوهش‌ها هستند. از این رو، مشخص کردن اهداف پژوهش و نتایج آن می‌تواند در پیشبرد پروژه کمک شایانی به بهبود کارها کند.
  • سوالات پژوهش: اهداف پروژه در چارچوب یک یا چند سوال اساسی پژوهش معنا پیدا می‌کنند. افزون بر این، مشخص کردن سوالات پژوهش برای جمع‌آوری داده و تحلیل فرآیند تحقیق نیز بسیار موثر است.
  • موانع و ریسک‌ها: پژوهش‌ها بسته به موضوع و سوالات کلیدی می‌توانند با موانع و ریسک‌های متعددی مواجه باشند. موانع و ریسک‌ها ممکن است تهدیدی برای موفقیت پروژه یا صورت‌گرفتن تعدادی از مراحل آن باشند. در این صورت، امکان اتلاف منابع و زمانی که برای پژوهش صرف می‌شود نیز وجود دارد. مشخص کردن موانع و ریسک‌های احتمالی به شما کمک می‌کند تا با استفاده از استراتژی‌های هدفمند، خود را از پیش برای مواجه با آن‌ها آماده کنید.
  • روش‌شناسی: طرح و رویکرد اصلی پژوهش در قسمت روش‌شناسی عنوان می‌شود. متودها، حجم نمونه، روش‌های تحلیل داده، و ملاحظات دیگر از جمله مواردی هستند که در روش‌شناسی تحقیق تعریف می‌شوند.
  • زمان‌بندی و خروجی پژوهش: پیش از شروع هر پژوهش لازم است برنامه زمانی و مراحل مختلف پژوهش را مشخص کنید. بریف تحقیقاتی ابزاری است تا پروژه تحقیقاتی‌تان را زمان‌بندی و فرآیند تحقیق را بهینه‌سازی کنید.

بسته به ابعاد و نوع پژوهش، مواردی مانند اعضای تیم تحقیق و بودجه می‌توانند قسمت‌های تکمیلی برای بریف تحقیقاتی شما باشند.

فرم بریف آماده را از کجا تهیه کنیم؟

احتمالا بتوانید تصور کنید که دریافت این حجم از اطلاعات در پیام‌رسان‌ها یا از طریق ایمیل کار راحتی نیست و بی‌نظمی و ارتباط ناقص را به دنبال خواهد داشت. اما استفاده از فرم آنلاین در مقایسه با روش قبلی از هر جهت برتری دارد.

 

فرم‌های مارکتینگ و فرم‌های بریف آنلاین دیگر علاوه بر منظم و هوشمند بودن، می‌توانند چهره‌ی حرفه‌ای از کار شما به کارفرما منتقل کنند. افزون بر منسجم بودن فرم‌های آنلاین آماده، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که تمامی سوالات به طور مشخص دریافت می‌شوند و خروجی آن متناسب با انتظارات شما خواهد بود.

شما می‌توانید انواع مختلف بریف مانند بریف تولید محتوا یا بریف تبلیغاتی را به صورت کاملا رایگان در پُرس‌لاین بسازید و لینک یا کد QR آن را با کارفرماهای خود به اشتراک بگذارید.

همچنین می‌توانید با ارتقا اکانت خود، از ویژگی‌های بیشتر از جمله طراحی اختصاصی و سفارشی‌سازی لینک فرم و صفحه پایان برای شخصی‌سازی فرم‌تان بهره ببرید. امکان ایمیل اطلاع‌رسانی نیز از دیگر امکانات موثریست که می‌تواند به آژانس‌های تبلیغاتی کمک کند تا پاسخ سوالات مشخص به صورت خودکار برای بخش‌های مربوطه ارسال شود.

نتیجه‌گیری

عوامل بسیاری در پیشبرد پروژه‌ها می‌توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم تاثیرگذار باشند. اگر شاخصه‌های انجام هر پروژه به طور مشخص تعیین شوند، اعضای تیم در مسیر درست با شفافیت بیشتری تصمیم می‌گیرند.

به کمک فرم بریف آنلاین پرس‌لاین، می‌توانید اهداف و انتظارها از هر پروژه را تعریف کنید تا تضمینی برای حاصل‌شدن نتایج مطلوب داشته باشید. فرم بریف محتوا، بریف طراحی، بریف حقوقی، بریف منابع انسانی، و بریف تبلیغاتی از جمله بریف‌های پرکاربردی هستند که پیشبرد هدفمند کارها و تحلیل دقیق از پیشرفت را میسر می‌سازند.

 

ارسال نظر

Privacy Preference Center