برندسازی و برندینگ کسب‌وکار به زبان آدمیزاد + دانلود ایبوک کامل

فائزه تاج آبی
۲۴ دی ۱۴۰۲ . ۱۸ دقیقه مطالعه

برندسازی یا برندینگ (Branding) فرآیندی‌ست که طی آن، کسب و کارها یا اشخاص، هویت و ارزش‌های خود را برای مخاطبان هدف تعریف می‌کنند. این هویت و ارزش‌ها تأثیر زیادی در شکل‌گیری برندی قدرتمند و ماندگار دارند. نام برند به‌منزله اعتبار کسب‌وکار شما در بازار و نزد مشتریان است؛ از همین رو، افزایش آگاهی از کارکرد برندینگ و یادگیری استراتژی و اصول برندسازی از مهم‌ترین مراحل گسترش و پیشرفت در بازارهای رقابتی به‌شمار می‌آید.

گسترش فضای رقابتی بین کسب‌وکارها و تثبیت جایگاه مارکتینگ در معادله‌های بازار موجب شده‌اند تا برندسازی همچون سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای کسب‌وکارها عمل کند. برای ساخت برند، باید اشراف کاملی بر برندینگ و مارکتینگ داشته باشید؛ اما برای برندسازی چه باید کرد؟

در این مقاله قصد داریم تا به جنبه‌های مخنلف برندسازی و ارتباط آن با مارکتینگ بپردازیم و روش‌های موثر در فرآیند برندسازی مانند فرم‌ها و پرسشنامه‌های آنلاین را معرفی کنیم. همچنین شما می‌توانید در انتهای مقاله لینک دانلود رایگان ایبوک برندسازی برای کسب‌وکارها را ببینید و آن را دانلود کنید.

اهداف برندسازی و عناصر آن

برند شما مجموعه‌ای از ارزش‌ها، ویژگی‌ها و نمادهایی‌ست که می‌تواند به شما در رقابت با سایر کسب و کارها دست بالاتر را بدهد. هنگامی‌که برندینگ خوبی داشته باشید، می‌توانید خود را در بازار اشباع از سایر رقبا متمایز کنید و به چشم بیایید.

عناصر برندینگ

گام نخست در فرآیند برندینگ آشنایی با برخی مفاهیم کلیدی‌ست که به آن‌ها «عناصر برندینگ» می‌گوییم. این عناصر عبارتنداز:

  • نام: نام برند بخش مهمی از هویت آن است. این نام باید کوتاه، قابل‌فهم و به‌یادماندنی باشد.
  • صفت‌ها: صفت‌های برند واژگانی مثبت، گیرا، و قانع‌کننده هستند که به ویژگی‌ها و خصوصیت‌های برند اشاره دارند.
  • تداعیات ذهنی: آن دسته از مفاهیم و احساساتی هستند که با شنیدن نام برند در ذهن مخاطب تداعی می‌شوند. این احساسات باید مثبت و متناسب با ارزش‌های کسب‌وکار شما باشند.
  • هویت: منظور از هویت همان تصویر کلی برند در ذهن مخاطب است. هویت برند باید به‌طور مداوم و در تمام نقاط تماس برند با مخاطب حفظ شود.
  • تجربه برند: به مجموع تعامل‌های مخاطب با برند گفته می‌شود. هرچقدر این تجربه رضایت‌بخش‌تر باشد، برندسازی کسب‌وکار شما قوی‌تر خواهد بود. به‌کارگیری ابزارهای مختلفی همچون هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری می‌تواند در برجسته‌ترشدن برند شما تاثیر به‌سزایی داشته باشد.
  • تصویر: برداشت ذهنی مخاطب از برند شما است. تصویر برند، ممکن است با هویت برند فرق داشته باشد.
  • پیام برند: درواقع خلاصه‌ای از وعده‌های برند است. این پیام‌ها باید ساده، قابل‌فهم و به‌یادماندنی باشند.
  • شخصیت: به ویژگی‌های انسانی و شخصیتی برند گفته می‌شود که باید با ارزش‌های برند هم‌سو باشند. برای نمونه، نحوه رفتار شما با مشتری از عوامل تشکیل‌دهنده شخصیت برند محسوب می‌شود.
  • صدای برند: لحن و زبانی است که برند برای ارتباط با مخاطب استفاده می‌کند. صدای برند باید با شخصیت آن هماهنگ باشد.
  • جایگاه‌یابی: جایگاه‌یابی برند همان موقعیت ویژه برند در ذهن مخاطب است. این جایگاه‌یابی باید منحصربه‌فرد و متمایز از سایر رقبا باشد.
  • آگاهی از برند: میزان آشنایی مخاطب با برند است. هر چه آگاهی از برند بالاتر باشد به این معناست که مخاطبان بیشتری نیز برند را می‌شناسند.
  • یادآوری برند: توانایی مخاطب برای به یادآوردن برند شماست. افزایش میزان یادآوری برند به این معناست که مخاطبان شما را راحت‌تر و سریع‌تر به یاد می‌آورند.
  • ارزش برند: ارزش کلی برند شاخصی‌ست که مشخص می‌کند مشتریان و مخاطبان چه مقدار پول و هزینه برای محصول‌ها و خدمات شما خواهند پرداخت.
  • مدیریت: مدیریت برند به فرآیند حفظ و توسعه آن گفته می‌شود. این مدیریت باید به‌طور مستمر و مداوم صورت بگیرد تا برند مستحکم و قدرتمند باقی بماند.
  • فرهنگ برند: از مجموعه‌ای از ارزش‌ها و باورهای برند تشکیل می‌شود و باید در تمام نقاط تماس برند با مخاطب به‌طور مداوم جریان داشته باشد.
  • وعده: وعده‌های برند باید قابل‌دستیابی و متناسب با ارزش‌های آن باشد.
  • سفیر برند: فردی‌ست که برند را نمایندگی می‌کند. این فرد باید نشان‌دهنده ارزش‌ها و فرهنگ برند باشد.
  • نقاط تماس برند و مشتری: موقعیت‌هایی است که برند و مشتری در آن با یکدیگر تعامل دارند. این تعامل باید به‌طور مداوم بهبود یابد تا تجربه مخاطبان از برند، همیشه مثبت‌ و خوب باشد.
  • شکاف برند: به فاصله بین وعده‌های برند و عملکرد واقعی آن گفته می‌شود. این شکاف‌ها حتماً باید برطرف شوند تا اعتماد مخاطبان از دست نرود.

برندسازی حتی برای مشاغل کوچک، سرمایه‌گذاری ارزشمندی به‌حساب می‌آید. بله! در کوتاه‌مدت، ممکن است هزینه‌بر باشد؛ اما در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما خواهد شد. بدون برندسازی مناسب، ممکن است مجبور شوید مرتباً استراتژی‌های بازاریابی خود را تغییر داده و اصلاح کنید که قطعاً به هزینه‌های اضافی و بیهوده منجر خواهد شد. با داشتن برندی قدرتمند، از استراتژی بازاریابی پایدار نیز بهره برده و در بلندمدت شاهد صرفه‌جویی در منابع و هزینه‌های خود خواهید بود.

از اهداف اصلی برندینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رسیدن به موفقیت در بازار اشباع
  • ایجاد رابطه عاطفی و پایدار با مشتریان
  • جذب مشتریان جدید و بازگرداندن مشتریان قبلی
  • صرفه‌جویی در منابع و هزینه‌ها
  • ترسیم استراتژی‌های شفاف و هدفمند
  • معرفی راحت‌تر و بهتر محصول‌ها و خدمات جدید
  • یکپارچه‌سازی تجربه مشتریان

 مراحل برندسازی

زمانی که کسب‌وکاری طیف وسیعی از محصول‌ها را ارائه می‌دهد، ممکن است پاسخ‌گویی به نیازهای گروه‌های مختلف مشتریان دشوار به نظر برسد؛ در این حالت، بدون طی کردن مراحل مناسب و اصولی برندسازی، ممکن است مشتریان احساس کنند که به نیازهای آن‌ها توجه نشده و به‌تدریج از شما فاصله بگیرند.

توجه داشته باشید که برندسازی، فرآیندی زمان‌بر و مداوم است و کسب‌وکارها باید برای رسیدن به موفقیت در این زمینه، فعالیتی صبورانه و مستمر داشته باشند. در ادامه بر بررسی مراحل مختلف برندسازی می‌پردازیم.

مراحل برندسازی

تعیین هدف برند

هدف برند عاملی تعیین‌کننده است که مسیر و جهت حرکت شما در آینده را مشخص می‌کند. برای تعیین این هدف، باید به سؤا‌ل‌های زیر پاسخ دهید:

  • هدف اصلی برند شما چیست؟ آیا به دنبال افزایش شهرت برندتان هستید؟ آیا می‌خواهید مشتریان بیشتری داشته باشید؟ یا صرفاً می‌خواهید ارزش برند خود را افزایش دهید؟
  • چه امتیاز و ارزشی را ارائه می‌دهید که رقبا فاقد آن هستند؟
  • کدام نیاز مشتریان را برآورده می‌کنید؟ آیا محصول و خدمات شما در رفع مشکل‌های آن‌ها مؤثر است؟
  • چه چیزی در برند شما برای مخاطبان جذاب است؟ چرا باید شما را به رقبای دیگر ترجیح دهند؟

 شناخت رقبا و تحلیل عملکرد آن‌ها

با شناخت و تحلیل رفتار رقبا در بازار می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را در مقایسه با آن‌ها شناسایی کرده و استراتژی برندسازی کسب‌وکار خود را بر اساس آن تنظیم کنید. البته مراقب باشید که ناخواسته در دام تقلید از رقبا نیافتید، بلکه اتفاقاً باید با ارائه محصول یا خدمات متمایز، خود را از رقبا جدا کرده و هویت مستقل خود را حفظ کنید.

در این مرحله از برندسازی می‌بایست رقبای اصلی و فرعی کسب‌وکارتان را زیر ذره‌بین ببرید تا جایگاه واقعی حال‌حاضر برندتان در بازار را مشخص کنید. سپس، می‌بایست از شیوه‌های مشابه در فرآیند تحقیقات بازار مانند تحلیل استراتژی‌های بازاریابی رقبا و تحلیل سوآت (SWOT) در راستای شناسایی نقاط قوت و ضعف برندتان و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهایی که در پیش رو دارید نهایت استفاده را ببرید تا جایگاه خود را از سایر رقبا متمایز سازید.

شناسایی مخاطبان هدف

مخاطبان هدف افرادی هستند که پتانسیل خریداری محصول‌ها و خدمات شما را دارند. شناخت صحیح این مخاطبان به شما کمک می‌کند تا پیام برند خود را به‌طور هدفمند و مؤثر به آن‌ها انتقال هید و نیازهای آن‌ها را به‌طور خاص برآورده کنید. برای شناسایی و هدف‌گیری این مخاطبان می‌بایست مراحل زیر را طی کنید:

  • تعیین ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مخاطبان هدف؛ مانند سن، جنسیت، درآمد، تحصیلات، شغل، محل زندگی و غیره.
  • تعیین ویژگی‌های روان‌شناختی مخاطبان هدف؛ شامل ارزش‌ها، نگرش‌ها، علایق و غیره.
  • تعیین رفتار مخاطبان هدف؛ مانند نحوه خرید و استفاده از محصول‌ها و خدمات شما، و نحوه تعامل با برند شما.

تعریف هدف و علت وجودی برند

برای اینکه مخاطبان شما هدف اصلی برندتان را بهتر درک کنند، نیاز به اعلام رسمی مأموریت برند خود (Brand Mission Statement) دارید. توسط این اظهارنامه، شما رسماً هدف اصلی و علت وجودی برند خود را شرح می‌دهید تا مخاطبان به‌خوبی بدانند دقیقاً چه‌کاری برایشان انجام می‌دهید.

برای مثال، تمرکز برند «نایکی» (Nike)، ابتدا بر ورزشکاران حرفه‌ای و شعار آن نیز «نوآوری و الهام بخشی به‌تمامی ورزشکاران دنیا» بود که هدف اصلی این شرکت را به‌روشنی بیان می‌کرد؛ اما با گذشت زمان، «نایکی» مأموریت خود را ارتقا داد و شعار خود را به «اگر جسمی دارید، پس ورزشکار هستید» تبدیل کرد. همین تغییر، دایره مخاطبان هدف این برند را به طرز قابل‌توجهی گسترش داد و باعث شد تا هر شخصی فارغ از سطح مهارت‌های ورزشی، تحت پوشش آن قرار بگیرد.

معرفی ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد برند

«منحصربه‌فرد بودن» از مهم‌ترین عوامل موفقیت برند است، چراکه در تمام بازارها تعداد زیادی برند وجود دارند که محصول‌ها و خدمات مشابهی ارائه می‌دهند. برای اینکه بتوانید از سایر برندها متمایز شوید، باید ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشید و به‌خوبی آن‌ها را به مخاطب معرفی کنید.

از خود بپرسید: «محصول‌ها و خدمات شما کدام مشکل‌ها را بهتر از رقبا حل می‌کنند؟» «آیا خدمات خاصی ارائه می‌دهید که رقبا از آن غافل‌اند؟» سپس، با جواب این سؤال‌ها و پرسش‌های مشابه، ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود را شناسایی کنید و از آن‌ها برای ایجاد وجه تمایز مؤثر بهره ببرید.

نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان

لحن و نحوه بیان برند در ارتباط با مخاطبان تأثیرگذاری بسیار بالایی دارد، چراکه مخاطبان معمولاً به نوع لحن و نحوه بیان برندها جذب می‌شوند. لحن شما باید با توجه به اهداف، مأموریت، نوع فعالیت و مخاطبان برند تعیین شود. به‌علاوه، نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان نقش مهمی در موفقیت برند ایفا می‌کند.

برای جذب مشتریان وفادار، باید به روشی درست با آن‌ها صحبت کنید. لحن گفتار برند می‌تواند حرفه‌ای، ساده، دوستانه، صمیمی، تبلیغاتی یا جدی باشد. انتخاب لحن مناسب شانس موفقیت شما را در برقراری ارتباط صحیح با مخاطبان و جذب آن‌ها افزایش می‌دهد. به‌طورمشابه، شیوه گفتار مناسب و مخصوص برند برای نوشتن مقاله و یا انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم و تأثیرگذار است و در صورت هم‌سویی با خصوصیت‌های جامعه هدف، به جذب بیشتر مخاطبان می‌انجامد.

پس از این مرحله می‌توانید شاخص NPS یا خالص مروجان را به کمک ابزارهایی مانند پرسشنامه NPS بسنجید و بدین ترتیب، عملکرد استراتژی فعلی خود در برقراری ارتباط با مخاطبان را مورد ارزیابی قرار دهید.

طراحی شعار و لوگو

طراحی لوگو و شعار نقش پررنگی در جلب توجه و اعتماد مخاطبان ایفا می‌کنند. لوگو نمادی‌ست که هویت بصری برند را شکل می‌دهد و می‌بایست جذاب، منحصربه‌فرد و مرتبط با نوع کسب‌وکار باشد.

یکی از راه‌های انتقال پیام برند به مخاطبان، استفاده از شعار مناسب است؛ شعار خوب باید جذاب، به‌یادماندنی و متناسب با محصول‌ها و خدمات برند باشد. بهتر است برای طراحی لوگو و شعار، از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.

تبلیغات برند

تبلیغات خوب و کاربردی، فرآیند آشنایی مخاطبان با برند را تسریع می‌بخشد. روش‌های تبلیغاتی بسیاری وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای معرفی برند به مخاطبان هدف استفاده کرد. یکی از مؤثرترین و پربازده‌ترین روش‌های تبلیغاتی در دنیای امروز، بازاریابی دیجیتال است که شامل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، ایمیل مارکتینگ و سایر روش‌های تبلیغات اینترنتی می‌شود.

با انجام تبلیغات جامع و بازاریابی دیجیتال، برند خود را در معرض دید طیف گسترده‌تری از مخاطبان قرار می‌دهید و آن‌ها را با محصول‌ها و خدمات خود آشنا می‌کنید. در نظر داشته باشید که برندسازی، فرآیندی مستمر و زمان‌بر است و نیاز به‌صرف زمان و انرژی زیادی دارد؛ بنابراین، نباید انتظار داشته باشید که در مدت‌زمانی کوتاه به نتیجه دلخواه و مطلوب خود دست پیدا کنید.

برندینگ و مارکتینگ: دو روی سکه موفقیت کسب‌وکار

بااینکه برندینگ و مارکتینگ دو مفهوم مرتبط هستند اما تفاوت‌هایی با هم دارند. درحالی‌که برندینگ حول ایجاد هویت و ارزش برند شکل می‌گیرد، مارکتینگ بر ایجاد آگاهی از برند و افزایش تقاضا برای محصول‌ها یا خدمات متمرکز است. به‌طورکلی مارکتینگ از طریق مراحل زیر اجرا می‌شود:

انواع برندینگ

  • تحقیقات بازار: تحقیقات بازار به عنوان نخستین گام در فرآیند بازاریابی به مارکترها کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به بازار هدف، رقبا و روندهای کسب‌وکار موردنظر را جمع‌آوری کنند.
  • توسعه محصول: مارکترها محصول‌ها یا خدمات جدیدی را توسعه می‌دهند یا محصول‌ها و خدمات موجود را بهبود می‌بخشند.
  • تبلیغات: شرکت‌ها با استفاده از انواع مختلف تبلیغات، آگاهی از برند و تقاضا برای محصول‌ها یا خدمات را افزایش می‌دهند.
  • فروش: بازاریابان از طریق روش‌های مختلف با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار می‌کنند و آن‌ها را به سمت خرید محصول‌ها یا خدمات سوق می‌دهند.
  • خدمات پس از فروش: بازاریابان از مشتریان پشتیبانی کرده و مشکل‌های احتمالی پس از خرید کالا و خدمات را رفع می‌کنند.

اما به‌نظر می‌رسد که برندینگ و مارکتینگ در مراحل اجرایی و کارکردهایشان همپوشانی زیادی دارند. به همین دلیل، بسیاری از افراد متوجه تفاوت‌های برندینگ و مارکتینگ نیستند و نمی‌توانند این دو را به‌طور دقیق از یکدیگر تمیز دهند.

برندینگ فرآیندی بلندمدت است که بر ایجاد ارزش‌های برند تمرکز دارد؛ درحالی‌که مارکتینگ فرآیندی کوتاه‌مدت‌تر به‌حساب می‌آید و بر افزایش آگاهی از برند و تقاضا برای محصول‌ها یا خدمات تمرکز دارد. در مثالی ساده، می‌توان گفت که برندینگ مانند ساختن یک خانه است. در این فرآیند، باید ابتدا طرح و نقشه خانه را مشخص و سپس اقدام به ساخت آن کرد. مارکتینگ مانند مرحله رنگ‌آمیزی خانه است که باید خانه‌ای را که از قبل ساخته‌شده رنگ‌آمیزی کرد تا موردپسند خریداران قرار بگیرد.

این دلیل سبب می‌شود تا کسب‌وکارها از مارکتینگ برای افزایش فروش و سودآوری بهره ببرند، درحالیکه برندینگ در ایجاد ارتباطی قوی و ماندگار با مخاطبان موثر واقع می‌شود و نقشی بنیادی‌تر در افزایش فروش ایفا می‌کند. از همین رو، برندینگ بر مارکتینگ اولویت دارد و بهتر است پیش از شروع فعالیت‌های بازاریابی، برندی قوی و ماندگار ایجاد کرده باشید.

افزون بر این‌ها، استراتژی برندینگ دائمی و استراتژی‌های مارکتینگ موقتی هستند. هر شرکت‌ باید به ارزش‌ها و اصول برند خود پایبند باشد. این ارزش‌ها و اصول در تمام فعالیت‌های شرکت از جمله محصول‌ها، تبلیغات و خدمات مشتری منعکس می‌شوند؛ اما همان شرکت می‌تواند استراتژی‌های بازاریابی خود را بسته به نیازهای بازار و مشتریانش تغییر دهد. یک‌خانه خوب باید پایه‌ای محکم و پایدار داشته باشد. این پایه‌ها مانند ارزش‌های برند هستند که نباید در طول زمان تغییر کنند. در مقابل، مارکتینگ مثل طراحی و لوازم تزئینی خانه بر اساس مد روز و عوامل دیگر در طول زمان قابل تعویض است.

البته، نقاط اشتراک برندینگ و مارکتینگ و رابطه تنگاتنگ این دو را نمی‌توان انکار کرد. برای مثال، پرسشنامه شاخص وفاداری به برند از آن‌دست ابزارهای پرکاربردی‌ست که در تعیین و تغییر استراتژی‌های برندینگ و مارکتینگ نقش مهمی ایفا می کند، چراکه تضعیف وفاداری مشتریان به برند زنگ خطری برای آینده کسب‌وکار شما محسوب می‌شود.

پایبندی به استراتژی‌های دائمی برندینگ موجب می‌شود تا استراتژی‌های مارکتینگ بتوانند نظر مخاطبان را به‌طور مستمر به خدمات و محصول‌های شرکت جلب کنند. بازاریابی با استفاده از روش‌های مختلف مانند تبلیغات،  خدمات پس از فروش و مواردی از این دست سعی می‌کند توجه مخاطبین را به محصول‌ها یا خدمات شرکت جلب کند؛ اما این توجه ممکن است کوتاه‌مدت باشد و پس از مدتی کاهش یابد. برندینگ با ایجاد هویت و ارزش‌های ماندگار برای برند سعی می‌کند که این توجه را در بلندمدت حفظ کند.

تاثیر مارکتینگ بر برندینگ

برندینگ بدون مارکتینگ نمی‌تواند به‌طور کامل به اهداف خود برسد. مارکتینگ سبب می‌شود تا پیام برند به‌طور مستمر و هوشمندانه‌تر به مشتریان بالقوه برسد و عناصر لازم را در اختیارشان می‌گذارد تا با دید بازتری محصول‌های شما را به رقبا ترجیح دهند. بدون مارکتینگ، تقاضای کافی برای محصول‌ها یا خدمات شرکت شما ایجاد نخواهد شد. از تاثیرهای مارکتینگ بر برندینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای برندینگ

  • افزایش آگاهی از برند: مارکتینگ می‌تواند به افزایش آگاهی از برند کمک کند. با افزایش آگاهی از برند، مشتریان بالقوه بیشتر با شما آشنا می‌شوند و می‌توانند قضاوت بهتری در موردتان داشته باشند.
  • ایجاد تقاضا برای محصول‌ها و خدمات: مارکتینگ با استفاده از تاکتیک‌های به‌روز مانند تولید سرنخ فروش یا لید جنریشن به ایجاد و گسترش تقاضا برای محصول‌ها یا خدمات کمک می‌کند. با ایجاد تقاضا، مخاطبان هدف تمایل بیشتری به خرید محصول‌ها یا خدمات کسب‌وکارتان خواهند داشت.
  • افزایش فروش: مارکتینگ تأثیر مستقیمی برافزایش فروش دارد و از این طریق، شرکت به سود بیشتری می‌رسد.

چطور از پرسشنامه‌ها برای موفقیت در برندینگ بهره‌مند شویم؟

توسعه کسب‌وکار به کمک پرسشنامه‌ها و فرم‌های آنلاین از به‌روزترین تکنیک‌های مورداستفاده شرکت‌ها و سازمان‌ها شمرده می‌شود. این پرسشنامه‌ها ابزاری قدرتمند برای مارکتینگ کسب‌وکارهای آنلاین به شمار می‌آیند و با حفظ ارتباط مؤثر با مشتریان فعلی، هم‌زمان به یافتن مخاطبان جدید هم کمک می‌کنند و باعث افزایش فروش، آگاهی از برند و جلب اعتماد بیشتر مشتریان نیز می‌شوند.

اصول برندسازی

پُرس‌لاین با تمرکز روی تمام نیازها و دسترسی‌های موردنیاز مارکترها و صاحبان کسب‌وکارها توانسته تا انواع متعدد نمونه پرسشنامه آنلاین برندینگ را به‌صورت رایگان و به‌همراه ده‌ها قابلیت منحصربه‌فرد برای ساخت، توزیع و ارسال ارائه کند. از انواع پرسشنامه برندسازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرسشنامه شناخت پرسونای مشتری

پرسشنامه پرسونای مشتری به شما کمک می‌کند تا در ابتدای فرآیند برندینگ بتوانید با کسب اطلاعات مفیدی از مخاطبان خود در زمینهٔ عادت‌ها و سلایق مخاطبان، نحوه انتخاب رسانه‌ها و همچنین خواسته‌ها و نیازهای واقعی آن‌ها جمع‌آوری کنید و به کمک پرسونای مشتری خود را بسازید.

پرسشنامه آگاهی از برند

ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness) اولین قدم در برندسازی برای هر کسب‌وکار است. شرط اولیه برند شدن، حضور در ذهن مردم است. نام هر نشان تجاری باید نشان‌دهنده ارزش و پیشنهاد ویژه او باشد. پرسشنامه آگاهی از برند به شما کمک می‌کند که میزان آگاهی مخاطبانتان از نامی که ساخته‌اید را بسنجید. به کمک نمونه پرسشنامه آگاهی از برند که در پرس‌لاین به صورت آماده وجود دارد، متوجه می‌شوید که چند درصد از بازار هدف از وجود نام شما اگاه است؟ چقدر رقبا برای بازار هدف شناخته شده‌اند؟ شما در آگاهی دادن به مخاطبان موفق بوده‌اید یا رقیبانتان؟

پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک

پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک به شما کمک می‌کنند تا در فرآیند تحقیقات بازار طیف گسترده‌ای از اطلاعات ارزشمند در خصوص مشتریان و رفتار آن‌ها جمع‌آوری کنید؛ از جمله اطلاعات جمعیت شناختی مثل سن، جنسیت و محل زندگی یا اطلاعات رفتاری مثل سابقه خرید و نحوه خریدهای اینترنتی مخاطب.

پرسشنامه شاخص وفاداری به برند

آمار نشان می‌دهد، تلاش برای نگهداشت مشتریان بسیار کم‌هزینه‌تر از به‌دست‌آوردن مشتریان جدید است. این یعنی وفادارکردن مشتری باعث صرفه‌جویی در مصرف بودجه‌های سازمان می‌شود و از اهمیت سرشاری برخوردار است. از جمله روش‌های رسیدن به ارتقاء این شاخص، پرسشنامه شاخص وفاداری به برند است.‌ با طراحی پرسشنامه شاخص وفاداری به برند به وسیله پرسشنامه آنلاین و دریافت اطلاعات از مشتریان، متوجه خواهید شد که چقدر در این زمینه موفق بوده‌اید.

پرسشنامه نام برند

موفق‌ترین شرکت‌ها می‌دانند که اسم برند خاص از مهم‌ترین تاکتیک‌های بازاریابی است. با پرسشنامه نام برند می‌توان اسامی را از دید مشتریان سنجید؛ به این ترتیب بهترین و جذاب‌ترین نام‌ها را انتخاب کرد.

پرسشنامه عملکرد برند

پرسشنامه‌ عملکرد برند ابزار قدرتمندی است که امکان تحلیل دقیق و جامع عملکرد برند شما را در بازار فراهم می‌کند. این پرسشنامه‌ توسط سازمان‌ها و کسب‌وکارها به منظور بهبود استراتژی‌های بازاریابی، ارتقای شناخت برند و جلب وفاداری مشتریان استفاده می‌شود.

دانلود رایگان ایبوک برندسازی از تبیین هدف تا تدوین استراتژی

کتاب الکترونیک راهنمای برندینگ، اطلاعات کاملی درباره برندسازی برای کسب‌وکارها در اختیار شما قرار می‌دهد. سرفصل‌های اصلی این ایبوک شامل موارد زیر است:

-بخش اول: برندینگ یا برندسازی چیست؟ تعریف ساده و کامل
-بخش دوم: مراحل برندسازی
-بخش سوم: انواع برندسازی چیست؟
-بخش چهارم: استراتژی برندینگ را چگونه تعیین کنیم؟
-بخش پنجم: اصول و قوانین برندسازی چیست؟
-بخش ششم: ۱۰ ایده متمایز برای برندسازی در کسب و کارهای مختلف
-بخش هفتم: ارتباط برندینگ با مارکتینگ چیست؟
-بخش هشتم: چطور از پرسشنامه ها برای موفقیت در برندینگ بهره مند شویم

همچنین در این ایبوک درباره برندسازی شخصی، برندسازی در اینستاگرام، برندینگ پزشکان، برندینگ سازمانی، برندینگ دیجیتال، برندینگ پوشاک، برندینگ رستوران‌ها، برندسازی محصول و برندسازی شرکت‌ها هم صحبت کرده‌ایم پس این ایبوک رایگان را برای کسانی که صاحب چنین کسب‌وکارهایی هستند هم بفرستید.

شما می‌توانید ایبوک برندینگ را به صورت رایگان دانلود کنید و از آن برای تعریف استراتژی برندینگ سازمان خود استفاده کنید.

دانلود ایبوک برندینگ

دانلود کتاب الکترونیک برندسازی

سخن پایانی

نقش برندینگ در میزان تاثیرگذاری استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مارکتینگ هر کسب‌وکاری اغلب کم‌اهمیت شمرده شده یا به‌کل نادیده گرفته می‌شود. این در‌حالی‌ست که برندسازی با ایجاد هویت برند و ترویج فرهنگ و ارزش‌های سازمانی می‌تواند همانند نقشه راه کسب‌وکار شما عمل کند تا همواره بتوانید نتایجی مطلوب در بهبود تجربه محصول، بهبود تجربه مشتری و نهایتاً موفقیت در بازار اشباع امروز کسب کنید.

پُرس‌‌لاین با ارائه پرسشنامه‌ها و فرم‌های آنلاین متنوع در انواع برندینگ ازجمله برندسازی شخصیت به شما کمک خواهد کرد. علاوه‌بر این پرسشنامه‌ها، به‌کارگیری تکینک‌های کاربردی برای افزایش تعداد پاسخ‌ها به پرسشنامه‌های آنلاین نیز در استفاده بهینه از پروژه‌های نظرسنجی موثر واقع می‌شود.

تنها کافی‌ست در پُرس‌لاین ثبت‌نام کنید تا از ده‌ها نمونه فرم و پرسشنامه رایگان به همراه قابلیت‌های متعدد بهره‌مند شوید. به‌علاوه، می‌توانید با ارتقا حساب کاربری خود به حرفه‌ای یا سازمانی، از قابلیت‌های ویژه و به‌روز پُرس‌لاین در طراحی و تحلیل فرم‌ها برخوردار شوید.

ارسال نظر

Privacy Preference Center