بهترین شعارهای تبلیغاتی و کپی رایتینگ‌های موفق – ۱۲ شعار عجیب و موفق!

ابوالفضل پارسایی
۱۱ آذر ۱۴۰۲ . ۱۷ دقیقه مطالعه

کپی‌رایتینگ (CopyWrite) و شعار تبلیغاتی عنصر مهم و جذاب هر تبلیغ و بیلبورد تبلیغاتی است که باعث تبدیل بیننده تبلیغ به مشتری می‌شود. دیدن نمونه‌های کپی‌رایت موفق به شما کمک می‌کند بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی موفق‌تری طراحی کنید.

اگر صاحب کسب و کار هستید یا دیجیتال مارکتر حرفه ای هستید و به دنبال راهی برای افزایش اعتبار برند خود می‌گردید، انتخاب شعار تبلیغاتی مناسب و کمک گرفتن از نکات کپی رایتینگ‌های موفق در کسب‌وکار، بهترین گزینه برای شماست. CISION می‌گوید ۵۰ درصد از مخاطب‌ها برای آگاه شدن از هدف کسب‌وکار به شعار تبلیغاتی آن توجه می‌کنند! در دنیای پر هرج و مرج امروزی که انسان‌ها دغدغه بی‌شماری دارند، سخت‌ترین کار، این است که مشتری برند شما را در ذهن حفظ کند و این امر با شعار تبلیغاتی یا کپی‌رایت اثرگذار امکان‌پذیر است.

جو رقابتی به‌وجود آمده برای اکثر زمینه‌های کسب‌وکار، باعث شده است مدیران هر روزه به دنبال روش‌های مؤثر برای جذب مشتری و حفظ رضایت او باشند. با دانستن نکات مربوط به شعار تبلیغاتی و کپی رایتینگ، این فرصت را دارید که برند خود را در ذهن مخاطب تثبیت کنید و کسب و کار خود را به طور کلی متحول کنید. در این مقاله، بهترین شعارهای تبلیغاتی و کپی رایتینگ های موفق را معرفی می‌کنیم؛ سپس درمورد نکات مربوط به نوشتن آن‌ها صحبت می‌کنیم تا بتوانید به عنوان مدیر کسب‌وکار، بهترین شعار را برای کار خود تعیین کنید.

بهترین شعارهای تبلیغاتی ایرانی و خارجی

در ادامه  بهترین و خلاقانه‌ترین شعارهای در نظر گرفته شده برای کسب‌وکار صحبت می‌کنیم. احتمالاً نام برخی از این برند‌ها را شنیده‌اید. به عنوان مدیر یا صاحب کسب‌وکار، سعی بر این داشته باشید که از شعارهای زیر الگو بگیرید و ایده‌ها را در کار خود پیاده‌سازی کنید. اگر هم می‌خواهید لیست بهترین کمپین‌های تبلیغاتی سال ۲۰۲۳ را ببینید مقاله زیر را بخوایند:

۱.    خوردن انگشت‌ها فکر خوبیه!

کپی رایتینگ کی اف سی

این شعار عجیب و معروف، متعلق به برند KFC است. رستوران‌های زنجیره‌ای KFC در سرتاسر جهان محبوبیت دارند و جمعیت زیادی از افراد، به طور هفتگی یا ماهانه در این رستوران‌ها غذا می‌خورند. خوردن انگشت‌ها فکر خوبیه، شعاری است که به صورت ناخودآگاه، خوشمزه بودن غذاهای رستوران KFC را به شما گوشزد می‌کند. شعار قصد دارد این مفهوم را به شما انتقال دهد که از شدت خوشمزگی غذاهای رستوران به ویژه مرغ کنتاکی، تمایل دارید انگشت‌های خود را بعد از خوردن غذا، به کمک دهان تمیز کنید و این‌گونه مزه غذا را دوباره احساس کنید. در تبلیغات برند KFC از این شعار استفاده می‌شود.

۲.    استراحت کن، کیت‌ کت بخور

کپی رایتینگ کیت کت

اکثر شما با شکلات کیت‌ کت آشنایی دارید یا حداقل یک بار آن را امتحان کرده‌اید. برند کیت‌ کت با طراحی این شعار برای کمپین‌های تبلیغاتی خود، تلاش کرد خوردن کیت ‌کت را عامل لذت و احساس راحتی جلوه دهد. زیرا استراحت کردن، باعث می‌شود احساس راحتی درون ما دست بدهد و خوردن شکلات کیت ‌کت در همان موقع، در راستای تجربه حسی بهتر است؛ همچنین طبق گزارش‌های منبع Research Outreach، خوردن شکلات باعث آزاد شدن اندورفین و احساس سرخوشی می‌شود؛ به همین دلیل است که این برند استراحت کردن را کنار خوردن شکلات عنوان کرده است.

۳.    هیچکس تنها نیست

کپی رایتینگ همراه اول

شعار هیچ‌کس تنها نیست از شرکت همراه اول است. به احتمال زیاد این عبارت را بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی دیده‌اید؛ و یا درون تلویزیون آن را شنیده‌اید. این شعار، در ظاهر به خود اسم برند یعنی همراه اول اشاره می‌کند و عنوان می‌کند که خود برند “همراه اول” اولین همراه شماست. در بطن قضیه و معنا، قصد دارد به مخاطب این آگاهی را انتقال دهد که با داشتن سیم‌کارت همراه اول، هرگز در جایی گیر نمی‌کنید و به محض داشتن احساس تنهایی، می‌توانید با هر کسی تماس برقرار کنید.

۴.    کوچک فکر کن!

کپی رایتینگ فولکس واگن

طبق منبع Cleverism، شعار «کوچک فکر کنن» به عنوان بهترین شعار تبلیغاتی قرن ۲۰ام انتخاب شده است. این شعار توسط برند فولکس واگن انتخاب شده است. همان برندی که ماشین‌های کوچک و جمع‌وجور تولید می‌کند! ابتکار و خلاقیت درون این شعار کوتاه موج می‌زند. قطعاً عبارت «بزرگ فکر کن» را شنیده‌اید. کارخانه فولکس واگن با کلمات این عبارت بازی کرده است و با تغییر کلمه بزرگ به کوچک، توجه تمام افراد را به خود جلب کرده‌ است.

فولکس واگن با انتخاب شعار «کوچک فکر کن» برای تبلیغات، در تلاش بوده است که کوچک بودن ماشین را جذاب و متفاوت جلوه بدهد. شعار به صورت ناخودآگاه، شما را دعوت می‌کند به جمع رانندگان ماشین فولکس واگن بپیوندید و از خودروی کوچک خود لذت ببرید. کلمه کوچک در اینجا، احساس متفاوت بودن را به مخاطب القا می‌کند و باعث می‌شود مخاطب با خرید این ماشین، خاص بودن را تجربه کند.

۵.    خونه رو بدون اون ترک نکن

کپی رایتینگ امریکن اکسپرس

شرکت American Express بزرگ‌ترین شرکت در صادر کردن کارت‌های اعتباری بین‌المللی می‌باشد. میلیون‌ها افراد به کمک کارت‌های بانکی American Express در طول روز تراکنش‌های خود را انجام می‌دهند. زمانی که این شرکت، چک مسافرتی را به لیست محصولات خود اضافه کرد، کمپین تبلیغاتی را با شعار “خونه رو بدون اون ترک نکن” تشکیل داد.

این شعار، به شکلی طراحی شده است که احساس امنیت را به استفاده کنندگان چک مسافرتی القا کند. شرکت امریکن اکسپرس سعی کرده است به مخاطبین بفهماند که با همراه داشتن چک مسافرتی، دیگر هیچ نگرانی از بابت هزینه و خریدهای خود نخواهند داشت و سفر خود لذت می‌برند. به دلیل موفقیت شعار، از آن در ادامه برای کارت‌های اعتباری American Express نیز استفاده شد.

شرکت دیگر صادر کننده کارت اعتباری با نام MasterCard در همین زمینه شعاری طراحی کرده است که به مشتری احساس قدرت و آزادی می‌دهد. در ادامه شعار را مشاهده می‌کنید.

«یک چیزهایی را نمی‌توان با پول خرید؛ برای آن‌ها، از MasterCard استفاده کنید.»

۶.    وین تک، پنجره یک

کپی رایتینگ وین تک

شرکت ایرانی پنجره سازی وین تک برای ساخت شعار خود از هم آوایی لغات استفاده کرده است. انجام این کار باعث می‌شود که شعار در ذهن مخاطب باقی بماند و خوانندگان به صورت ناخودآگاه، متن را به ذهن بسپارند. مشابه بودن ریتم، لغات و آوا به صورت کامل درون شعار رعایت شده است. اگر دقت کنید می‌بینید که اسم برند درون خود شعار قرار گرفته است. این کار باعث می‌شود خود اسم برند نیز اعتبار بگیرد.

۷.    چیزهای خوب سراغ کسانی می‌روند که صبر می‌کنند

کپی رایتینگ گینس

Guinness از برند‌های مرغوب خارجی است که نوشیدنی الکلی تولید می‌کند. نوشیدنی‌های الکلی تولید شده توسط این برند قدمت بالایی دارند و زمان زیادی برای آماده‌سازی و جا افتادن آن صرف می‌شود. برند Guinness با طراحی این شعار تبلیغاتی، قصد داشته است اعتبار بالا و اصیل بودن نوشیدنی‌های خود را نشان دهد؛ همچنین تلاش داشته است به مشتری احساس مهم بودن را القا کند و ناخودآگاه این نکته را بیان کند که اگر از نوشیدنی‌های ما استفاده می‌کنید، فرد صبوری هستید و پاسخ صبوری شما، در دست داشتن محصول ارزشمند برند Guinness است.

۸.    متفاوت فکر کنید

کپی رایتینگ اپل

شعار «متفاوت فکر کنید» متعلق به برند اپل است. اپل برای تبلیغ محصولات خود به صورت کلی و بالا بردن اعتبار برند، در تلاش بوده است که در این شعار، احساس متفاوت بودن را به مخاطب القا کند و این موضوع را عنوان کند که: شما با خرید و استفاده از محصولات اپل، خاص و متفاوت هستید.

۹.    بهترین چیزی که یه مرد می‌تونه داشته باشه

کپی رایتینگ ژیلت

برند ژیلت برای القای حس مردانگی و بالا بردن اهمیت اصلاح برای آقایان، در این شعار تلاش کرده است. اصلاح کردن مرد را به بهترین اتفاق زندگی‌اش تشبیه کند. ژیلت قصد دارد اصلاح و رسیدگی به ظاهر را برای آقایان پر اهمیت جلوه دهد و این مسئله را عنوان کند که بخشی از جذابیت بصری مردان، به اصلاح و رسیدگی به ظاهر برمی‌گردد. موفقیت این شعار برای برند ژیلت تا حدی زیاد بود که آن را به ۱۴ زبان زنده دنیا ترجمه کردند و تبلیغات را به صورت جهانی و گسترده ادامه دادند.

۱۰. شهر هیچ‌وقت نمی‌خوابد

کپی رایتینگ سیتی بانک

CitiBank، از جمله بانک‌های معروف و شناخته شده است که تلاش کرده است در شعار تبلیغاتی، احساس امنیت را به خواننده القا کند. این شعار، ابعاد مختلی دارد که مهم‌ترین آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. در ابتدا باید بگوییم که در لایه ظاهری، کلمه شهر (City) به عبارت (Citi) در اسم برند تشبیه شده است. خود عبارت شهر هیچ‌وقت نمی‌خوابد، به این معنا است که در تمامی ساعات شبانه‌روز، مغازه و بخش‌های مختلف شهر مشغول به کار هستند و CitiBank از این تشبیه استفاده کرده است.

در لایه دیگر از شعار، القای احساسات و مفهوم‌ها را مشاهده می‌کنیم. شعار “شهر هیچوقت‌ نمی‌خوابد” در مفهوم به این معنا است شما با قرار دادن پول خود درون بانک ما، خیالتان از بابت همه چیز از جمله امنیت دارایی خود راحت است. ما مراقب پول شما هستیم و شما می‌توانید شب را با خیال راحت بخوابید.

۱۱. به سبک خودت بسازش

کپی رایتینگ برگر کینگ

فست فود Burger King برای گرفتن نتیجه از کمپین‌ها و جلو زدن از رقیب خود یعنی مک دونالد، سعی کرد شعاری را انتخاب کند که هویت متفاوت برند را به نمایش بگذارد؛ به این معنا که مشتری با به یاد داشتن همین یک عبارت، کل سازوکار رستوران را درون ذهن خود به یاد بیاورد.

شعار «به سبک خودت بسازش» به مخاطب احساس اراده، اختیار و آزادی عمل را انتقال می‌دهد و روند کاری مجموعه را به صورت کامل به نمایش می‌گذارد. روند کاری فست فود Burger King به این صورت است که به جای وجود یک نوع همبرگر، شما این توانایی را دارید که مواد و مخلفات ساندویچ را خودتان انتخاب کنید؛ به این صورت هر شخص، همبرگر را به سبک خودش می‌سازد و از خوردن آن لذت می‌برد.

همانطور که در بالا توضیح دادیم، Burger King برای گرفتن نتیجه، هویت و ماهیت برند را درون شعار جای داده است. به عنوان صاحب و مدیر کسب و کار، اگر می‌خواهید از کمپین‌های تبلیغاتی خود بیشترین نتیجه را بگیرید و مخاطب را جذب کنید، از این شعار در حد امکان الگو بگیرید. موفقیت این شعار باعث شده است فست فود بین‌المللی Burger King بیش از چهار دهه از آن در تبلیغات خود استفاده کند!

۱۲. فقط انجامش بده

کپی رایتینگ نایکی

همه ما حداقل یک بار شعار Just Do It را شنیده‌ایم. این شعار توسط برند نایک انتخاب شده است و در عین سادگی، بیشترین انگیزه و انرژی را به خواننده منتقل می‌کند. شعار “فقط انجامش بده” در ظاهر مخاطب را تشویق می‌کند در زندگی روبه‌جلو حرکت کند و تلاش خود را انجام دهد؛ سپس در باطن، بر روی ضمیر ناخودآگاه انسان کار می‌کند و این اثر را می‌گذارد که: من باید به جلو حرکت کنم. من باید کار را به انجام برسانم. برند نایک، در پیشبرد برنامه‌ها و موفقیت به من کمک می‌کند.

به نظر شما چرا شعار نایک موفقیت آمیز بوده است و بسیاری از افراد جهان آن را شنیده‌اند؟ زیرا نایک، به جای فروش محصولات و کفش‌های خود به مشتریان، سعی کرده است احساس موفقیت را درون این شعار به خواننده انتقال دهد. در این منبع، تمام روش‌های نایک برای پیوند احساسات به برند را مشاهده می‌کنید. نایک می‌داند که اگر بتواند احساس موفقیت را به مخاطب بفروشد، آن‌ها قطعاً یک روز از نایک خرید خواهند کرد.

نکات مهم در نوشتن شعار و کپی رایتینگ

نکات بسیار مهم و کلیدی برای نوشتن شعار تبلیغاتی مجموعه و کسب‌وکار وجود دارد. در ادامه تمامی این موارد را عنوان می‌کنیم. اگر نکات زیر را رعایت کنید و در تلاش باشید که برای شعار خود از خلاقیت و متفاوت بودن کمک بگیرید، قطعاً در تبلیغات موفق می‌شوید و مخاطبین بسیار زیادی جذب می‌کنید.

نکات مهم در نوشتن کپی رایتینگ

درگیر کردن احساسات

اگر نمونه شعارهای موفق که در بالا ذکر کردیم را خوانده‌ باشید، کاملاً متوجه این قضیه شده‌اید که درگیر کردن احساسات مخاطب، کلید اصلی برای موفقیت در کمپین‌های تبلیغاتی و ساخت شعار ماندگار است. اگر بتوانید احساسات غریزی انسان‌ها مانند ترس، اعتماد، امنیت، آرامش، خوشحالی و… را فعال کنید، مخاطب به صورت کامل جذب می‌شود و برای مدت بسیار زیادی درون ذهن او باقی می‌مانید. شعارها و کپی‌رایتینگ‌ها به طور کلی دو لایه از مفهوم را به مخاطب انتقال می‌دهند:

  1. مفهوم ظاهری: مفهوم ظاهری شعار به معنای پیام سطحی شعار است که در ابتدای خواندن و توجه کردن توسط مخاطب درک می‌شود.
  2. مفهوم باطنی: پیامی که در بطن شعار قرار داده شده است و معمولاً به صورت ناخودآگاه توسط مخاطبین درک می‌شود؛ به این معنا که خودشان اغلب از آن آگاه نیستند.

تأثیرگذاری احساسات و عواطف در بخش مفهوم باطنی شعار قرار می‌گیرد و مخاطب به صورت خودآگاه از آن آگاه نیست؛ اگرچه با خواندن شعار تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. برای دریافت بیشترین نتیجه، باید تلاش کنید احساس مورد نظر خود را در قسمت مفهوم متن جای‌گذاری کنید و به این صورت مخاطب را تحت تأثیر قرار دهید.

سادگی متن

پیچیده یا طولانی بودن شعار تبلیغاتی باعث می‌شود در کمپین‌های خود نتیجه معکوس دریافت کنید! شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا مفهوم را در کوتاه‌ترین و ساده‌ترین حالت ممکن به مخاطب انتقال دهید؛ در غیر این صورت حافظه خواننده یاری نمی‌کند و شعار سریعاً از ذهنش پاک می‌شود.

شناخت مخاطب هدف

شناخت سلایق، عقاید، نقاط قوت، نقاط ضعف و تیپ شخصی مخاطب هدف، برای نوشتن کپی رایتینگ موفق و شعار تبلیغاتی ماندگار از نان شب واجب‌تر است! اگر مخاطب هدف را نشناسید، هیچ شانسی برای تحت‌تأثیر قرار دادن او ندارید. باید قشر مخاطب هدف خود را شناسایی کنید و مانند آن‌ها فکر کنید. پرسیدن سؤالات زیر باعث می‌شود مخاطبین را بهتر بشناسید و نتیجه بهتری برای شعار تبلیغاتی خود کسب کنید.

  • دغدغه مخاطب من چیست؟
  • چگونه می‌توانم مخاطب را ترغیب به استفاده از خدمات یا محصولات خود بکنم؟
  • چه احساسات و عواطفی از مخاطب هدف من، قابل برانگیخته شدن هستند؟

تست کپی‌رایتینگ

انجام تبلیغات گسترده بر روی شعارهای تست نشده، کاری اشتباه است و این امکان وجود دارد که ضررهای هنگفتی برای مجموعه و کسب‌وکار به وجود بیاید. حتماً شعار انتخاب شده را از جنبه‌‌های مختلف بررسی کنید. بودجه‌ای محدود برای تست کپی‌رایتینگ در نظر بگیرید و تبلیغات را برای همان میزان انجام دهید؛ سپس نتیجه را بررسی کنید.

گرفتن کمک از مشتریان کسب‌وکار خود، گزینه بسیار مناسبی است. شما می‌توانید درمورد شعار تبلیغاتی جدید خود، نظرسنجی کنید؛ این‌گونه نظر مخاطبین و مشتریان فعلی خود را متوجه می‌شوید و به اگر ایده جذابی برخورد کردید، در راستای کار خود از آن استفاده می‌کنید.

بهترین راه برای انجام تست کپی رایتینگ این است که نظرسنجی ساده‌ای درست کنید و با A/B تست گزینه‌های خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای این کار کافیست از میان نمونه پرسشنامه‌های آماده پرس‌لاین، تست کپی‌رایتینگ را انتخاب کنید، دو شعار نهایی خود را در آن ثبت کنید و برای سگمنت تصادفی از مشتریان یا کاربرهای خود ارسال کنید. بعد از چند دقیقه و به صورت آنی می‌توانید نتیجه را ببینید و شعار بهتر ی را برای کمپین‌های تبلیغاتی خود انتخاب کنید. به این صورت بودجه خود را با دقت بیشتر و به صورت داده‌محور هزینه کرده‌اید.

نشان دادن ماهیت برند

از نکات مهم در نوشتن شعار تبلیغاتی، توجه به ماهیت برند و تلاش برای نشان دادن آن به مشتری است. کاری که برند Burger King و Nike انجام داده‌اند و به کمک آن، موفقیت بسیار زیادی کسب کرده‌اند. شما باید شعار خود را به حالتی بنویسید که هویت و شخصیت خود برند در آن به نمایش در بیاید. برای تفهیم بیشتر، در ادامه شعار فست فود Burger King را تحلیل می‌کنیم.

«به سبک خودت بسازش»

  • ماهیت برند: دادن اختیار به مخاطب و مشتری برای سفارش همبرگر دلخواه
  • مفهوم شعار: همبرگر را با مخلفات دلخواه خودت بساز

بازی با کلمات

اگر این امکان وجود دارد، باید با لغات بازی کنید و یک سبک متفاوت از شعار را ارائه دهید. برای مثال، این قابلیت وجود دارد که از ضرب‌المثل یا جمله‌های معروف کمک بگیرید و کلمه کلیدی درون آن را به صورت متضاد بنویسید. استفاده از ایهام برای نوشتن شعار ایده بسیار مناسبی است. در ادامه شعار تبلیغاتی کسب‌وکاری را مشاهده می‌کنید. این کسب و کار، شیرآلات بهداشتی می‌فروشد و از کلمه شیر جنگل به عنوان ایهام برای تبلیغ خود استفاده کرده است.

چگونه بفهمیم تبلیغ جواب می‌دهد؟

برای پیشبینی احتمالی نتیجه تبلیغ، باید از فرم تست تبلیغ یا کپی رایتینگ استفاده شود. یکی از مسائل رایج که انجام آن برای بخش تبلیغات هر کسب‌وکار توصیه می‌شود، استفاده استفاده از این فرم است. فرم به شکلی طراحی شده است تا به کسب‌وکارها در انتخاب بهترین شعار تبلیغاتی کمک کند و راهی باشد تا قبل از انجام تبلیغات گسترده، از نتیجه پیش رو تا حدودی مطلع شوید.

روال استفاده از فرم تست تبلیغات و کپی رایتینگ به این شکل است که دو یا چهار شعار سبک تبلیغات انتخاب می‌شوند؛ سپس بخشی از مخاطبین خود را انتخاب می‌کنند و طی نظرسنجی، سلیقه آن‌ها را می‌پرسند و قصد دارند متوجه شوند که مخاطب به کدام شعار، بیشتر جذب شده است.

بیایید تصور کنیم که شرکت مواد غذایی، بیلبورد بزرگ تهران را اجاره کرده است و قصد دارد تبلیغات گسترده انجام دهد. برای تست شعار انتخاب شده و پیش‌بینی نتیجه احتمالی تبلیغ، نظرسنجی بین دو یا چند شعار مختلف برای عده‌ای از مخاطبین خود انجام می‌دهد. در بخش نتیجه، اگر اکثر آن‌ها تشخیص دهند که مثلاً شعار A نسبت به بقیه بهتر است، به این معنا است در مقیاس بالای تبلیغات و فرایند تبلیغات اصلی نیز همین الگو حفظ می‌شود و شعار A احتمال موفقیت بیشتری دارد و باید آن را انتخاب کنیم.

پُرس‌لاین با ارائه این دو فرم مرتبط با تبلیغات، یعنی پرسشنامه تست تبلیغ و تست کپی رایتینگ، به انواع مختلی از کسب‌وکارها کمک می‌کند در کمپین خود به موفقیت برسند.

سخن پایانی

در این مقاله دوازده تا از موفق‌ترین شعارهای تبلیغاتی جهان صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که برای داشتن شعار موفق، باید تمام خلاقیت خود را به کار بگیرید و در عین سادگی، متفاوت بودن شعار را به مخاطب بفهمانید. به نظر شما، چه برند‌های دیگری در انتخاب شعار برای تبلیغات برند خود موفق عمل کرده‌اند. نظر و تجربیات خود را برایمان کامنت کنید.

 

ارسال نظر

Privacy Preference Center