چطور به کمک پُرس‌لاین کسب و کار جدید راه‌اندازی کنیم؟

معراج محمدی
۲۳ آذر ۱۴۰۲ . ۱۷ دقیقه مطالعه

مدیرهای کسب و کارها، منابع انسانی سازمان‌ها و مارکترها از جمله افرادی هستند که همواره برای بهبود روند کاری خود و تسریع توسعه کسب و کارشان به اطلاعات متنوع برون‌سازمانی و درون‌سازمانی نیاز دارند. پُرس‌لاین با ارائه فرم‌ها و پرسشنامه‌های‌ کارآمد و مجهز به قابلیت‌های به‌روز برای جمع‌آوری و بایگانی داده‌ها به شما کمک می‌کند تا انواع فرم‌های آنلاین مانند پرسشنامه رضایت‌سنجی مشتری و فرم ارزیابی عملکرد کارکنان را به‌طور هوشمندانه بسازید و علاوه‌بر بهینه‌سازی روند کارها، هزینه و زمان کمتری صرف کنید.

«عصر اطلاعات» شاید درست‌ترین تعبیر جهان امروز ما باشد؛ «اطلاعات» به هسته مرکزی تمام فعالیت‌های کسب و کارهای امروز تبدیل شده است و ردپایش در تاریخچه تمام کسب و کارها، چه موفق و چه شکست‌خورده، دیده می‌شود.

پرسشنامه‌ها و فرم‌ها از ابزارهای کلیدی جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز صاحبان کسب و کارها و بازاریابان هستند. می‌پرسید چرا؟ چون هر کسب و کاری نیاز به استراتژی کسب و کار حساب‌شده و معینی دارد که بدون داشتن اطلاعات جامع میسر نمی‌شود.

وینسنت واچارلی، مدیر تیم تحقیقات کسب و کار شرکت زیراکس مدعی‌ست که بیشتر شرکت‌ها پیش از عرضه محصول جدید تا ۱۲۰ بار تصمیم‌های مهم و تعیین‌کننده‌ای می‌گیرند که هر کدام دو یا چند جایگزین را شامل می‌شود. می‌توانید تصور کنید که در چنین فرآیند پر پیچ و خمی احتمال اشتباه محاسباتی و خطا در تصمیم‌گیری تا چه اندازه بالا می‌رود.

اینکه چطور استارتاپ موفقی راه بیاندازیم و شکست نخوریم از دغدغه‌های جدی طیف گسترده‌ای از کارآفرینان و مدیرهای کسب و کارهای تازه به‌شمار می‌آید. اگر پرسشنامه‌ها و فرم‌ها به درستی استفاده شوند می‌توانند با انتقال اطلاعات به‌روز در کانال‌های مختلف به کسب و کارها کمک کنند تا:

  • آگاهی از وضعیت عملکرد کارکنان، بازار هدف، و مشتریان افزایش یابد؛
  • ریسک‌های احتمالی مانند ریسک محصول جدید کاهش پیدا کنند؛
  • و بخش‌های مختلف سازمان از جمله تیم بازاریابی، تیم تولید محتوا، و روابط عمومی با یکدیگر همگام باشند.

البته، همه چیز همیشه هم خوب پیش نمی‌رود. استفاده نابه‌جا یا نادرست از پرسشنامه‌ها و اطلاعات حاصل از آن‌ها می‌تواند ضربه بزرگی به روند عادی استراتژی‌های کسب و کارتان بزند و شما را در مسیر بازاریابی، خدمات مشتری، و دیگر موارد به بی‌راهه بکشاند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا نگاه جزئی‌تری به نقش پرسشنامه‌ها و نحوه استفاده صحیح از آن‌ها در راه‌اندازی کسب و کارها داشته باشیم و توانایی‌های پُرس‌لاین برای دستیابی ساده‌تر و سریع‌تر به اهداف سازمانی را بررسی کنیم.

پرسشنامه‌ها و فرم‌های آنلاین چه نقشی در راه‌اندازی کسب و کار ایفا می‌کنند؟

راه اندازی کسب و کار جدید

با گسترش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی میان بخش عظیمی از افراد جامعه، بسیاری از کسب و کارها روی بازخورد مشتریان در شبکه‌های اجتماعی حساب ویژه‌ای باز می‌کنند و اغلب مواقع و به اشتباه، به این بازخوردها بسنده می‌کنند. این در حالی‌ست که نتایج تحقیق‌های وبسایت فوربز، نزدیک به ۷۵ درصد مشتریان ترجیح می‌دهند تا به جای نظردهی در شبکه‌های اجتماعی، بازخوردهایشان را به طور مستقیم با شرکت در میان بگذارند.

برقراری ارتباط با مشتریان و جامعه هدف از نیازهای اساسی کسب و کارهاست و به آن‌ها کمک می‌کند تا بازار هدف و نیازهای مشتری را تحلیل و از نتایج حاصل در رقابت روزافزون برندها استفاده کنند. برخی از راه‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا ارتباطی مستقیم بین کسب و کارتان و مشتریان برقرار کنید عبارتنداز:

  • نظرسنجی آنلاین
  • نظرسنجی ایمیلی
  • نظرسنجی کاغذی
  • نظرسنجی تلفنی

از میان گزینه‌های روی میز، نظرسنجی آنلاین به‌صرفه‌ترین و کارآمدترین شیوه جمع‌آوری داده برای کسب و کارهاست که با کمترین هزینه و بیشترین انعطاف‌پذیری در لایه‌های مختلفی از تولید سرنخ (Lead Generation) گرفته تا سنجش رضایت مشتری و افزایش نرخ فروش مورد استفاده کسب و کارها قرار می‌گیرد.

در ادامه به کارکردهای مختلف فرم‌ها و پرسشنامه‌های آنلاین برای راه‌اندازی کسب و کارها می‌پردازیم.

تبیین استراتژی بازاریابی

نفوذ تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره و تبلیغات در این پلتفرم‌ها موجب شده است تا نقش تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی بیش از هر زمان دیگری پررنگ شود، تا جایی که هیچ‌کدام از ما بر سر شکست کسب و کارهای بدون استراتژی بازاریابی اختلاف نظر نداریم.

در مقابل، تدوین بوم مدل کسب و کار با استفاده از اطلاعات و آمار به‌دست آمده از فرم‌های آنلاین راهی زیرکانه و مطمئن برای شناخت کامل جامعه هدف و نیازهای مشتریان است. در این فرآیند می‌توانید با مقایسه نتایج حاصل با فعالیت‌های مارکتینگ شرکت‌های رقیب، استراتژی‌های بازاریابی معینی را تعریف کنید و با توجه به منابع دردسترس کسب و کارتان آن‌ها را بسط و توسعه دهید.

برای مثال، فرم تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند تا از نحوه آشنایی مشتریان با کسب و کارتان و دلایل استفاده مشتریان از محصول‌ها و خدمات‌تان مطلع شوید و تبیین هوشمندانه‌تری از استراتژی بازاریابی کسب و کارتان داشته باشید.

انجام تحقیقات دموگرافیک جامعه هدف

تحقیقات دموگرافیک از کلیدی‌ترین اقدام‌ها برای توسعه کسب و کار و ارائه محصول‌ها و خدمات جدید به بازار به شمار می‌آید و به شما کمک می‌کند تا با جمع‌آوری داده‌هایی درباره مشتریان مانند سن، جنسیت، میزان درآمد، و حوزه شغلی بتوانید به درک صحیحی از خصوصیت‌های جامعه هدف برسید.

پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پرسونای مشتری دو نمونه از پرکاربردترین پرسشنامه‌ها برای انجام تحقیقات دموگرافیک و آشنایی دقیق‌تر با ویژگی‌ها و خصوصیت‌های مشتریان هدف هستند و می‌توانند برای شما در راستای تثبیت جایگاه و توسعه کسب و کارتان اطلاعات ارزشمندی فراهم کنند.

نظارت بر رضایت مشتریان

وضعیت بازار و رقابت‌های تنگاتنگ برندها موجب شده است تا کسب و کارها نیازی دائمی به آگاهی از رضایت مشتریان و نظر آن‌ها در خصوص جنبه‌های مختلف محصول‌ها یا خدمات‌شان داشته باشند. بدین ترتیب، می‌توانید از میزان کارآمدی محصول‌ها و نحوه عملکرد خدمات مشتریان مطلع شوید.

داده‌هایی که از دسته پرسشنامه‌هایی مانند پرسشنامه رضایت‌سنجی مشتری، پرسشنامه عملکرد برند، یا پرسشنامه شاخص وفاداری به برند حاصل می‌شوند کاربرد گسترده‌ای در زمینه بهبود کیفیت محصول‌ها و خدمات و همچنین برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت برای عرضه محصول‌های جدید و رشد نرخ فروش دارند.

اضافه بر این، با به‌کارگیری پرسشنامه‌های رضایت‌سنجی مشتری در موقعیت‌های مختلفی مانند صفحه بعد از خرید می‌توانید در درازمدت، دیتابیس ارزشمندی را از اطلاعات مشتریان و بسامد رضایت و نارضایتی آن‌ها درباره مسائل متفاوت جمع‌آوری و از آن برای تدوین یا تغییر طرح‌های بازاریابی، افزایش متوسط رضایت مشتریان، و افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) استفاده کنید.

تولید سرنخ‌های فروش

تولید سرنخ یا Lead Generation از مهم‌ترین اقدام‌های کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای نوپا برای دستیابی به اهداف مختلفی از جمله رشد کسب و کار، افزایش فرصت‌های فروش، و حفظ جایگاه برند در فضای رقابتی شمرده می‌شود که با جمع‌آوری داده‌های دموگرافیک در خصوص سرنخ‌های احتمالی فروش به سازمان‌دهی و هدفمندسازی هر چه بیشتر اهداف مارکتینگ کمک شایانی می‌کند.

فرم جذب لید و فرم بررسی کیفیت لید از جمله پرسشنامه‌هایی هستند که برای شناسایی سرنخ‌های احتمالی فروش و غربالگری آن‌ها بر اساس شاخص‌های مختلفی مانند تمایل به خرید و رفتار حین خرید مورد استفاده گسترده بخش بازاریابی و فروش بسیاری از کسب و کارها قرار می‌گیرند. به کمک این شیوه می‌توانید با بهینه‌سازی فرآیند جذب لید و بدون تحمل هزینه‌های گزاف رویکردهای سنتی، سرنخ‌های احتمالی فروش را پیدا و مستعدترین آن‌ها را به مشتریان بالقوه تبدیل کنید.

افزایش آگاهی از برند و اعتمادسازی در مشتریان

آمار ۹۵ درصدی مشتریانی که نظر خریداران قبلی در فروشگاه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین را تعیین‌کننده می‌شمارند چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنارش عبور کرد. پرسشنامه‌های آنلاین شیوه‌ای مناسب برای جمع‌آوری نظرهای مشتریان در خصوص محصول‌ها و خدمات هستند و شما کمک می‌کنند تا با اشراف کامل به نقاط قوت و ضعف کسب و کارتان، در بهبود تجربه محصول مشتریان و افزایش آگاهی از برند از ابتدای فعالیت کسب و کارتان موفق حاضر شوید.

بازتاب نظرهای دست‌اول مشتریان در کیفیت محصول‌ها و خدمات راهی مطمئن برای افزایش اعتماد مشتریان به برند شماست و خشت اول برندینگ کسب و کارتان نیز محسوب می‌شود، چرا که این اطمینان خاطر را به مشتریان‌تان می‌دهید که بازخوردهایشان در نزد شما ارزش و اهمیت دارد. بدین ترتیب، نه تنها تعداد نظرهای مثبت محصول‌های شما در فروشگاه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین افزایش پیدا می‌کند، بلکه از بابت تبلیغات دهان به دهان نیز خاطرجمع خواهید بود.

 نظرسنجی برون‌سازمانی در مقابل نظرسنجی درون‌سازمانی

کارکرد پرسشنامه‌ها و فرم‌های آنلاین کسب و کارها به اینجا ختم نمی‌شود. کسب و کارها در کنار نظرسنجی‌های برون‌سازمانی به نظرسنجی‌های درون‌سازمانی نیز نیاز دارند. تفاوتی هم ندارد که کسب و کار نوپایی دارید یا برند جاافتاده‌ای هستید؛ موفقیت واقعی کسب و کارتان بدون در نظر گرفتن بازخوردهای کارکنان و ارزیابی عملکرد آن‌ها میسر نمی‌شود.

مدیریت تجربه کارکنان فرآیندی دائمی و ظریفی‌ست که ارتباط مستقیم با عملکرد کارکنان و نهایتا، موفقیت یا شکست کسب و کار شما دارد. کارکنان به طور معمول نیاز دارند تا از مدیران بخش‌های مختلف شرکت خط بگیرند و تصویری واضح از روند پیشرفت پروژه‌ها و ثبات نقش‌شان در این پیشرفت‌ها داشته باشند. از همین رو، برقراری ارتباطی مستحکم و موثر با کارکنان را نباید دست‌کم گرفت یا کم‌اهمیت‌تر از کیفیت ارتباط با مشتریان دانست.

پرسشنامه‌ها و فرم‌های آنلاین علاوه بر فراهم‌آوردن پلتفرمی کاربردی برای اجرای نظرسنجی‌های برون‌سازمانی، روشی کارآمد برای نظرسنجی‌های درون‌سازمانی نیز به شمار می‌آیند. برای نمونه، پرسشنامه رضایت‌سنجی کارکنان و پرسشنامه سنجش روحیه کارکنان از فرم‌های پرکاربرد در مدیریت منابع انسانی هستند که به مدیران کسب و کارها کمک می‌کنند تا یکپارچگی مجموعه‌شان را با افزایش آگاهی از نارضایتی‌های موجود و چالش‌های کارکنان حفظ کنند.

به‌طور مشابه، ارزیابی عملکرد کارکنان نیز اهمیت بالایی دارد و نباید آن را دست‌کم گرفت، چراکه عاملی کلیدی در افزایش بهره‌وری شرکت و همینطور کاهش نرخ رویگردانی کارکنان به حساب می‌آید. فرم آنلاین ارزیابی عملکرد کارکنان به شما کمک می‌کند تا ارزیابی کارکنان مجموعه‌تان را با صرف هزینه و زمان کم انجام دهید و اطلاعات را در لحظه و در قالب‌های مختلف مثل اکسل و csv بایگانی کنید.

کسب و کارها افزون بر مزیت‌های فرم‌های آنلاین نسبت به روش‌های سنتی نظرسنجی از کارکنان، دلایل دیگری هم برای استفاده از پرسشنامه‌های آنلاین درون‌سازمانی دارند. برای نمونه، ارزیابی ۳۶۰ درجه کارکنان از موثرترین روش‌ها برای پرورش فرهنگ سازمانی و ارزیابی رفتاری کارکنان است که در مقایسه با نظرسنجی مستقیم مدیر از جامعیت گسترده‌تری بهره‌مند است، چرا که با نظرسنجی از تمام اعضای مجموعه درباره یکدیگر (البته با حفظ محرمانگی نتایج!) می‌توانید ارزیابی کامل‌تری از روابط درون‌سازمانی افراد داشته باشید.

با این حال، فرم آنلاین ارزیابی ۳۶۰ درجه تنها راه ممکن برای عملی‌ساختن چنین پرسشنامه‌ای‌ست و به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر یکپارچه‌سازی پرسشنامه‌ها با سیستم منابع انسانی و احراز هویت پاسخ‌دهندگان، بتوانید با صرف کمترین زمان و هزینه ارزیابی را انجام دهید.

جایگاه پُرس‌لاین در کسب و کارها: از تحقیقات بازاریابی تا مدیریت منابع انسانی

جایگاه پرس لاین در کسب و کارها

پُرس‌لاین از قدرتمندترین سرویس‌های فرم‌ساز و پرسشنامه‌ساز فارسی‌زبان است که با ارائه ده‌ها ویژگی کاربردی و نمونه پرسشنامه آماده توانسته در برآوردن جزئی‌ترین نیازهای مدیران کسب و کارها موفق باشد. قابلیت‌های پُرس‌لاین تمام مراحل اجرای پروژه‌های نظرسنجی کسب و کارها از آماده‌سازی تا توزیع تا تحلیل را ساده‌تر و کارآمدتر می‌کنند و سبب شده‌اند تا پرسشنامه‌ها و فرم‌های آنلاین پُرس‌لاین به عنوان ابزاری کارآمد، مورداستفاده بسیاری از استارتاپ‌ها، کسب و کارهای FMCG، فروشگاه‌های اینترنتی و زنجیره‌ای، و شرکت‌های صنعتی و تولیدی قرار بگیرند.

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، برخی موقعیت‌های حساس مثل پیش از خرید، پس از خرید یا حیم بازدید از وبسایت بهترین زمان برای نظرسنجی از مخاطبان برندتان است. پُرس‌لاین با ارائه قابلیت‌های گسترده توزیع پرسشنامه‌ها مانند لینک پرسشنامه، نمایش پرسشنامه به صورت پاپ‌آپ، و قرار دادن پرسشنامه در وب‌سایت به شما این امکان را می‌دهد تا بسته به نیاز و استراتژی‌های بازاریابی‌تان در موقعیت‌های مختلف نسبت به نظرسنجی از مشتری‌ها اقدام کنید.

پشتیبانی از سه زبان انگلیسی، عربی، و ترکی هم از دیگر قابلیت‌هایی‌ست که انعطاف‌پذیری پرسشنامه‌های پُرس‌لاین را بالاتر می‌برد و دست مدیران کسب و کارها را برای بازاریابی بین‌المللی و توسعه برندینگ ]لینک به بلاگ برندسازی[ در بازارهای خارجی را باز می‌گذارد.

پُرس‌لاین علاوه بر نظرسنجی‌های برون‌سازمانی، ویژگی‌های کاربردی متعددی نیز برای نظرسنجی‌های درون‌سازمانی ارائه می‌دهد. احراز هویت پاسخ‌دهندگان از قابلیت‌های شاخص پُرس‌لاین برای نظرسنجی‌های درون‌سازمانی‌ست که به مدیران کسب و کارها و منابع انسانی اجازه می‌دهد تا پس از همگام‌سازی پایگاه‌های داده سازمان با حساب پُرس‌لاین خود، احراز هویت کارکنان سازمان را از طریق ایمیل، پیامک، یا کد از پیش تعیین‌شده انجام دهند.

درج اطلاعات مخفی از دیگر قابلیت‌های سطح‌بالای پُرس‌لاین ا‌ست که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید یک‌سری اطلاعات از پیش‌به‌دست آمده، مثلا برخی از اطلاعات مشتریان، را در دیتابیس حساب کاربری پُرس‌لاین ذخیره و در ادامه از آن برای ساختن فرم‌های نظرسنجی اختصاصی برای هر مشتری استفاده کنید. همچنین می‌توانید بر اساس اطلاعات مشتریان، لینک پرسشنامه‌های متمایز بسازید تا بتوانید نتایج جدید را در کنار اطلاعات قبلی بایگانی و بررسی کنید.

برای ساختن پرسشنامه‌ها و فرم‌های متنوع کافی‌ست تا حساب کاربری پُرس‌لاین خود را به صورت رایگان بسازید و سپس به انتخاب خود، پرسشنامه جدید ایجاد کرده یا از نمونه پرسشنامه‌های موجود استفاده کنید. افزون بر این، می‌توانید با کلیک بر روی «تبدیل گوگل فرم به پُرس‌لاین» هر فرم یا پرسشنامه‌ای که پیش از این با گوگل فرم ایجاد کرده‌اید را به پُرس‌لاین تبدیل کرده و سپس آن را با ده‌ها قابلیت اضافه مجهز کنید.

در ادامه، به برخی دیگر از ویژگی‌های پرسشنامه‌های پُرس‌لاین اشاره می‌کنیم:

  • افزودن امتیاز و وزن‌دهی به پاسخ‌ها
  • استفاده از API برای یکپارچگی با پایگاه‌های داده سازمان
  • جلوگیری از پاسخ‌دهی بیش از یک‌بار
  • تعاملی‌کردن فرم و پرسشنامه با استفاده از پایپینگ مقادیر متغیرهای مخفی
  • دریافت پیام‌های اطلاع‌رسانی برای شما و پاسخ‌دهندگان
  • دریافت انواع فایل مثل عکس و PDF حین پاسخ‌دهی
  • دریافت خروجی اکسل از پاسخ‌ها
  • بالاترین سطح پروتکل امنیتی SSL
  • سازگاری فرم‌ها با تبلت و موبایل

نحوه آماده‌سازی پرسشنامه‌های پُرس‌لاین برای کسب و کارها

نقش پرسشنامه در شروع کسب و کار

فردریک وان بنکم در کتاب ارزیابی مشتری خود می‌گوید: «هدف اصلی نظرسنجی‌های سازمانی درک عمیق‌تر بازارها، روابط، و معامله‌هاست.» اگرچه پرسشنامه‌ها و فرم‌ها کاربردهای معینی دارند، اما بسیاری از پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌های سازمانی بدون در نظر گرفتن شرایط و نیازهای روز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از همین رو، کسب و کارها می‌بایست پیش از اجرای هر گونه نظرسنجی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی نسبت به یک‌سری عوامل کلیدی در فرآیند تدوین فرم یا پرسشنامه آگاه باشند و زمان و دقت لازم را خرج کنند. در ادامه به بررسی عوامل موثر در فرآیند آماده‌سازی پرسشنامه و فرم برای کسب و کارها می‌پردازیم.

تعریف دقیق و واضحی از اهداف خود داشته باشید

بدون مشخص‌کردن یک یا چند هدف پیش از نوشتن سوال‌ها نباید انتظار نتایج مفید داشته باشید. باید قبل از هر چیز از خود بپرسید که استفاده از پرسشنامه X چه مشکل‌هایی را از میان می‌برد و چطور می‌توان نتایج این پرسشنامه را برای پرورش ارزش‌های سازمانی و در تصمیم‌گیری‌ها به کار برد. بدین ترتیب، می‌توانید پرسشنامه‌‌های هدفمند و موثر بسازید و از نتایج آن برای پیاده‌سازی استراتژی‌های متفاوت بهره بگیرید.

پرسشنامه‌ها را به شیوه صحیح تدوین کنید

همه شرکت‌ها به دنبال نتایج ارزشمند در به‌کارگیری پرسشنامه‌ها هستند، اما تعداد محدودی به آن دست پیدا می‌کنند. اما چرا؟ به طور کلی، تدوین پرسشنامه‌های کارآمد در سه مرحله صورت می‌گیرد:

  • بررسی مشکل‌های اصلی و انجام تحلیل‌های موردنیاز
  • طرح سوال‌ها
  • آزمون و خطا

چالش‌های اصلی کسب و کارها معمولا به بهترین شکل در جلسه‌های گروه متمرکز (focus group) مشخص و بررسی می‌شوند. این جلسه‌ها و مباحثه‌ها با درنظرگرفتن مراحل بعدی می‌توانند تا هفته‌ها به طول بیانجامند و پروسه تدوین پرسشنامه‌ها را طولانی‌تر کنند. و این علت اصلی موفقیت تنها تعداد محدودی از کسب و کارها در استفاده از فرم‌های نظرسنجی و پرسشنامه‌هاست، چرا که بسیاری زحمت ساعت‌ها تحقیق و بررسی درباره کارکرد هر سوال در فرم‌ها و پرسشنامه‌ها را به خود نمی‌دهند.

سعی کنید حین طرح پرسش‌ها از واژگان ساده و آشنا استفاده کنید و در صورت اشاره به موردی تخصصی، آن را به صورت مختصر در همان سوال توضیح دهید. اضافه بر این، تعداد و نوع سوال‌ها باید به گونه‌ای باشد که برای محدود کردن زمان پاسخ‌دهی پرسشنامه به مشکل نخورید.

به طور مشابه، ترتیب سوال‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. سوال‌های بله و خیر و سوال‌های طیف لیکرت معمولا برای افراد جذاب‌تر جلوه می‌کنند؛ بنابراین، استفاده از چنین پرسش‌هایی در ابتدای پرسشنامه می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در نرخ پاسخ‌دهی داشته باشد. در همین راستا و برای حفظ یکپارچگی و جذابیت پرسشنامه‌ها، به هیچ عنوان انواع مختلف سوال را در ترتیب تصادفی قرار ندهید. همچنین می‌توانید با استفاده از ویژگی افزودن شرط به پرسشنامه، سناریوهای مختلفی برای پاسخ‌دهندگان از پیش تعریف کنید تا به ازای پاسخ‌هایی مشخص، سوال‌های متفاوتی نمایش داده شوند.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتر در خصوص طراحی نظرسنجی دارید، مطلب زیر را بخوانید:

پُرس‌لاین با ارائه ده‌ها نمونه نظرسنجی‌های آماده برای کسب و کارها در زمینه‌های مختلف از تحقیقات بازار و پرسونای مشتری تا سنجش شاخص وفاداری به برند و ارزیابی عملکرد کارکنان، منبعی جامع برای آشنایی با نحوه طرح پرسش‌های نظرسنجی‌هاست و می‌تواند به مدیران کسب و کارها در کسب اطلاعات درباره انواع پرسشنامه‌های مربوط کمک شایانی کند.

مدیریت پروژه‌های نظرسنجی را با دقت پیش ببرید

فاز دوم اجرای نظرسنجی مربوط به توزیع پرسشنامه در جامعه هدف و دریافت پاسخ‌های هر چه بیشتر است و از این رو اهمیت دارد که موفقیت یا شکست آن نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت نتایج و به دنبال آن، تصمیم‌گیری‌های سازمانی دارد.

فرض کنید که در حوزه لوازم ورزشی خانم‌ها فعالیت می‌کنید و پرسشنامه پرسونای مشتری اختصاصی‌تان را آماده کرده‌اید و آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی یا کانال‌های دیگر به‌دست طیف گسترده‌ای از افراد رسانده‌اید، در حالی‌که به علت مدیریت نادرست پروژه نظرسنجی، بخش قابل‌توجهی از پاسخ‌دهندگان را آقایان تشکیل می‌دهند.

احتمالا می‌توانید متصور شوید که مدیریت نادرست نظرسنجی مذکور چطور به هدررفتن تمام بررسی‌ها و ارزیابی‌ها حین تدوین پرسشنامه و نتایج مخرب منجر می‌شود؛ درک‌تان از مشتریان هدف دچار آسیب جدی می‌شود؛ طرح کسب و کار و طرح بازاریابی شرکت‌تان با چالش‌های بنیادین مواجه خواهند شد؛ و شانس شکست کسب و کارتان و تحمیل خسارت‌های سنگین نیز بالاتر خواهد رفت.

مدیریت درست پرسشنامه‌ها نه تنها در افزایش نرخ پاسخ‌دهی تاثیر به‌سزایی دارد، بلکه تضمینی برای مورد هدف قراردادن افراد مناسب و در نتیجه، افزیش کیفیت و اعتبار نتایج نظرسنجی‌ست.

تحلیل کارآمدی از نتایج نظرسنجی‌ها داشته باشید

رسیدن به مرحله پایانی بدون خطا شاید آسان نباشد اما پایان کار هم نیست. دلیل استفاده از پرسشنامه‌ها از ابتدا، به‌کارگیری نتایج و آمار در راستای انجام تحقیقات بازار، دسته‌بندی مشتریان، ارتقا رابطه شرکت و مشتریان هدف، بهبود تعامل‌های درون‌سازمانی، و موارد دیگری‌ست که بدون تحلیل کارآمد نتایج ممکن نیست.

نمودارهای گرافیکی تعاملی و گزارش‌ساز پیشرفته از قابلیت‌های منحصربه‌فرد پرسشنامه‌های پُرس‌لاین هستند که مسیر آماده‌سازی جدول نتایج سازمان‌یافته و با جزئیات را برای شما هموار می‌کنند تا بتوانید نتایج هر فرم یا پرسشنامه را با بیشترین میزان دقت و جامعیت تحلیل و بررسی کنید.

سخن پایانی

تعدد کسب و کارها و تغییرهای سریع و گسترده بازارها پیوسته به وابستگی افراد به تبلیغات و مخصوصاً نام برندهاست. برندسازی از فرآیندهای بنیادی در مدیریت کسب و کارهاست که از نقطه شروع کار کلید می‌خورد و ادامه می‌یابد. فرم‌ها و پرسشنامه‌های پُرس‌لاین با قابلیت‌های به‌روز و حرفه‌ای از مهره‌های مرکزی در روند جمع‌آوری اطلاعات شمرده می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا فرآیندهای برندینگ و مارکتینگ خود را به موازات یکدیگر و در ساختاری نظام‌مند پیش ببرید.

شما با ثبت‌نام رایگان در پُرس‌لاین می‌توانید به ده‌ها نمونه پرسشنامه آماده تحقیقات بازاریابی و مدیریت تجربه مشتری دسترسی پیدا کرده یا پرسشنامه‌های جدید و دلخواه خود را طراحی و تدوین کنید. افزون بر این می‌توانید گوگل‌فرم‌هایی را که تا به الان ساخته‌اید به پُرس‌لاین تبدیل کنید تا روند ساخت پرسشنامه‌هایتان را هوشمندانه‌تر و بهینه‌تر پیش ببرید. در صورت نیاز به دسترسی‌های بیشتر نیز می‌توانید حساب پُرس‌لاین خود را به سطح حرفه‌ای یا سازمانی ارتقا دهید.

ارسال نظر

Privacy Preference Center