۱۳ دلیل برای بهبود فرآیندهای مارکتینگ به کمک فرم آنلاین

فائزه تاج آبی
۱۶ دی ۱۴۰۲ . ۱۴ دقیقه مطالعه

تجربه کسب‌وکارهای موفق نشان داده که استفاده از فرم‌ها و پرسشنامه‌های آنلاین در صنعت بازاریابی به رشد سریع‌تر هر سازمان کمک می‌کند. فرم‌ها و پرسشنامه‌های آنلاین بازاریابی می‌توانند از جمع‌آوری اطلاعات اولیه پرسونای مخاطب گرفته تا ثبت سفارش و خرید و تحقیق بازاریابی به شما کمک کنند.

البته که فرم‌ها و پرسشنامه‌ها نه تنها در دریافت اطلاعات، بلکه در افزایش ROI (نرخ بازگشت سرمایه) و بهبود فرآیندهای مارکتینگ هم می‌توانند کمک شایانی کنند.

برای اینکه با انواع این فرم‌ها و منافعی که برای شما به عنوان بازاریاب دارند آشنا شوید ادامه این مطلب را بخوانید.

چرا باید از فرم‌ و پرسشنامه آنلاین در مارکتینگ استفاده کنیم؟

فرم‌ها و پرسشنامه‌های آنلاین در تیم‌های بازاریابی شرکت‌های مختلف نقش موثری دارند. ما پس از بررسی استفاده‌های این تیم‌ها از پرس‌لاین به این جمع‌بندی رسیدیم که می‌توان در این موارد از فرم‌های آنلاین در تیم مارکتینگ برای این چند منظور به طور کلی استفاده کرد:

فرم آنلاین در مارکتینگ

  • جمع‌آوری اطلاعات مشتری: فرم‌های آنلاین می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد مشتریان بالقوه جمع‌آوری کنند، از جمله نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن و اطلاعات دموگرافیک. این اطلاعات می‌تواند در تبلیغات و کمپین‌های بازاریابی استفاده شود.
  • بهبود و افزایش نرخ تبدیل: فرم‌های آنلاین می‌توانند به شما کمک کنند تا سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل کنید. استفاده از فرم آنلاین به تولید، تغذیه و تبدیل لیدها کمک می‌کند و فرآیند لیدجنریشن را ساده‌تر می‌کند. با ارائه پیشنهاد‌های ارزشمند، مانند دادن اشانتیون یا تخفیف، مشتریان بالقوه را تشویق کنید تا اطلاعات خود را ارائه دهند.
  • تجزیه ‌و تحلیل بهتر داده‌ها: فرم‌های آنلاین می‌توانند داده‌های ارزشمندی در مورد عملکرد کمپین‌های بازاریابی شما فراهم کنند. با تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از فرم‌ها، می‌توانید نقاط قوت و ضعف کمپین‌های خود را شناسایی کرده و آن‌ها را بهبود بخشید.
  • افزایش آگاهی از برند
  • بهبود نرخ بازگشت سرمایه

در ادامه به‌طور مفصل، ۱۳ روش مؤثر برای بهبود فرآیند بازاریابی به کمک فرم آنلاین را به شما معرفی می‌کنیم. این روش‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • تحقیق و پژوهش در مورد مخاطب
  • تولید لید یا سرنخ (Lead generation)
  • ارتباط با مشتری و ایجاد حس موفقیت

تحقیق و پژوهش در مورد مخاطب

تحقیق و پژوهش به‌وسیله فرم آنلاین، روشی مؤثر برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد مشتریان بالقوه و مخاطبان هدف است. با استفاده از فرم‌های آنلاین می‌توانید اطلاعات ارزشمندی در مورد نیازها، خواسته‌ها و سلیقه مخاطبان خود جمع‌آوری کنید. این اطلاعات می‌تواند برای بهبود محصولات و خدمات شما و همچنین تعیین استراتژی کمپین‌های بازاریابی استفاده شود.

فرم آنلاین در مارکتینگ

۱. شناسایی کاراکتر مخاطب

شناسایی کاراکتر و خصوصیات رفتاری مخاطبان توسط فرم آنلاین، روشی مؤثر برای شناسایی سلایق شخصی آن‌هاست. با شناسایی کاراکتر مشتری، می‌توانید محصولات و خدمات خود را با سلایق آن‌ها سازگار کرده و تجربه کاربری بهتری برایشان ایجاد کنید. برای رسیدن به این هدف، می‌توانید از سؤالات باز و بسته در فرم‌ها استفاده کنید. سؤالات باز به مشتریان اجازه می‌دهد تا پاسخ‌های خود را به‌صورت آزاد و مفصل شرح دهند و می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد انگیزه‌ها، ارزش‌ها و سبک زندگی آن‌ها به شما بدهد. سؤالات بسته نیز به مشتریان اجازه می‌دهد تا از بین گزینه‌های از پیش تعیین‌شده پاسخی را انتخاب کنند که برای جمع‌آوری اطلاعات جمعیت شناختی و رفتاری مفید است.

مثلا، مدیر یک فروشگاه اینترنتی لوازم‌خانگی برای شناخت نیازهای مشتریان خود و تأمین خدمات و محصولاتی که پاسخگوی درخواست‌های آن‌ها باشد می‌تواند از پرسشنامه تحقیقات بازار استفاده کند.

در این پرسشنامه می‌تواند با پرسش‌های هدفمند و دریافت گزارش‌های مستند پروفایل مشتریان ایدئال (Ideal customer profile) را تشکیل دهد و ببیند مشتریان چه برندهایی را بیشتر می‌پسندند یا چه جور خدمات پس از فروشی، نظر آن‌ها را بیشتر جلب می‌کند.

-آیا قصد خرید جهیزیه دارید؟

-آیا به تازگی به خانه جدید نقل مکان کردید؟

-چطور با برند ما آشنا شدید؟

همین نظرسنجی‌های ساده و کاربردی، این امکان را فراهم می‌کنند تا نقاط قوت و ضعف فروشگاه اینترنتی لوازم‌خانگی از نگاه مشتریان و مخاطبان مشخص‌شده و فرآیندی مثبت در مارکتینگ آغاز شود.

۲. شناسایی نیازهای مخاطب

شناسایی نیازهای واقعی مخاطب به شما کمک می‌کند تا مشکلات و چالش‌های آن‌ها را بهتر درک کرده و محصولات و خدمات خود را دقیقاً برای رفع این نیازها سازگار کنید و درنتیجه فروش بیشتری داشته باشید. به نکات زیر که برای شناسایی نیازهای مخاطب توسط فرم آنلاین آورده توجه کنید:

  • سؤالات دقیقی مرتبط با اهداف تحقیق و یک نیاز خاص، مطرح کنید.
  • سؤالات را تا حد امکان ساده، واضح و مختصر طراحی کنید.
  • از سؤالات دوپهلو بپرهیزید؛ چراکه سبب می‌شود مخاطب تفاسیر و برداشت متفاوتی از آن بکند و جواب دقیقی دریافت نکنید.
  • سؤالات را به‌گونه‌ای طراحی نکنید که مخاطب را به سمت‌وسوی خاصی ببرد و سوگیری در پرسشنامه ایجاد شود.

۳. تولید کپی رایتینگ بهتر

برای ارتقا سطح بازاریابی و تقویت کپی رایتینگ وب‌سایت خود، لازم نیست نیازها و تجربیات مخاطبان هدف را حدس بزنید. شما به‌راحتی با یک فرم پرس‌لاین مناسب، به منبع ارزشمندی از اطلاعات و مشکلات این مخاطبان دسترسی خواهید داشت. پرس‌لاین، ابزاری قدرتمند برای تقویت کپی رایتینگ به شمار می‌آیند و با استفاده از آن‌ها کپی رایتینگ شما، برای مخاطبان جذاب‌تر و مؤثرتر خواهد شد. این فرم‌ها حتی می‌توانند به شما کمک کنند تا کپی رایتینگ رقبای خود را بهتر تحلیل و بررسی کنید و کپی رایتینگ خود را متمایز و بهتر طراحی کرده و توجه مخاطبان بیشتری را جلب کنید. از دیگر کاربردهای فرم تست کپی رایتینگ در این زمینه، جمع‌آوری بازخورد از مخاطبان در خصوص کپی رایتینگ های قبلی شما است. با بررسی این بازخوردها می‌توانید نقاط قوت و ضعف کپی رایتینگ را شناسایی کرده و در آینده آن را بهتر و مؤثرتر کنید.

۴. سنجش شناخت مخاطب از محصول و برند شما

همیشه این مطلب مهم را به خاطر داشته باشید؛ مخاطبان هدف شما، بهترین افرادی هستند که شمارا از نیاز بازار، آگاه می‌کنند و بودجه‌ای که برای بازاریابی در این راه، از طریق تهیه فرم‌های آنلاین صرف می‌کنید نه‌تنها هدر نمی‌رود بلکه سودآوری و موفقیت شما درفروش محصولات و خدمات موردنظرتان را تضمین خواهد کرد. با استفاده از فرم‌های آنلاین می‌توانید اطلاعات ارزشمندی در مورد میزان آشنایی مخاطبان با برند کسب‌وکارتان به دست آورید و نقاط قوت و ضعف محصولات و خدمات خود را ازنظر این مخاطبان، بررسی کرده و درنتیجه محصول و خدمات خود را بر اساس نیازهای آن‌ها بهینه‌سازی کرده و میزان فروش خود را بالا ببرید.

تولید سرنخ (Lead generation) و افزایش نرخ تبدیل

تولید سرنخ، به فرآیند جمع‌آوری اطلاعات در مورد مخاطبان هدف گفته می‌شود. این اطلاعات می‌تواند شامل نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن و سایر اطلاعات مفید باشد. فرم‌های آنلاین ابزاری مؤثر برای تولید سرنخ هستند و به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات ارزشمندی در مورد مخاطبان خود جمع‌آوری کرده و درنهایت آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کنید. برای افزایش نرخ تبدیل توسط فرم آنلاین، سعی کنید آن‌ها را جذاب و درعین‌حال ساده طراحی کنید و مطمئن شوید که فرم‌های شما برای نمایش در تلفن همراه بهینه‌شده باشند. نمونه‌هایی از فرم‌های آنلاین برای تولید سرنخ، عبارت‌اند از:

نرخ تبدیل

  • فرم‌های آنلاین برای دریافت خبرنامه یا ایمیل مارکتینگ
  • فرم‌های آنلاین برای دریافت اشانتیون از یک محصول یا خدمات
  • فرم‌های آنلاین برای شرکت در یک رویداد یا وبینار

۵. طراحی آزمون‌های پیشنهاد محصول مناسب به مخاطب

فرم‌های آنلاین، روش‌های تعاملی مناسبی را برای شما فراهم می‌کنند که با کمک آن‌ها می‌توانید به مخاطبان بگویید، در جای درستی هستند و می‌توانند با خرید از شما نیاز خود را به بهترین شکل برطرف کنند. طراحی آزمون‌هایی برای پیشنهاد یک محصول متناسب با نیاز مخاطب، روشی کاربردی برای بهبود تجربه مشتری و درنهایت افزایش نرخ تبدیل است. با استفاده از این آزمون‌ها، محصولات یا خدمات خود را بهتر به مخاطبان معرفی کرده و پیشنهاد می‌دهید؛ درنتیجه احتمال خرید آن‌ها از شما، بیشتر شده و احساس رضایت بیشتری هم در آن‌ها ایجاد می‌شود.

فرض کنید که یک فروشگاه اینترنتی لوازم‌آرایشی دارید؛ آزمون یا مسابقه سریع ۶۰ ثانیه‌ای که با پاسخ به آن، زیرسازی مناسب نوع و رنگ پوست فرد را به آدرس ایمیلش ارسال می‌کند و محصولات اختصاصی مناسب او را پیشنهاد می‌دهد، کمک بسیار بزرگی برای فروش به‌حساب می‌آید و تجربه خرید لذت‌بخش و آسانی را به مشتری ارائه می‌دهد. همین امر باعث می‌شود تا او بازهم از این فروشگاه خرید کرده و حتی آن را به دیگران معرفی کند.

۶. ارزیابی سرنخ (Lead)

ارزیابی و بررسی کیفیت لید، فرآیندی است که در آن با تحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مخاطبان، میزان پتانسیل آن‌ها مشخص می‌شود و در این راه، فرم‌های آنلاین ابزاری مؤثر و کاربردی به شمار می‌آیند. با استفاده از فرم بررسی کیفیت لید می‌توانید اطلاعات ارزشمندی در مورد سرنخ‌ها جمع‌آوری کنید که در بالا بردن نرخ تبدیل یا حتی قیمت و کیفیت محصولات به شما کمک کند. فرم‌های آنلاین دید بهتری از نحوه قراردادها و استراتژی‌های مختلف بازاریابی و فروش به شما می‌دهند؛ خیلی از شرکت‌ها با استفاده از همین نظرسنجی‌های مختلف، به این نتیجه رسیده‌اند که به‌راحتی می‌توانند بدون آسیب به میزان فروش و بازاریابی خود، قیمت خدمات یا محصولاتشان را دو برابر کنند.

۷. شناساندن برند به مخاطبان بیشتر

با استفاده از فرم‌های آنلاین می‌توانید برند و شرکت خود را به مخاطبان هدف بیشتری معرفی کنید و آگاهی از برند و خدمات خود را در بازار افزایش دهید. برای رسیدن به این هدف، فرم‌های خود را در مکان‌هایی قرار دهید که مخاطبان بیشتری احتمال دیدن آن‌ها را داشته باشند؛ مانند وب‌سایت‌های پربازدید، رسانه‌های اجتماعی یا در کمپین‌های خلاقانه تبلیغاتی.

مثلاً می‌توانید با طراحی یک مسابقه سرگرم‌کننده یا یک چالش جذاب و آموزنده توسط فرم‌های آنلاین، کاری کنید آن‌ها بانام برند و شرکت شما دست‌به‌دست شده و به‌قول‌معروف وایرال شوند و از این طریق مشتریان بالقوه زیادی به دست آورید؛ یا حداقل شرکت خود را با شیوه‌ای متفاوت و به‌یادماندنی به تعداد زیادی مخاطب معرفی کنید.

۸. جذب مخاطب توسط جایزه دادن با فرم آنلاین

جایزه دادن به کمک فرم آنلاین، یکی از راه‌های مؤثر برای جذب مخاطبان جدید، افزایش تعامل با مشتریان قبلی و بهبود وفاداری به برند است. با استفاده از فرم‌های آنلاین می‌توانید جوایز مختلفی مانند محصولات رایگان، ارائه تخفیف‌ و دسترسی به خدمات ویژه به مخاطبان خود ارائه دهید. مثلاً می‌توانید فرم مسابقه اینستاگرامی ایجاد کنید و در آن از مخاطبان سوال‌هایی بپرسید و نهایتا با دریافت اطلاعاتشان قرعه‌کشی کنید و از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید. یا با فرم مسابقه قرعه‌کشی از مخاطب‌های خود بخواهید در مسابقه یا قرعه‌کشی شما ثبت‌نام کنند، در این فرم فیلدهای ضروری مانند نام، آدرس ایمیل و شماره تلفن وجود دارد و همچنین می‌توانید فیلدهای اختیاری دیگری مانند تاریخ تولد، جنسیت یا کد پستی را نیز اضافه کنید، سپس آن را در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، یا سایر کانال‌های بازاریابی خود تبلیغ کرده و پس از پایان مهلت شرکت در آن، برنده‌ها را به‌صورت قرعه‌کشی انتخاب کنید.

۹.  مدیریت بازاریابی محتوایی (Content marketing)

با کمک فرم‌های آنلاین می‌توانید بازاریابی محتوایی خود را بهتر مدیریت کنید. با جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات ارزشمندی که توسط فرم‌های آنلاین از مخاطبان هدف به دست آورده‌اید، می‌توانید محتوای مرتبط مفیدتر و جذاب‌تری تولید کنید. همان‌طور که گفتیم اطلاعات زیادی از سلیقه، نیاز و خواسته‌های واقعی مخاطبان توسط این فرم‌ها جمع‌آوری می‌شود، همچنین با ایجاد تعامل، بازخوردهای مفیدی نیز از این مخاطبان دریافت خواهید کرد و با بررسی همه این‌ها، قطعاً به استراتژی تولید محتوای بهتری خواهید رسید.

ارتباط با مشتری و ایجاد حس موفقیت در او

وقتی شما یکی از مخاطبان خود را تبدیل به مشتری می‌کنید، این به معنی پایان فرآیند مارکتینگ و بازاریابی نیست؛ بلکه باید آن را آغاز راه در نظر گرفته و به حفظ و تداوم آن بیندیشید. فرم‌ها در این زمینه نیز به کمک شما می‌آیند؛ جمع‌آوری اطلاعات از لحظه ورود مشتری به سیستم فروش و سایت شما تا زمان خروج و آگاهی از بازخوردها و خواسته‌های در حال رشد او، می‌تواند در حفظ مشتریان، بسیار مفید و مؤثر باشد.

۱۰. جذب مشتریان جدید

وقتی مخاطبی آماده است تا تبدیل به مشتری شما شده و محصول و خدمات شمارا خریداری کند، فرم پرس‌لاین دوستانه‌ای می‌تواند جزییات مفیدی از او برای شما تهیه کند تا بهتر او را بشناسید و به مشتری دائمی بدل کنید. فرم‌های آنلاین می‌توانند برای ارائه پیشنهاد‌های جذاب به مشتریان بالقوه شما استفاده شوند. این پیشنهاد‌ها می‌تواند شامل دادن کدهای تخفیف، نمونه‌های رایگان، یا خدماتی انحصاری در ازای پر کردن فرم‌ها باشند؛ که با وسوسه مخاطبان هدف، آن‌ها را به سمت اقدام به خرید، هدایت کنند.

۱۱. ایجاد لیست انتظار برای مشتریان آینده

معمولاً استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌های در حال رشد، محصولاتی دارند که در اختیار عده محدودی از مشتریان قرار می‌گیرد تا در آینده با توسعه بیشتر، به‌طور عمومی عرضه شود. ساخت فرمی جذاب و دوستانه بهترین راه برای ارائه این محصولات و دروازه‌ای برای جذب مشتریان بالقوه است. شما با جمع‌آوری بازخوردها و اطلاعات مفید از آن‌ها، می‌توانید سریع‌تر و با اطمینان بیشتری محصول نهایی را وارد بازار کرده و مارکتینگ بهتری داشته باشد.

۱۲. جمع‌آوری نظرات مشتریان

مشتری مداری برای شرکت‌ها و برندهای بزرگ یکی از اولویت‌های مهم و اساسی به شمار می‌آید؛ چراکه نه‌تنها نیازهای مشتریان را بهتر پوشش داده و رضایت آن‌ها را جلب می‌کند بلکه می‌تواند با بهبود فرآیند مارکتینگ، موجب بقا و سودآوری شرکت شود. اطلاع از نظرات مثبت و منفی مشتریان توسط فرمی ساده نظرسنجی، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. فرم‌های بازاریابی، می‌توانند به شکل زیر، در این راه کمک کند:

  • جمع‌آوری بازخورد مشتریان و تحلیل آن‌ها
  • ارائه پشتیبانی پس از فروش: این فرم‌ها می‌توانند برای پاسخگویی به سؤالات، حل مشکلات، یا ارائه کمک به مشتریان استفاده شوند.
  • ارسال اطلاعیه‌های مهم: این اعلان‌ها شامل اخبار، پیشنهاد‌ها یا اطلاعات مهم و جذاب دیگر هستند.

۱۳. توسعه ایده ورودی محور (Input-driven) محصول

برای اینکه بدانید مشتریان در مورد ویژگی‌های آینده محصولات و خدمات شما چه ایده و نظراتی دارند؛ بهترین راه، پرسش مستقیم از خودشان است. با یک فرم دوستانه، خلاقانه و جذاب می‌توانید آینده مارکتینگ خود را تا حد زیادی حدس زده و بهتر برنامه‌ریزی کنید. مشتریان معمولاً شما را با نقاط ضعف و قوت کارتان آشنا می‌کنند و با آگاهی از انتظارات آن‌ها می‌توانید مارکتینگ خود را بهتر کرده و مشتریان خود را حفظ کنید.

نتیجه‌گیری

به‌طور خلاصه، فرم آنلاین را دست‌کم نگیرید این فرم‌ها درعین‌حال که بسیار کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه‌اند، قدرت زیادی داشته و می‌توانند فرآیند مارکتنیگ شما را با روش‌های مختلف و گاه خلاقانه، بهتر کنند. قابلیت شخصی‌سازی فرم پرس‌لاین، به شما این فرصت را می‌دهد تا آن‌گونه که می‌خواهید با مخاطبان، تعامل ارزشمند و مؤثر برقرار کرده و اطلاعات موردنیاز را جمع‌آوری کنید. فرقی نمی‌کند در چه کسب‌وکاری فعالیت دارید؛ فرم‌ها به درک بیشتر شما از بازار و مشتریان کمک کرده و به شما امکان انتخاب و ایجاد تاکتیک‌ها و استراتژی‌های بهتری می‌دهند. کپی رایتینگ اختصاصی شما نیز با کمک این فرم‌ها کارایی بیشتری خواهد داشت و علاوه بر جذب مشتری جدید، در میزان وفاداری مشتریان قدیمی نیز مؤثرند. درنهایت با به‌کارگیری یک فرم ساده، شما یک تجارت قوی و سودآور خواهید ساخت.

 

ارسال نظر

Privacy Preference Center