محتوای UGC (محتوای تولیدی کاربرها) و بهترین ابزار تولید UGC
محتوای تولیدشده توسط کاربرها (UGC) به انواع محتواهایی گفته میشود که مشتریان یک محصول یا خدمت برای همان خدمت و محصول تولید میکنند. این محتوا میتواند به شکلهای مختلفی همچون نوشتن مقاله، محتوای شبکههای اجتماعی یا ویدیو و عکس باشد.
حتما چندین بار برایتان پیش آمده که اینستاگرام خود را باز کنید و دوستتان را ببینید که لباس جدیدی خریده، آن را میپوشد، چند عکس در زاویههای مختلف منتشر میکند و از جنس و رنگ و تنخور آن تعریف میکند.
یا نه، یکی از همکارانتان که احتمالا تعداد فالوئر زیادی هم ندارد، با ابزار جدیدی کار کرده و توانسته زمان زیادی صرفهجویی کند، روی لینکدین درباره این ابزار نوشته و از مزایای آن برای مخاطبهایش تعریف کرده است.
اینها هر دو مثالهایی از محتواهای تولیدشده توسط کاربر یا UGC یا User Generated Content است.
اگر دوست دارید بیشتر درباره این مفهوم، انواع محتوای تولیدی کاربران و مزایا و ابزارهایی برای تولیدش بدانید ادامه این مقاله را بخوانید.
فهرست مطالب
محتوای تولیدشده توسط کاربرها یا UGC چیست؟
به هر نوع محتوایی که مشتریها یا مصرفکنندهها به میل خودشان برای برند یا سازمان شما تولید میکنند محتوای تولیدشده توسط کاربرها یا User-Generated Content میگویند. این محتواها میتوانند به شکل متن، تصویر، ویدئو، بررسی، تستیمونیال یا حتی پادکست باشند و در شبکههای اجتماعی یا وبسایتها منتشر شوند.
اهمیت محتوای تولید شده توسط کاربرها در چیست؟
شاید جالب باشد اگر بدانید که محصولات دارای نظر و کامنت در آمازون ۶۵ درصد بیشتر از محصولات بی نظر، خریداری میشوند و به طور متوسط نظرهای مثبت حدود ۲۰ درصد فروش محصولات را افزایش میدهد. همین دو آمار کوچک باید به شما نشان دهد که چرا تعریف و تمجید دیگران از کسبوکار شما مهم است و اگر مشتریان قبلی نظر مثبت خود را روی شبکههای اجتماعیشان منتشر کنند چه تاثیر بزرگی روی فروش و درآمد شما خواهد داشت.
اما اگر بخواهیم دقیقتر درباره اهمیت UGC حرف بزنیم باید به این چند مورد اشاره کنیم:
-
چند قدم شما را از رقبا پیش میاندازد
جنگ کسبوکارهای امروزی در فضای آنلاین بر سر دیدهشدن بیشتر، محبوبیت بیشتر و معروف شدن است. اگر تعداد محتواهای تولیدی کاربرهای کسبوکار شما بیشتر از رقیبانتان باشید مسلما بیشتر هم دیده خواهید شد. مخصوصا اگر مخاطب هدف کسبوکارتان نسل Z باشند که بیشتر از نسلهای دیگر سر و کارشان با دنیای آنلاین است میتوانید به موفقیتهای بیشتری دست پیدا کنید.
محتوای اصیلی که توسط کاربرها تولید میشوند هرگز جای دیگر انواع محتوا را نمیگیرند و قله پرتابی برای کسبوکار شما خواهند بود. خودتان تصمیم بگیرید، آیا اگر از زبان مشتری سادهای درباره مزایای یک محصول بشنوید بیشتر به خرید آن محصول ترغیب میشوید یا اگر از زبان خود کسبوکار بشنوید؟
-
وفاداری به برندتان را افزایش میدهد و شبکه افراد حامی شما را گسترش میدهد
اگر میخواهید قبیلهای از افراد حامی و وفادار به برندتان داشته باشید باید از محتوای UGC در کسبوکارتان بهرهمند شوید. کاربرها دوست دارند درباره برندهای بزرگ و ترندهای روز محتوا تولید کنند و نظر بدهند، آنها دوست دارند عضوی از قبیله مجازی باشند و در آینه آن خود را نشان دهند، پس چه بهتر که درباره برند شما اظهار نظر کنند و در شبکه حامیان شما قرار گیرند.
حتما شما چیزهایی درباره آوازه گروه موسیقی کرهای کی پاپ شنیدهاید و میدانید که نسل Z تا چه حد به این بند موسیقی علاقمند شدهاند. این نسل تلاش میکنند هرجور شده خود را شبیه به این خوانندهها کنند و به نوعی عضوی از قبیله این برند موسیقی شوند.
زیگژوان ژائو در پایان نامه خود به تاثیر محتوای تولیدشده توسط کاربران بر محبوبیت این بند موسیقی تحقیق کرده و معتقد است که پس از هربار انتشار محتوای این برند در یوتیوب، نوجوانهایی که از روی آهنگهای آنها محتوای جدیدی رمیکس کردهاند و آن را روی یوتیوب خود منتشر کردهاند باعث ترند شدن آن موسیقی روی یوتیوب شده است و بدین ترتیب این گروه رفته رفته محبوب شدهاند.
درباره وفاداری به برند اینجا را بخوانید:
-
مهر تاییدی بر حرفها و وعدههای شماست
فرض کنید در نمایشگاهی شرکت کردهاید که بعد از صفی طولانی وارد سالن نمایشگاه میشوید. خسته از صف طولانی به دنبال آب یا غذایی میگردید، اما تدارکی برایش دیده نشده و مکانی هم برای استراحت وجود ندارد. سالن نمایشگاه شلوغ و گرم است و آنطور هم که قول داده شده بود نمایشگاه کیفیت لازم را ندارد، آنوقت چه میکنید؟
شاید اگر افراد شرکتکننده در نمایشگاه از قبل اطلاع داده بودند که نمایشگاه این مشکلات را دارد شما هرگز پایتان را به آنجا نمیگذاشتید! این قدرت UGC است که میتواند شرکتکنندهها را به نمایشگاهی بکشاند یا آنها را از آن دور کند.
حدود ۹۳ درصد بازاریابها معتقدند مشتریها بیشتر به محتوای تولیدی کاربرها اعتماد میکنند تا محتوایی که خود برندها تولید میکنند. پس بهتر است به کمک محتوای تولیدشده توسط کاربرها میزان اعتماد به برندتان را افزایش دهید.
-
نرخ تبدیل را افزایش میدهد و کار خرید را ساده میکند
اغلب مشتریها در مراحل پایانی قیف مشتری نیازمند انگیزه یا تلنگری برای نهایی کردن خریدشان هستند. این تلنگر را به راحتی میتوانید با محتواهای تولیدی کاربران ایجاد کنید. اگر در صفحه اینستاگرام خود هایلایتی را در نظر بگیرید که در آن پیام رضایت مشتریها درج شده یا مداوما این پیامها را استوری کنید، خیال مخاطب خود را راحت کردهاید و آنها را یک قدم به دستبه جیب شدن نزدیکتر کردهاید.
جای دیگری که میتوانید تلنگری به مشتریها بزنید و آنها را به خرید ترغیب کنید، دقیقا زمان خرید نهایی است. فرض کنید کاربری وارد وبسایت شما شده است، اما در لحظه انجام خرید نهایی، سبد خرید را رها میکند و خریدش را نیمهکاره میگذارد. در همین صفحه میتوانید چند تستیمونیال بگذارید و به کاربرها ارزشهای محصولتان را از زبان دیگر خریداران یادآور شوید. به این ترتیب درصد رها کردن سبد خرید را هم کاهش داده و نرخ تبدیلتان را افزایش میدهید.
-
راهکاری ارزانتر و موثرتر از اینفلوئنسر مارکتینگ است
برای راهاندازی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شاید باید چند صد میلیونی هزینه کنید و زمان بگذارید و بعد منتظر باشید تا اینفلوئنسر بر اساس خواسته شما عمل کند. شاید هم در نهایت سرمایهتان را روی این کار بگذارید و نتیجهای نبینید؛ اما محتوای UGC نه تنها هزینهای برایتان ندارد بلکه بسیار موثرتر و به شیوهای مویرگی در جان و تن مخاطبهایتان رسوخ میکند و آنها را به خرید محصولتان ترغیب میکند.
انواع محتوای تولیدی کاربرها چیست؟
کاربرها میتوانند به شیوههای متفاوتی برای شما محتوا تولید کنند، فقط کافیست به خوبی صدای آنها را گوش دهید و برنامهای برای سوشال لیسنینگ (Social Listening) خود داشته باشید.
از انواع محتوای تولیدی کاربرها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- متن نوشتهها: این متنها میتوانند در قالب یک بلاگ پست، پست ویرگول یا مدیوم، پست لینکدین یا انواع متنهای دیگر باشند.
- عکسها و تصاویر: این تصاویر میتوانند در شبکههای اجتماعی یا در وبسایتها منتشر شوند.
- ویدیوها: فیلمهایی که از برند شما گرفته میشود و در شبکههای اجتماعی مانند یوتیوب یا آپارات، اینستاگرام یا تیک تاک منتشر میشوند.
- نظرها و کامنتها: نظرهایی که ممکن است به صورت متنهای بلند روی ویرگول یا بلاگ شخصی افراد منتشر شود یا زیر هر محصول در وبسایت خودتان یا دیگر وبسایتها منتشر شود. این نظرها حتی ممکن است در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام هم باشند.
- تستیمونیال: تستیمونیال نوعی از نظرها هستند که از کاربرها دریافت میشود و ممکن است به صورت مستقیم برای برند ارسال شود، روی شبکههای اجتماعی مانند توئیتر گذاشته شود یا برند فرم آنلاینی برای دریافت نظرها روی وبسایت خود قرار داده باشد و آنها را دریافت کند.
- پادکست یا پخش زنده: ممکن است کاربرها در پخش زنده (Live Stream) یا پادکست خود از برند یا محصولتان حرفی بزند، این نوع از UGC یکی از جدیدترین انواع محتواهای اثرگذار تولیدی کاربرها است.
چند ایده برای داشتن محتوای تولیدشده توسط کاربرها
حالا که میدانید محتوای UGC چقدر مهم است حتما برایتان سوال پیش آمده که چطور میتوانیم از این دست محتوا بیشتر داشته باشیم و چطور مشتریها را ترغیب کنیم که برایمان محتوا تولید کنند؟ در ادامه چند ایده به همراه مثالهایی میآوریم که بتوانید کمپین محتوای UGC خود را راه بیاندازید و از فواید این نوع محتوا بهرهمند شوید.
نکته مهم: فراموش نکنید که محتوای تولیدشده توسط کاربرها نباید به دروغ ساخته شده باشد و نباید اصالت خود را از دست دهد چرا که در این صورت مشتریان دیگر متوجه خواهند شد و به کلی اعتمادشان از شما سلب میشود. پس هرگز به سمت ساخت محتوای UGC دروغین نروید.
-
نام برندتان را در دایرکتوریها اضافه کنید
این روزها وبسایتهای زیادی به وجود آمدهاند که نظر کاربرها درباره برندها و محصول آنها را میگیرند. این نظرها معمولا بیطرفانه گرفته شده و خود برند در آن نقشی ندارد. به این نوع وبسایتها دایرکتوری میگویند؛ یعنی مخزنی برای انواع برندها در صنایع مختلف که میتوانند نظر کاربرها را بیواسطه ثبت کنند.
از جمله دایرکتوریهای معروف میتوان به این چند مورد اشاره کرد:
- زینسی در وب فارسی برای همه مشاغل
- نظرکده در وب فارسی برای همه مشاغل
- گوگل بیزنس پروفایل
- تریپ ادوایزر در حوزه سفر، گردشگری، غذا و اقامت
- Yelp.com
- Foursquare
- Better Business Bureau
- Superpages
- Hotfrog
-
از فرم آنلاین تستیمونیال استفاده کنید
یک فرم آنلاین حرفهای و ساده بسازید. سپس با اتومیت کردن آن، پس از هر خرید فرم را برای مشتری خود ارسال کنید و از او بخواهید نظرش را درباره خریدش برایتان بنویسد. میتوانید برای جذابتر کردن آن هم در انتها به او کد تخفیف برای خرید بعدیش هدیه دهید.
در فرم آنلاین خود حتما نمونههایی از تستیمونیالهای قدیمی را قرار دهید و به کاربرها بگوئید که دوست دارید نظراتشان را در چنین قالبی ارائه دهند. فراموش نکنید که نظری برای شما ارزشمندتر است که مشکل مشتری در آن بیان شده باشد و راهحلی که برند شما به او ارائه داده است هم در آن گنجانده شود. تعریف و تمجید خالی ارزش زیادی برایتان به همراه نخواهد داشت. نمونه فرم داستان موفقیت مشتری برای دریافت تستیمونیال یا Customer Success Story فرمی بسیار مناسب، حرفهای و بهصرفه است.
به این دو مثال توجه کنید و ببیند کدامیک بیشتر شما را به خود جذب میکند:
تستیمونیال خوب:
سلام من من ار پرسلاین استفاده کردم و خوب بود شما هم استفاده کنید.
تستیمونیال بهتر:
سلام ما در تیم منابع انسانی سازمانمان بعد از مدتی تلاش برای استخدام متوجه شدیم نرخ خروج کارمندانمان بسیار زیاد است و از طرف دیگر هم نرخ جذبمان بسیار پایین است. پس از بررسی جامع به کمک پرسلاین و استفاده از فرم ارزیابی ۳۶۰ درجه، ارزیابی فرآیند استخدام و نظرسنجی از کارمندان توانستیم ایرادهای سازمان را کشف کنیم و آنها را برطرف کنیم. به این ترتیب بعد از مدتی کوتاه نرخ خروج کارمندان را به کمتر از ۱۰ درصد رساندیم و نرخ جذب را به ۷۰ درصد افزایش دادیم و هزینههای مرتبط با خروج بیشازحد کارکنان را کاهش دادیم. از پرسلاین برای ساخت چنین نرمافزاری ممنونیم.
-
کمپین و مسابقه برگزار کنید
ایکیا در سال ۲۰۱۴ مسابقه بزرگی برگزار کرد. مسابقه به این شکل بود که از فالوئرهای اینستاگرام خود خواست کاتالوگ محصولات ایکیا را بردارند و از صفحهای از آن عکاسی کنند. سپس آن را روی اینستاگرام خود منتشر کنند. تنها قانون این مسابقه این بود که از هشتگ مرتبط با آن محصول هم استفاده کنند.
هر هفته با قرعهکشی یک نفر از کسانی که عکسی از این کاتالوگ منتشر کرده بودند انتخاب میشد و نامش روی فیسبوک منتشر میشد. نتایج مسابقه شگفتانگیز بود! علاوه بر اینکه محصولات متفاوتی از ایکیا توسط افراد معمولی در اینستاگرام به نمایش گذاشته شد، ۱۳۰ هزار نفر هم به طرفداران این برند اضافه شد.
اجرای چنین کمپینها و مسابقههایی علاوه بر اینکه هزینه زیادی برایتان به همراه ندارد بلکه میتواند میزان معروفیت و محبوبیت شما را هم افزایش دهد. مثلا اگر برند لوازم آرایشی و بهداشتی دارید هم میتوانید از مشتریهای خود بخواهید از قبل و بعد استفاده از محصولتان عکس بگیرند و در شبکههای اجتماعی خود منتشر کنند و شما هم به قید قرعه به آنها جایزه دهید.
-
تشویق و ترغیب را فراموش نکنید
نمونه موفق جهانی دیگری از برگزاری کمپین تشویقی با هدف تولید محتوای UGC برای شرکت لگو است. این شرکت در کمپینی با عنوان Kronkiwongi ، فیلمی ساخت و در آن کودکان را ترغیب کرد که با لگوهایشان سازهای عجیب و غریب بسازند و از مراحل آن فیلم بگیرند و آن را روی شبکههای اجتماعی منتشر کنند.
البته که هدف از اجرای این کمپین افزایش خلاقیت در کودکان هم بود اما سود اصلی را لگو برد چرا که در انتخای این کمپین، لگو توانست به ۲۴ میلیون مادر در ۱۵ کشور دنیا محصولش را نشان دهد و به بیش از ۳۷ میلیون بازدید ویدیو برسد و فعالیت روی صفحات اجتماعی این برند را ۶۶ درصد افزایش دهد. بدین ترتیب به چیزی حدود ۳.۳ میلیون طرفدار واقعی دست پیدا کند.
کمپینهای تشویقی به شکلهای گوناگونی میتوانند برای برند شما سودآور باشند فقط کافیست ایده مناسب برند خودتان را پیدا کنید و روی آن متمرکز شوید.
مثلا اگر آنلاین شاپ کوچکی در اینستاگرام دارید و میخواهید اعتماد مشتریان را به خودتان جلب کنید میتوانید از یک فرم آنلاین شرکت در مسابقه استفاده کنید، مشتریان خود را ترغیب کنید تا پس از خریدشان تصویر با محصول شما بگیرند و آن را برایتان روی فرم آنلاین ارسال کنند. بعد از آنها اجازه بگیرید که تصویر را روی شبکههای اجتماعی خود منتشر کنید. نهایتا به آنها یک کد تخفیف برای خرید بعدیشان بدهید.
یا از مشتریان خود بخواهید روی شبکههای اجتماعی خود از تجربه خریدشان با شما بگویند، نام صفحهتان را منشن کنند و نهایتا به آنها هدیهای بدهید. با همین کارهای کوچک میتوانید مجموعه بزرگی از محتواهای تولید شده توسط مشتریان را جمعآوری کنید و در بازههای مختلف آنها را به نمایش بگذارید.
نکات مهم برای محتوای تولیدشده توسط کاربران
احتمالا اگر تجربه خوبی برای مشتریهای خود فراهم کنید، محصول خوبی داشته باشید و بتوانید رضایت مشتریهای خود را جذب کنید، خواهید توانست با اجرای چند کمپین و مسابقه به سادگی تعداد زیادی محتوای UGC برای برندتان دست و پا کنید؛ اما اگر به نکات زیر توجه نکنید احتمالا تمام زحماتی که کشیدهاید به باد خواهند رفت و نتیجه لازم را کسب نخواهید کرد. پس به این نکات توجه کنید:
-
همیشه اجازه بگیرید
ممکن است شما کمپینی اجرا کرده باشید و در ازای آن تعداد زیادی محتوای تولید شده توسط کاربرها دریافت کرده باشید؛ اما افرادی که آن محتواها را ایجاد کردهاند ندانند این محتواها قرار است منتشر شود و به هر شکل راضی نباشند که تصویر یا ویدیویشان را در صفحه خود منتشر کنید. بنابراین همیشه پیش از انتشار محتواهای مشتریان از آنها اجازه انتشار بگیرید.
در صورتیکه اجازه نگیرید ممکن است صاحب اثر آزرده شود و در ازای آن کل اعتماد به برندتان از بین برود و طرفداران پروپاقرصتان را از دست دهید.
-
صاحب اثر را همیشه در نظر بگیرید
بسیار مهم است که صاحب محتوا را همیشه خطاب قرار دهید. اگر قرار است محتوایی از سمت کسی منتشر کنید باید حتما نام او را منشن کنید و بگویید از طرف چه کسی این محتوا نوشته شده است. به این ترتیب هم اعتبار محتوایتان بیشتر میشود و هم دیگران بیشتر میتوانند به شما اعتماد کنند.
-
مشخص کنید که چه نوع محتوایی میخواهید
کسانی که طرفدار برند شما هستند و برایتان محتوای UGC تولید میکنند معمولا دوست دارند بدانند شما یه چه نوع محتوایی نیاز دارید. آمارها نشان میدهد که فقط ۱۶ درصد از برندها راهنماهایی برای تولید محتوای UGC دارند؛ این در حالیست که تولیدکنندگان محتوای UGC ترجیح میدهند که برندها به طور کامل و دقیق مشخص کنند که به چه نوع محتوایی نیاز دارند.
-
استراتژی مدونی برای سوشال لیسنینگ داشته باشید
شاید تا حالا هیچوقت صدای مشتریهای خود را در فضای وب نشنیده باشید یا محتواهایی که آنها تولید کردهاند را ندیده باشید؛ اما حالا دیگر وقت آن رسیده که برنامهای برای شنیدن صدای مشتریها بریزید و محتواهایی که تا حالا توسط مشتریها برایتان تولید شده را زیر نظر بگیرید. برای این کار کافیست نام خود را در شبکههای اجتماعی جستجو کنید تا نظرات و پستهای مشتریان خود را ببینید.
خلاصه
در این پست درباره محتوای تولیدشده توسط کاربرها حرف زدیم، تعریفی از آن ارائه کردیم و تلاش کردیم به همراه مثال، فواید و انواع آن را بگوئیم. همچنین چند راهکار عملی به شما نشان دادیم که به کمک آن بتوانید محتواهای UGC بیشتری برای برند خود ایجاد کنید. در قسمت نظرات به ما بگوئید شما چطور تلاش میکنید محتوای UGC بیشتری برای برندتان ایجاد کنید؟
همین حالا حساب کاربری رایگان خود را بسازید و ساخت پرسشنامههایتان را شروع کنید.
ساخت حساب کاربری رایگانخبرنامه پُرسلاین
با عضویت در خبرنامهی وبلاگ ما، جدیدترین مقالات حوزهی تجربه مشتری، منابع انسانی، بازاریابی و توسعه کسب و کار را در ایمیلتان دریافت کنید.
خبری از اسپم و تبلیغات هرروزه نیست. متعهدیم که تنها مقالات مفید و محبوبمان را برای شما ارسال کنیم.