چطور هنر ارتباط بهتر در محیط کار را یاد بگیریم؟

فائزه تاج آبی
۰۸ مهر ۱۴۰۲ . ۶ دقیقه مطالعه

ناکارآمدی در محیط کار اغلب ناشی از ارتباط ضعیف است. ارتباط بهتر در محیط کار باعث می‌شود تا شما بتوانید با همکارها، کارفرماها و مدیرهای خود ارتباط موثری برقرار کنید. هنر ارتباط در محیط کار نقش کلیدی در ساختار سازمانی و موفقیت هر تیم و سازمانی دارد. ارتباطی قوی و بهبود یافته در محیط کار، نه تنها به بهبود کیفیت کار، افزایش تولید و ایجاد همکاری و هماهنگی بین اعضا کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در افزایش رضایت و حمایت از کارکنان نیز دارد. اگر شما هم دوست دارید نکات مهمی درباره ارتباط بهتر در محیط کار بدانید تا پایان مقاله از پُرس‌لاین با ما همراه باشید تا بیشتر درباره آن صحبت کنیم.

چرا ارتباطات در محل کار اینقدر مهم است؟

اهمیت برقراری ارتباط در محیط کار

ارتباط بهتر در محل کار تا حد زیادی تعیین‌کننده میزان رشد کسب‌وکارهاست؛ این امر به‌طور مستقیم بر فرهنگ شرکت، مشارکت کارکنان، موفقیت سازمانی و میزان بهره‌وری کارکنان تاثیر می‌گذارد. ارتباط خوب در محل کار، افراد را قادر می‌سازد تا با هم در جهت اهداف مشترک کار کنند. این موضوع بستری مناسب برای ایده‌ها و فرصت‌های جدید فراهم می‌کند. ارتباط مناسب در محل کار چیزی است که موجب پویایی افکار و دانش در می‌شود یعنی از فراموش شدن آموخته‌های گذشته جلوگیری می‌کند و افراد را به سمت یادگیری چیزهای جدید سوق می‌دهد. بسیاری از سازمان‌ها ادعا می‌کنند که برای ارتباط بهتر در محیط کار ارزش قائل هستند، به همین خاطر این موضوع برای مدیران و کارفرمایان از اهمیت زیادی برخوردار است.

چگونه ارتباط بهتر در محیط کار پرورش دهیم؟

نحوه ارتباط بهتر در محیط کار

برای ایجاد تجربه‌ای استثنایی برای کارمندان، باید محیطی را ایجاد کنید که در آن افراد احساس راحتی کنند، نظرات خود را به‌راحتی بیان کنند و بازخورد‌های مفید و صادقانه دریافت کنند. با ایجاد فرهنگ ارتباطات باز و قابل اعتماد، می‌توانید نیروی کاری مفیدتر، خلاق‌تر و با روحیه بهتر داشته‌باشید که عمیقا با اهداف و مقاصد سازمان همسو است. در ادامه چند راهکار ارائه‌شده که به شما کمک می‌کند ارتباط بهتری در محیط کار خود داشته باشید:

پذیرای بازخوردهای سازنده باشید

بخش کلیدی ارتباط سازنده و صادقانه در محل کار، استقبال از دریافت بازخورد کارکنان و تشویق افراد به بازخورد دادن است این بازخورد‌ها ممکن است منفی یا مثبت باشند اما در هر صورت فراموش نکنید که برای سازمان سازنده و مفید هستند. هنگامی که مردم با بازخورد سازنده در مورد شیوه‌های مدیریتی، فرآیندهای کاری یا تصمیم‌های تجاری‌تان به شما مراجعه می‌کنند، با ذهنی باز گوش کنید و درباره‌ی پیشنهادهای آن‌ها فکر کنید زیرا رد کردن عجولانه بازخورد ارائه شده، هم تیمی‌ها را از صحبت کردن دلسرد می‌کند.

بازخورد را بپذیرید و اقدام کنید

اگرچه ممکن است نتوانید به همه بازخوردهایی که افراد ارائه می‌کنند عمل کنید، مهم است که بازخورد یا ایده‌هایی را که به اشتراک گذاشته شده‌اند تایید کنید. در جایی که پیشنهادهایی را دریافت کرده‌اید، نشان دهید که بازخورد چگونه بر تصمیم گیری تاثیر گذاشته است. افراد می‌دانند که همه پیشنهادها به عمل تبدیل نمی‌شوند، اما می‌خواهند بدانند که ایده‌های آن‌ها شنیده شده و مورد توجه قرار گرفته است. پس از اینکه کارمندان افکار خود را به اشتراک گذاشتند، به آن‌ها اطلاع دهید که ایده‌های آن‌ها مورد بررسی قرار ‌خواهد گرفت و از تمایل آن‌ها برای اشتراک‌ گذاری ایده‌ها و نظرات قدردانی کنید.

برای آشنایی با بهترین روش‌های بازخورد دادن به کارمندان خود مطلب زیر را بخوانید:

نظرها و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارید

همانطور که هم تیمی‌های شما پیشنهادها، نظرها و ایده‌هایی را ارائه می‌دهند، به یاد داشته باشید که در به اشتراک گذاشتن افکار و بازخورد خود با صدای بلند صحبت کنید یعنی اگر از هم تیمی‌هایتان انتظار دارید که در به طور آشکار و صادقانه صحبت کنند و نظرات خود را در میان بگذارند، شما هم باید همین کار را انجام دهید. با این حال، مراقب باشید که با به اشتراک گذاشتن بیش از حد افکار و نظرات خود تسلطتان را گفت‌وگو از دست ندهید.

اعتراف به اشتباهات

بخشی از برقراری ارتباط بهتر در محیط کار، شفاف بودن و به اشتراک گذاشتن اتفاقات و احساسات هنگام بروز اشتباه است. زمانی که در انجام تعهد کوتاهی کرده‌اید، مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید و از هم تیمی‌های خود عذرخواهی کنید. هنگام توضیح وضعیت، اشتباه خاص و چگونگی حل‌وفصل و جلوگیری از تکرار این وضعیت در آینده، رک و شفاف باشید.

یک خبرنامه برای شرکت ایجاد کنید

برای ارتباط بهتر در محیط کار و آگاه‌سازی کارمندان درباره رویدادها، تغییر سیاست‌ها و برنامه‌های آینده، خبرنامه‌های شرکت می‌توانند وسیله‌ای بسیار مفید باشند. آن‌ها می‌توانند به‌صورت صفحه‌ مرجع همه این اطلاعات را در اختیار افراد قرار دهند. همچنین، خبرنامه می‌تواند به‌عنوان مکانیزمی عالی برای درگیر نگه‌‌داشتن کارمندان شما و افزایش آگاهی آن‌ها درباره وقایع شرکت و استراتژی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. وقتی که کارمندان شما از اخبار شرکت مطلع هستند، بهتر می‌توانند در جلسات و حلقه‌های گفت‌وگوی محل کار، مشارکت و با انگیزه بیشتر برای پیش‌برد تغییرات عمل کنند.

در نهایت، باید ترکیبی از محتوا‌های مختلف را برای خبرنامه در نظر بگیرید. می‌توانید اطلاعات مهم و برجسته را در آن قرار دهید و در عین حال به کمک سؤالات کوچک و متنوع، تعامل بیشتری با کارمندان خود داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را به خواندن محتوا‌های بعدی مرتبط با شرکت تشویق کنید.

برای افزایش تعلق خاطر کارکنان خود می‌توانید راهنمای زیر را بخوانید:

نسخه‌ای از اتفاقات و گفت‌وگوهای جلسات را نگه دارید

یکی از بهترین راه‌ها برای آگاه کردن کارکنان، ثبت یادداشت‌های جلسه است. به خاطر سپردن همه اطلاعات سخت است، بنابراین کارمندان از نوشتن ریز جزئیات جلسات قدردانی خواهند کرد. هر کارمندی ممکن است، مقطعی جلسه‌ای را از دست بدهد، یادداشت‌ها به اعضای غایب تیم کمک می‌کنند در جریان اتفاقات جلسه باشند. با این روش می‌توانید به کارکنان خود نشان دهید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید و آگاه بودن افراد از جزئیات جلسه برای شما مهم است

سخن پایانی

هنر ارتباط بهتر در محیط کار می‌تواند به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای بهبود عملکرد سازمان و ساختار تیم‌ها استفاده شود. با توسعه مهارت‌های ارتباطی در بین کارکنان، محیطی سالم و دوستانه برای کار ایجاد خواهد شد، که در نهایت به موفقیت و توسعه سازمانی منجر می‌شود. برای برقراری ارتباط عالی و موثر با کارکنان می‌توانید به وبلاگ پرس‌لاین مراجعه و مطالب ما را دنبال کنید. همچنین شما می‌توانید با پر کردن پر کردن پرسشنامه‌های منابع انسانی پرس‌لاین ما را در ساختن فرهنگ محیط کار سالم همراهی کنید.

 

ارسال نظر

Privacy Preference Center