اشتباهات رایج در نوشتن پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین،‌ منجر به کاهش نرخ پاسخ‌دهی یا جمع‌آوری داده‌هایی با کیفیت پایین می‌شوند. در این نوشته سعی می‌کنیم به بررسی ۷ اشتباه رایج در طراحی پرسشنامه آنلاین و روش جلوگیری از بروز آن‌ها بپردازیم.

دکتر نیهات تاوسون (Nihat Tavsan) در کتاب خود عصر حاضر را «عصر تجربه مشتریان» می‌نامد و معتقد است در فرآیند تحول بازاریابی، این روزها باید بیش از هر چیز دیگر برای بهبود تجربه مشتریان تلاش کرد.

طراحی صحیح و مناسب پرسشنامه آنلاین و نظرسنجی آنلاین به پاسخ‌دهندگان کمک می‌کند که درک بهتری از سوالات پیدا کنند، در مقابل اگر پرسشنامه‌ای طراحی ضعیف یا نامناسبی داشته باشد، سوالات پرسشنامه به درستی درک نمی‌شوند. در چنین شرایطی هم میزان پاسخدهی کاهش می‌یابد و هم به اعتبار نتیجه پرسشنامه باید شک کرد. بنابراین وظیفه شما به عنوان طراح پرسشنامه این است که تا می‌توانید کار خواندن سوالات برای پاسخ دهنده را آسان کنید. یکی از راه‌های افزایش خوانایی پرسشنامه طراحی اصولی و استفاده درست از تصاویر و رنگ‌ها در آن است.

سال ۱۳۹۹ برای بسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارها سالی پر از استرس و شکست و ناامیدی بود. سالی که در آن تمام دنیا درگیر ویروس کرونا شد و کسب‌وکارهای زیادی مجبور به تعدیل نیرو یا تعطیلی کسب‌وکارشان شدند. در این بین نیازهای جدیدی در جامعه پدیدار شد. مدارس و آموزشگاه‌ها روی به آموزش آنلاین آوردند، کسب‌وکارهای زیادی نیروهایشان را دورکار کردند، شرکت‌های زیادی مجبور شدند خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه کنند و به طور کلی قواعد سازمانی و کسب‌وکاری تا حدود زیادی با تحول روبرو شد.

شیوع کرونا در سال گذشته برای تعداد زیادی از کسب‌وکارها روزهای سختی را رقم زد؛ از کرکره‌هایی که پایین کشیده شد تا فروشگاه‌هایی که به فضای آنلاین مهاجرت کردند و با مقوله‌ای جدید به‌ نامِ بازاریابی آنلاین یا بازاریابی دیجیتال رو‌به‌رو شدند.

نظرسنجی مشتری بخشی جدایی‌ناپذیر از مدیریت مرکز تماس یا کال سنتر است. جدا از اینکه متدولوژی شما برای سنجش رضایت مشتری چه باشد، جمع‌آوری بازخورد مشتری بعد از تماس کمک می‌کند:

آیا می‌دانستید که شرکت‌های مطرح دنیا سالیانه ۱٫۶ تریلیون دلار به خاطر رویگردانی مشتری یا ریزش مشتری از دست می‌دهند؟ رویگردانی مشتری یا ریزش مشتری (Customer Churn) اتفاقی ناراحت‌کننده برای هر کسب‌و‌کاری است. رویگردانی مشتری زمانی رخ می‌دهد که وی استفاده از خدمت را قطع می‌کند؛ این زمان در عین حال، فرصتی مغتنم برای بهبود فرایندها است چراکه ارائه‌دهندگان خدمت می‌توانند دلیل ترک یا قطع سرویس از سوی مشتری و رویگردانی وی را بدانند. به این روند «تحلیل رویگردانی مشتری» یا «تحلیل ریزش مشتری» (Churn Analysis) گفته می‌شود.

بازخورد مشتریان برای کسب‌و‌کاری که به دنبال تولید محصول یا خدمت مورد نیاز مشتری است، حیاتی است. بازخورد مشتری نه تنها راهنمایی برای تصمیم‌گیری آگاهانه مدیران فراهم می‌کند، بلکه برای اندازه‌گیری رضایت مشتری و سنجش وفاداری مشتری نیز ضروری است.

فرض کنید که می‌خواهید از جامعه آماری بزرگی درباره موضوعی خاص تحقیق کنید. برای این‌که بتوانید مخاطب هدف واقعی جامعه‌تان […]

تحقیقات نشان می‌دهد ۷۰ درصد از پروژه‌های تغییر در سازمان‌ها شکست می‌خورند! آیا این موضوع به این معنی است که […]