فکر می‌کنید قدم اول در راه‌اندازی یک استارت‌آپ چیست؟ فرقی نمی‌کند طرفدار روش «نوپای ناب اریک رایز» باشید یا «بیست و چهار گام در راه‌اندازی کسب‌و‌کار بیل اولت» را ترجیح دهید. قدم اول اطمینان از پذیرش ایده یا نمونه محصول شما در بازار است. نمی‌توانید سرمایه مالی و زمان خود را صرف تولید محصول کنید و بعد از ارائه به بازار متوجه شوید که تناسبی با نیاز مشتریان بالقوه‌ای که متصور بوده‌اید، ندارد.
باید ایده خود را هرچه سریع‌تر در جامعه‌ای فراتر از اطرافیان و دوستان خود آزمایش و اعتبارسنجی کنید. به این فرایند ارزیابی مفهومی(Concept Testing) گفته می‌شود یعنی پیش از معرفی یک محصول به بازار واکنش مشتریان بالقوه نسبت به آن محصول ارزیابی شود.
چرا ارزیابی مفهومی اهمیت دارد؟
• مشخص می‌کند که برای چه گروه‌های از مشتریان بالقوه محصول جذابیت بیشتری دارد و زمینه را برای تمرکز بازاریابی فراهم می‌کند.
• مشخص می‌کند چه ویژگی‌هایی از محصول برای گروه‌های مختلف مشتریان بالقوه می‌تواند جذاب باشد.
• اطلاعات لازم را برای توسعه محصول، شرایط ارائه آن به بازار و قیمت‌گذاری آن فراهم می‌کند.
اجزای اساسی یک ارزیابی مفهومی
۱. تشریح مفهوم یا ایده مورد نظر
۲. اندازه‌گیری واکنش کلی به مفهوم مانند میزان تمایل به خرید یا استفاده، میزان بهبود ایجادشده در شرایط موجود
۳. تحلیل جزییات مفهوم مانند تحلیل ویژگی‌های مفهوم مورد نظر، میزان آگاهی مخاطبان از وجود رقبایی برای این مفهوم، میزان ترجیح مفهوم به محصولات موجود
۴. بررسی شرایط استفاده مانند فراوانی استفاده، احتمال استفاده در شرایط مختلف
۵. تحلیل ارزش مانند تخمین ارزش ناشی از استفاده از محصول برای کاربر، تحلیل دامنه قیمت
۶. تحلیل بخش‌بندی بازار، اینکه کدام بخش از بازار احتمالا راغب به استفاده از چنین مفهومی است
استارت‌آپ‌ها چگونه می‌توانند ارزیابی مفهومی را انجام دهند؟
استارت‌آپ‌ها عموما منابع مالی فراوانی در اختیار ندارند تا آن‌را صرف هزینه‌های گزاف تحقیقات بازار کنند. همین‌طور زمان برای استارت‌آپ‌ها فاکتوری اساسی است. نمی‌توانید ماه‌ها صرف مذاکره برای یافتن شرکتی معتبر برای انجام تحقیقات بازار کنید.
پُرس‌لاین به موسسان استارت‌آپ‌ها این امکان را می‌دهد که به آسانی، سریع و رایگان هر نوع ارزیابی مفهومی در خصوص شناخت انواع مشتریان بالقوه، نحوه تصمیم‌گیری مشتریان برای خرید محصول، قیمت‌گذاری آن و به طور کلی اجزای مدل کسب‌و‌کار خود را طراحی کنند و تصمیماتی برپایه اطلاعات دقیق و کاربردی بگیرند.
تصمیم بهتر از داشتن اطلاعات بیشتر حاصل می‌شود. به همین دلیل بسیاری استارت‌آپ‌ها در دنیا از راهکاری مشابه پُرس‌لاین برای تحقیقات بازار خود بهره می‌برند. نمونه مطالعه یک استارت‌آپ، ساخته‌شده با پُرس‌لاین، را ببینید.

پرسشنامه نوآوری محصول.کلیک کنید

برای شروع به porsline.ir مراجعه کنید. اگر می‌خواهید مطالعه‌ای استاندارد طراحی کنید، مطالب بلاگ یا کانال تلگرام ما را دنبال کنید.