مجله فورچون سال ۲۰۱۴، در مقاله‌ای با عنوان «دلایل شکست استارت‌آپ‌ها، براساس نظر موسسان آن‌ها» اصلی‌ترین دلیل عدم موفقیت استارت‌آپ‌ها را در نبود نیاز بازار برای محصول تولیده‌شده می‌داند. بر این اساس بررسی بازار و تحلیل نیاز مشتریان بالقوه اولین قدم پیش از صرف انرژی، وقت و پول برای تولید محصول است. در گام‌های بعد، تست ایده و نهایتا تست پروتوتایپ یا کمینه محصول پذیرفتنی باید انجام شود. 

نیاز بازار به مسایلی باز می‌گردد که افراد یا کسب‌و‌کارها در حوزه‌های گوناگون با آن مواجه هستند. به عبارت ساده‌تر، مسایل همان بازارها هستند. اما سوال اینجاست: زمانی‌که مساله‌ای یافتید که می‌توان آن‌را بهبود داد و حل کرد، آیا افراد حاضرند برای حل آن مساله به شما پول پرداخت کنند؟ 

دو راهکار ساده برای اطمینان از نیاز بازار

۱. تحقیق روی کلمات کلیدی

با استفاده از Keyword Planner Tool گوگل می‌توان فهمید که کلمات و عبارات مرتبط با مسایلی که به دنبال حل آن هستید، چقدر جستجو می‌شوند و افراد برای تبلیغ روی آن کلمات چقدر پول می‌پردازند. این اعداد دیدگاهی مقدماتی در خصوص بازار بالقوه ایجاد خواهد کرد. 

۲. انجام پیمایش ژرف(Deep Dive Survey)

رایان لوسکیو در کتاب «Ask» ضمن اشاره به نقل‌قولی مشهور از هنری فورد: اگر من از مردم می‌پرسیدم که چه نیازی دارند، آن‌ها احتمالا می‌گفتند اسب‌هایی سریع‌تر، می‌گوید «اکثر پیمایش‌های تحقیقات بازار بر روی سوال‌هایی غلط متمرکز هستند. فرض شما باید این باشد که مردم نمی‌دانند چه می‌خواهند، آن‌ها می‌دانند که چه‌چیزی نمی‌خواهند!  به این ترتیب وی متدولوژی پیمایش ژرف را بر این پایه مطرح می‌کند که ابتدا بپرسید «بزرگترین مشکل و چالش شما با ... چیست؟» مثلا اگر ایده شما در مورد یک وب‌اپلیکیشن تولید و طراحی پروتوتایپ به صورت تعاملی است، باید ابتدا بپرسید: بزرگترین چالش شما در استفاده از ابزارهای تولید پروتوتایپ چیست؟ این سوال باعث می‌شود اولا، افراد دقیقا بگویند چه‌چیزی نمی‌خواهند. ثانیا، در خصوص تجربه اخیر خود صحبت کنند. ثالثا، پرسیدن یک سوال باز کمک می‌کند افراد جزییات را به خوبی منعکس کنند. 

در قدم بعدی، سعی کنید با سوال‌های چندگزینه‌ای گروه‌های مختلف مشتریان بالقوه را شناسایی کنید. در ادامه مثال فوق، سوال‌های بعدی را به این شکل بپرسید: کدام گزینه شما را بهتر توصیف می‌کند؟ ۱. از ابزارهای تولید پروتوتایپ حداقل هفته‌ای ۳-۴ بار استفاده می‌کنم. ۲. از ابزارهای تولید پروتوتایپ ماهی ۳-۴ بار استفاده می‌کنم. 

سپس از همه افرادی که گزینه اول را پاسخ داده‌اند، بپرسید: کدام گزینه عنوان شما را بهتر توصیف می‌کند؟ ۱. من طراح گرافیک هستم. ۲. من برنامه‌نویس هستم. 

با طی‌کردن این قدم‌های بسیار ساده، نیاز بازار و چالش‌های مرتبط با ایده خود و گروه‌های مختلف که با این چالش‌ها سر‌و‌کار دارند را شناسایی می‌کنید و منابع خود را بیهوده خرج نخواهید کرد.