هر نوع مطالعه و نظرسنجی، از تحقیقات بازار و مشتری گرفته تا ارزیابی منابع انسانی و مطالعات دانشگاهی، با تعریف اهدافی روشن و قابل اندازه‌گیری شروع می‌شود. اهداف تعیین می‌کنند چه سوال‌هایی بپرسید(What)، از چه گروهی بپرسید(Who)، به چه طریقی و از کدام کانال بپرسید(How)،‌ و در چه زمانی پرسشگری را انجام دهید(When). 

کسب‌و‌کارها، عموما، با گروه‌های مختلف کاربران، مشتریان و کارکنان روبرو هستند که نیازهای متفاوت و متنوعی دارند. بنابراین نیاز است پس از تعریف اهداف، در هنگام طراحی پرسشنامه آنلاین مسیرهای مختلف پاسخ‌دهی در پرسشنامه تعریف شود تا هر شخص سوال‌های مرتبط با خود را ببیند و تنها به آن‌ها پاسخ دهد. به این ترتیب نه تنها نرخ پاسخ‌دهی بالاتر خواهد بود، بلکه پاسخ‌دهندگان زمان کمتری را صرف پاسخ‌گویی می‌کنند و کسب‌و‌کار نیز برای تحلیل داده منابع کمتری را اختصاص خواهد داد. 

مسیردهی پاسخ‌ها(Branching) ویژگی منحصر‌به‌فرد پرسشنامه آنلاین است که می‌توان به کمک آن با تعریف گزاره‌هایی به شیوه «اگر پاسخ هست ... ، برو به سوال ... ، در غیر این‌صورت برو به سوال ... » انواع جریان‌های پاسخ‌دهی را طراحی کرد. بلافاصله با دریافت پاسخ پاسخ‌دهنده، پرسشنامه تصمیم می‌گیرد که براساس گزاره شرطی تعریف‌شده، چه سوالی یا چه گروهی از سوال‌ها نمایش داده شود. 

این ویژگی را می‌توان به صورت مسیردهی تکی(Single Branching) و مسیردهی چندگانه(Multi Branching) در پرسشنامه بکار گرفت. در مسیردهی چندگانه با استفاده از «و» و «یا» در تعریف گزاره‌های شرطی می‌توان پیچیده‌ترین حالت‌های موردنیاز را ایجاد کرد. 

multi branching

مثال‌هایی از کاربرد مسیردهی پاسخ برای کسب‌و‌کارها

- در مطالعه رضایت‌سنجی مشتری، به مشتری هر محصول/خدمت، سوال‌های مرتبط آن محصول/خدمت نمایش داده می‌شود و پاسخ‌‌های مرتبطی جمع‌آوری می‌شود. 

- در مطالعه شاخص خالص مروجان(NPS)، اگر مشتری عددی بین صفر تا شش داد(مشتری بدگو)، سوال پیگیری به وی نمایش داده می‌شود تا دلیل خود را بیان کند. 

- در تحقیق بازار، سوال‌های اصلی مطالعه تنها از گروهی که دارای ویژگی‌ها و مشخصات خاصی هستند، پرسیده می‌شود. 

- در مطالعه تست مفهومی ایده جدید، تنها افرادی که قبلا تجربه‌ای مرتبط با ایده داشته‌اند، می‌توانند در مورد آن اظهارنظر کنند و بقیه به انتهای مطالعه(Disqualification Page) هدایت می‌شوند.

- در مطالعه رضایت مشتری متناسب با هر نماینده فروش، سوال‌های اختصاصی وی نمایش داده می‌شود(در این مثال، ویژگی پایپینگ پاسخ نیز باید استفاده شود).

- در مطالعه ارزیابی یک رویداد متناسب با حضور یا عدم حضور در کارگاه‌های آموزشی، سوال‌های مرتبطی برای دریافت بازخورد شرکت‌کنندگان نمایش داده می‌شود. 

- در ارزیابی کارکنان،‌هر واحد کاری، سوال‌های مرتبط با خود را پاسخ خواهد داد. 

- در ارزیابی ۳۶۰ درجه، هر فرد متناسب با نقش خود، شروع به پاسخ‌گویی خواهد کرد. 

این مثال‌ها و ده‌ها کاربرد دیگر، مسیردهی پاسخ و افزودن شرط را تبدیل به ویژگی قدرتمندی کرده است که استفاده از آن به عنوان یکی از برترین تجارب طراحی پیمایش‌های بازار، مشتری و منابع انسانی توصیه شده است. 

مسیردهی پاسخ در پُرس‌لاین تحت عنوان «افزودن شرط» قابل استفاده کلیه کاربران، تا پیش از فعالسازی مطالعه، است. ویدیوی راهنمای «افزودن شرط» را از اینجا ببینید و برای مشاوره در خصوص چگونگی استفاده از نسخه سازمانی پُرس‌لاین در شرکت خود از اینجا با ما تماس بگیرید