تصور کنید پرسشنامه آنلاین نظرسنجی برای مشتریان خود یا یک بازار بالقوه می‌خواهید ارسال کنید. قبل از ارسال باید پاسخ سوالاتی از این قبیل را بدانید: اگر در چه ساعتی پرسشنامه را ارسال کنید بیشترین پاسخ را دریافت خواهید کرد؟ چگونه تصمیم بگیرید جایزه انگیزشی که برای پاسخ‌دهی به سوالات تعیین کرده‌اید، به کدام پاسخ‌دهندگان تعلق گیرد؟ کدام حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی سازمان شما برای این کار مفیدتر است؟

قبل و حین تحلیل پاسخ‌ها نیز نیازمند پاسخ این سوال‌ها هستید: پاسخ‌دهی به کدام سوال‌های پرسشنامه بیشترین زمان را گرفته است؟ آن‌هایی که پاسخ‌های خود را تکمیل و ارسال نکرده‌اند، در کدام سوال، پرسشنامه را ترک کرده‌اند؟ آیا با توجه به زمانی که برای پاسخ‌دهی صرف شده است، می‌توان به صحت همه داده‌های جمع‌آوری‌شده برای تحلیل اعتماد کرد؟ و ... . 

پاسخ این سوالات در جمع‌آوری و تحلیل پارادیتا(Paradata) یا داده‌های حاشیه‌ای نهفته است. داده‌های حاشیه‌ای به داده‌هایی گفته می‌شود که با روند جمع‌آوری پاسخ‌ها مرتبط هستند. وقتی پرسشنامه آنلاینی طراحی و ارسال می‌کنید، پاسخ‌های مخاطبان به سوالات، داده اصلی است که به دنبال آن بوده‌اید و مایلید با تحلیل این داده‌ها تصمیم و اقدام جدیدی برای کسب‌و‌کار خود تعریف کنید. زمانی‌که از سرویس‌های نرم‌افزاری پیمایش آنلاین استفاده می‌کنید، به صورت خودکار، داده‌هایی مرتبط با جزییات نحوه پاسخ‌گویی هر فرد به سوالات نیز جمع‌آوری می‌شود. این از جمله مزایای خاص این نوع سرویس‌ها در قیاس با فرمسازهایی مانند گوگل فرم است. 

به کمک داده‌های حاشیه‌ای می‌توان درک دقیقی درباره ماهیت و کیفیت پاسخ‌های جمع‌آوری‌شده پیدا کرد. تحلیل داده حاشیه‌ای نه تنها به چینش و ترتیب سوالات پرسشنامه‌های آتی، تعداد بهینه سوالات، شناسایی داده‌های پرت و شناسایی خطاهای پرسشنامه کمک می‌کند بلکه می‌توان از آن به عنوان داده ثانویه در تحقیقات بازار نیز استفاده کرد. 

به عنوان مثال زمانی‌که به کمک پرسشنامه آنلاین، ایده‌ای را تست می‌کنید، جمع‌آوری پاسخ‌های بیشتر از طریق موبایل می‌تواند به معنی اولویت‌دهی به تولید اپلیکیشن موبایل ایده شما در مقایسه با نسخه وب باشد. و یا پاسخ‌های بیشتر از طریق شبکه لینکداین می‌تواند اولویت آن‌را در راهکارهای بازاریابی محتوا برای کسب‌و‌کار شما بالاتر نشان دهد. 

در نسخه رایگان پُرس‌لاین برخی داده‌های حاشیه‌ای تجمیع‌شده در بخش «شاخص‌های پاسخ‌دهی» در فاز گزارش مطالعه قابل دسترسی است. جزییات بیشتری از این نوع داده‌ها نیز در نسخه کاربری حرفه‌ای و سازمانی ارائه خواهد شد تا افراد و سازمان‌هایی که به صورت منظم رضایت‌سنجی مشتری، تحقیقات بازار و ارزیابی‌های منابع انسانی انجام می‌دهند، تحلیلی جامع و همه‌جانبه از داده‌های جمع‌آوری‌شده داشته باشند. برای شروع کار با پُرس‌لاین اینجا کلیک کنید.