«این ارزیابی‌ها اتلاف وقت هستند، اتفاق مثبتی نخواهد افتاد» ، «من حوصله دردسر ندارم، در همه سوال‌ها نظری ندارم را می‌زنم» در دنیای ارزیابی کارکنان شنیدن این جملات عجیب نیست. واحد منابع انسانی و سازمان که با انجام ارزیابی و مطالعه به دنبال بهبود تعلق خاطر و رضایت کارکنان بوده‌اند، اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند که اعتماد کارکنان را تضعیف کرده است.  هرچند این شرایط دلایل مختلف و فراوانی می‌تواند داشته باشد اما در ادامه با ۴ اشتباهی که سازمان داشته است می‌توانید آشنا شوید. 

تصور کنید همسایه‌تان را دعوت کرده‌اید، او را پشت در نگه می‌دارید و زنجیر پشت در را باز نمی‌کنید! مشخص هست که به دعوت بعدی شما چه پاسخی خواهد داد. هر بار سازمان تصمیم‌ می‌گیرد مطالعه و نظرسنجی از کارکنان انجام دهد، دری را باز می‌کند و کارکنان خود را به تعامل و گفتگو دعوت می‌کند. این در را نمی‌توان تا نیمه باز کرد! در قلب تعلق خاطر و اعتماد کارکنان تعامل و ارتباط دو طرفه وجود دارد. 

اگر این ۴ اقدام در سازمان شما رایج است یعنی درب تعامل و ارتباط را تا نیمه باز کرده‌اید و نمی‌خواهید کارکنان را راه دهید.

۱. کارکنان به نتایج کار تیمی خود دسترسی ندارند. غالبا به نتایج تیم فقط از طریق مدیر یا سرپرست می‌توان دسترسی داشت و این یعنی کارکنان بخشی از تصویر عملکردی خود را در اختیار ندارند. 

۲. کارکنان به نتایج سازمان دسترسی ندارند. کارمندی را تصور کنید که از وی می‌خواهید مشتری را ترغیب کند که در رضایت‌سنجی‌ مشارکت کند اما این کارمند هیچ‌وقت از نتیجه شاخص رضایت مشتری اطلاع نیافته است. منظور این نیست که هرگونه اطلاعات مثلا جزییات اطلاعات مالی سازمان باید در اختیار همه باشد. به‌اشتراک‌گذاری نتایج برخی مطالعه‌های مشتری و سازمان با کارکنان اعتمادساز است. 

۳. کارکنان نمی‌دانند نتایج و گزارش‌های ارزیابی با چه جزییاتی در اختیار مدیر یا سرپرست آن‌ها قرار می‌گیرد و از بدون‌نام بودن آن‌ها اطمینان ندارند. 

۴. مشکلات بزرگ و یا نتایج نامناسب شرکت توسط مدیران نادیده گرفته می‌شود که منجر به نا‌امیدی کارکنان خواهد شد. در چنین شرایطی کارکنان نسبت به بهبود ناشی از نتایج ارزیابی رضایت شغلی یا تعلق خاطر یا عملکرد سالانه چگونه اعتماد کنند؟

چند اقدام اصلاحی ساده برای تقویت اعتماد

شفاف باشید. اگر تعلق خاطر کارکنان را می‌خواهید باید اعتماد کنید و اطلاعات مفیدی در مورد نتایج ارزیابی‌های تیم یا سازمان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. 

سعی نکنید نتایج نامطلوب را پنهان کنید. اگر نتیجه نامطلوبی بدست آمده است، مطمئن باشید کارکنان نیز به وجود مساله واقف هستند. نتایج را با آن‌ها در میان بگذارید و اجازه دهید کارکنان بخشی از راه‌حل باشند. 

ایده‌ها، بازخورد و پیشنهادهای کارکنان را مطالبه کنید. از کارکنان برای رفع مشکلات جدی سازمان کمک بخواهید چون نزدیک‌ترین افراد به مشکلات هستند و نتایج سازمان، سرنوشت آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

به این ترتیب در مسیری گام برخواهید داشت که داده‌های باکیفیتی از ارزیابی تعلق خاطر کارکنان، رضایت شغلی و ... جمع‌آوری خواهید کرد و بهبود در تعلق خاطر کارکنان را به تدریج رقم خواهید زد. 

در راهکار سازمانی پُرس‌لاین، نمونه انواع مطالعه‌های منابع انسانی مانند مطالعه فیدبک مدیران، ارزیابی ۳۶۰ درجه، ارزیابی عملکرد، ارزیابی تعلق خاطر کارکنان و ... به صورت آماده وجود خواهد داشت و امکانات تحلیلی ویژه‌ای برای تبدیل داده‌ها به تصمیماتی هوشمندانه در حوزه منابع انسانی نیز قابل دسترس خواهد بود. به کمک این راهکار می‌توانید نتایج و گزارش‌ها را در سطح فردی، تیمی یا سازمانی به راحتی به اشتراک بگذارید. اگر می‌خواهید دمویی از این راهکار در سازمان خود داشته باشید، از اینجا با ما تماس بگیرید.