«فرهنگ» محبوب‌ترین کلمه لغت‌نامه «مریام وبستر» در سال ۲۰۱۴ بوده است. اگر نگاهی به متون مدیریتی بیندازید به انواع و اقسام فرهنگ‌‌ها برمی‌خورید: فرهنگ نوآوری، فرهنگ مدیریت دانش، فرهنگ تشریک مساعی، فرهنگ تعالی و ... . در تعامل با مدیران و کارکنان بسیاری از سازمان‌ها وقتی صحبت از تغییر و بهبود می‌شود، بلافاصله می‌شنوید «اول باید فرهنگ‌سازی کنیم». احتمالا نقل‌قول معروف «پیتر دراکر» در مورد فرهنگ سازمانی را شنیده‌اید که «فرهنگ، استراتژی را در یک وعده می‌بلعد». 

بنابراین جایی برای تردید باقی نمی‌ماند که فرهنگ، حاکم بر هر نوع جهت‌گیری و تغییر در سطح سازمان‌ها است. فارغ از اینکه فرهنگ‌سازی، تغییر فرهنگی یا تحول فرهنگی، کدام لغت را می‌پسندید، «تغییر» در پس‌زمینه این عبارات است. برای تغییر از کجا باید شروع کرد؟ چگونه متوجه می‌شوید که سازمان شما تغییر جدیدی را می‌پذیرد یا در برابر آن مقاومت خواهد کرد؟ 

انجام مطالعات «ارزیابی آمادگی سازمان برای تغییر» گام اول در یافتن پاسخ این پرسش‌ها و شناخت سازمان است. به طور ساده و خلاصه سه مورد ذیل در این مطالعات ارزیابی می‌شوند:

۱. میزان تمایل لایه‌های مختلف سازمان اعم از مدیران و کارکنان به تغییر

۲. شناسایی قابلیت‌هایی که تغییر را تسهیل و تسریع می‌کند.

۳. یافتن نقاط ضعف(Pain Points)

به دنبال این ارزیابی در خواهید یافت که با چه برنامه‌ای و از کجای سازمان تغییر را شروع کنید و سپس آن‌را چگونه به کل سازمان توسعه دهید.

مدیران می‌توانند مطالعات «ارزیابی آمادگی سازمان برای تغییر» را به صورت آنلاین انجام دهند تا ضمن اینکه در وقت و هزینه‌ صرفه‌جویی می‌شود به مخاطبان این امکان داده شود از هر مکان و هر زمان به سوالات پاسخ دهند و سپس بلافاصله به کمک تحلیل‌ها و گزارشات آماری تصمیم‌گیری برای شروع تغییر در سازمان را انجام دهند. انجام منظم و دوره‌ای چنین ارزیابی‌هایی، امکان نظارت بر پیشبرد تغییر فرهنگی موردنظر سازمان را فراهم می‌کند. در نوشته بعد مدل ADKAR یکی از رایج‌ترین مدل‌های مدیریت تغییر را تشریح و نمونه‌ای از پرسشنامه ارزیابی مبتنی بر این مدل ارائه می‌کنیم. 

اگر به راهنمایی برای انجام چنین ارزیابی‌هایی در سازمان خود نیاز دارید، خوشحال می‌شویم با ما تماس بگیرید.